همشهری آنلاین: شرکت وزیر علوم در سی‌وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه، اعلام سهم دانشگاه آزاد از تحصیلات تکمیلی کشور و ... از اهم اخبار حوزه آموزش و پژوهش در ۲۴ ساعت گذشته است.

  • فرهادی جایزه «ابن سینا» را به اجلاس یونسکو می‌برد

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم: سي‌وهشتمين اجلاس كنفرانس عمومي سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (UNESCO) با حضور مقامات علمي و آموزشي كشورهاي عضو از 12 تا 27 آبان ماه سال جاري در پاريس برگزار مي‌شود که هيئتي به سرپرستي دكتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين اجلاس شركت مي‌كنند.

سخنراني در صحن عمومي كنفرانس و ملاقات با وزراي آموزش عالي برخی كشورهاي حاضر در اجلاس از برنامه هاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري ایران در اين سفر است. در اين اجلاس، چهارمين جايزه اخلاق در علم (ابن سينا) به پروفسور زبتاخان شینواری دانشمند پاكستاني توسط دكتر فرهادي اعطا مي‌شود.

  • دو اختراع وزیر علوم ثبت بین‌المللی شد

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم: دو اختراع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساخت دستگاه «افریخت» و «داروی ضد زگیل حنجره» ثبت بین‌المللی شد. دکتر محمد فرهادی و دکتر هادی قنبری موفق شدند با افزودن منبع نور به دستگاه افریخت عمل جراحی بینی، عملکرد این دستگاه را ارتقا دهند.

از آنجا که از دستگاه افریخت  در عمل جراحی بینی در یک مکان تاریک استفاده می‌شود، جراح باید از یک وسیله دیگر برای نوردهی به ناحیه عمل استفاده کند که در دستگاه جدید ساخته شده توسط دکتر محمد فرهادی و دکتر هادی قنبری، منبع نور در خود دستگاه تعبیه شده و نوردهی ناحیه عمل توسط خود دستگاه انجام می‌شود؛ در نتیجه محیط عمل روشن شده و کیفیت کار بهتر می‌شود. نوآوری دیگر وزیر علوم و همکاران، داروی ضد زگیل حنجره است که پایه‌ای گیاهی دارد.

  • تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه

مهر: محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در پی برگزاری نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ ایران و روسیه که با حضور ۱۰ دانشگاه برتر کشور و ۱۹ دانشگاه برتر دانشگاه‌های روسیه در دانشگاه مسکو برگزار شد، گفت: دستاورد سفر روسای دانشگاه‌های برتر کشور به روسیه، بررسی ایجاد اتحادیه مشترک بین‌المللی میان دو کشور و توسعه کرسی‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی در روسیه بود.

  • بدهی ۳۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها به شهرداری‌ها

مهر: دکتر محمدحسین امید، معاون اداری مالی وزارت علوم گفت : در مجموع کشور دانشگاه‌ها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارند، گفت: در گذشته دانشگاه‌ها از پرداخت عوارض شهری معاف بودند اما در برنامه پنجم توسعه این معافیت لغو شد. این عوارض، در بودجه دانشگاه‌ها برای پرداخت پیش‌بینی نشد، بنابراین دانشگاه‌ها نتوانستند این عوارض را پرداخت کنند. امیدواریم این مشکل در سطح دولت حل شده و این بدهی به شهرداری‌ها پرداخت شود.

  • احداث شهرک فناوری آزاد در شهرکرد

پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد: کلنگ احداث شهرک فناوری آزاد (طرح شفا) در شهرکرد با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به زمین زده شد. این شهرک فناوری در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد واقع شده است که در فاز اول در 5 هکتار و با هدف به تبدیل علم به ثروت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

  • 60 درصد تحصیلات تکمیلی کشور در یک دانشگاه

پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد: دکتر حمید میرزاده در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر راه اندازی رشته های پرجاذبه در دانشگاه آزاد، اعلام کرد: تا پایان سال 94، حدود 60 درصد تحصیلات تکمیلی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. در حال حاضر حدود 28 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند که این عدد تا پایان سال به 30 درصد خواهد رسید و هدف مندرج در سند چشم انداز 1404 محقق خواهد شد.

  • همکاری دو دانشگاه ایران و روسیه برای ساخت ماهواره

فارس: دکتر محمد برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه‌های بزرگ ایران و روسیه برای همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، گفت: دانشگاه علم‌وصنعت و دانشگاه کازان در زمینه ساخت ماهواره به تفاهم رسیدند.

  • ایجاد دکه نشریات دانشجویی در دانشگاه تهران

مهر: دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه بیش از ۳۸۰ نشریه دانشجویی در این دانشگاه منتشر می‌شود، گفت: به زودی دکه نشریات دانشجویی در چند نقطه این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود و در این مکان‌ها تمامی نشریات دانشجویی دانشگاه که دارای مجوز هستند عرضه خواهد شد. همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مجموعه مطالب مفید و خوب نشریات دانشجویی دانشگاه را در قالب یک کتابچه جمع‌آوری و برای توزیع در خارج از دانشگاه منتشر کنیم.

کد خبر 312160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha