همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروزه دفاع از زیرساخت ها یکی از مهمترین محورهای فعالیت پدافند غیرعامل است.

 غلامرضا جلالی

به گزارش ایرنا از سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی روز شنبه در همایش تخصصی مصون سازی زیرساخت ها و زیر بناهای کشور که با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و استادان دانشگاه امیر کبیر در محل این دانشگاه برگزار شد، با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل و بسیج دانش آموزی گفت: با گریزی کوتاه به مباحث پدافند غیرعامل که متشکل از تهدید شناسی، تاثیر تهدیدات،خنثی سازی اثر تهدید است، باید بگوییم که هدف اصلی این سازمان مصونیت بخشی در برابر تهدیدات بر پیکره کشور و دستگاه های دولتی و اجرایی است.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل از منظر رهبری یک اصل است برای همیشه و با تغییر ماهیت تهدیدات افراد نباید دست از کوشش بردارند. تهدیدات شامل سه بخش ریشه ها، اهداف و بهانه است. ریشه دشمنی ایران و آمریکا، تفاوت در دیدگاه ایران اسلامی و سکولار آمریکایی است. تازمانی که ریشه های درگیری وجود دارد، بهانه های تهدیدات وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص اهداف تهدیدات گفت: اهداف با برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت برای تسلط به ایران است که ممکن است در چهارجوب های متفاوت نمود کند.

سردار جلالی با تبیین بهانه های دشمنی گفت: بهانه های تهدید با هدف نفوذ به افکار عمومی است و عاملی اصلی برای جنگ ها و درگیری کشور ها محسوب می شود. بنابراین ممکن است که این بهانه تغییر کند و امروزه ما شاهد جنگ اقتصادی در سطح جامعه هستیم.

وی توضیح داد: جنگ نیابتی برای حل مشکلات منطقه ای، راهی دیگری است که دشمنان برای رسیدن به اهداف پیش گرفته اند که با حمایت های فنی، لجستیکی، سیاسی، نظامی و پشتیبانی صورت می گیرد و نمونه بارز این مسئله در جنگ عربستان علیه یمن نمود یافته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد، این جنگ نیابتی با حمایت آمریکا و تجهیز کامل عربستان صورت گرفته و سلاح های شیمیایی نیز جزیی از سلاح های مورد استفاده در یمن است که ما تعداد زیادی از مصدومان یمنی را که در داخل ایران پذیرفته ایم که حدود 60 درصد صدمات آنان از اثرات شیمیایی و سلاح های ممنوعه است.

سردار جلالی در خصوص حساسیت کارکردهای زیرساختی کشور گفت: در جنگ های زیرساخت ها، دو هدف ملاک قرار می گیرد، یعنی کارکرد اولیه ساخته ها و به نوعی نقش مغز را دارد و اثر غیرمستقیم به حذف این زیرساخت اشاره دارد. بنابراین استراتژی کارکرد زیرساخت ها در ایجاد یک ساخته، باید یک استراتژی برای حذف این سازه نیز وجود داشته باشد. در جنگ های 1990 تا کنون برخورد با زیر ساخت ها مهمترین مسئله ای تهدید هاست؛ زیرا اثرات ثانویه زیرساخت ها 1 به 5 نسبت به اثرات اولیه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: رویکرد زیرساختی در کشور ما، یک مبانی جدید محسوب می شود. ما نیازمند مهندسی تهدید سازی هستیم باید توانایی بررسی سناریوهای خطر را به صورت کامل فرابگیریم و در نهایت بتوانیم برنامه ای مهندسی برای خطرهای موجود نسبت به سازه های زیرساختی را تهیه و تولید کنیم.

وی یادآور شد، پدافند غیر عامل شامل سه دسته مباحث راهبردی است که در سطح نخست شامل فعالیت رهبری، مجلس و نظایر آن است و خروجی این مباحث به صورت برنامه است. در سطح دوم آن نیز مهندسی برنامه و اجرایی شدن آن با باید ها و نباید های مهندسی است. در حوزه سوم نیز باید با ادبیات فنی و مهندسی برنامه ها و الزامات به کاهش خطرها و تهدید های زیرساخت کشور انجام گیرد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: مهندسین پدافندغیرعامل در زیرساخت های کشور می توانند برای اجرایی کردن طرح های ضدخطر زیرساخت ها از استانداردهای ملی وبومی استفاده کنند و امید آن داریم که با همکاری سازمان ها و دانشگاه بتوانیم تهدیدهای موجود را به حداقل برسانیم.

هفته پدافند غیرعامل از چهارم تا دهم آبان 94 با شعار پدافند غیرعامل، مصون سازی کشور با همدلی و همزبانی دولت و ملت در سراسر کشور در حال برگزاری است.

کد خبر 312135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha