همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: جنگ های آینده بشر جنگ سایبری و هجمه از طریق سایبر روی زیرساخت های حیاتی کشورهاست.

پدافند غیرعامل

به گزارش ایرنا، محسن محبی روز دوشنبه در همایش نقش بسیجیان در توسعه فرهنگ پدافندغیرعامل در مشهد افزود: در عصر کنونی نوع و ماهیت جنگ ها در حال تغییر از جنگ نظامی به جنگ نرم و فضای سایبری است.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل به معنای دفاع غیرنظامی و بدون سلاح است ،اظهارکرد: دشمنان گاهی در حملات نظامی نیز تاسیسات زیربنایی وحیاتی را هدف قرار می دهند.

محبی با بیان اینکه دارائی ها و مراکز حیاتی و حساس باید به مباحث پدافند غیرعامل مجهز شوند افزود: کشور سوئیس که کمترین جنگ نظامی را داشته از مجهزترین کشورها در زمینه پدافند غیر عامل است.

وی ادامه داد: در ایران نیز از سال 1382 با تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به این مهم توجه ویژه ای شد که نمونه آن ساخت «سایت فردو» با رعایت اصول پدافند غیرعامل در عمق زمین است که در صورت حمله دشمن آسیبی به آن نمی رسد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید نقش بازدارندگی داشته باشد گفت: باید قدرت کشور در زمینه پدافندعامل و غیرعامل به گونه ای باشد که دشمن جرات حمله نداشته باشد و درصورت حمله نیز هیچ آسیبی وارد نشود.

محبی با تاکید بر پیش بینی برق اضطراری در تمام سازمانها و نهادهای زیرساختی اظهار کرد: تداوم فعالیتهای ضروری کشور از اصول پدافند غیرعامل است به طوری که در صورت ورود آسیب به یک زیرساخت امکان ادامه آن فعالیت وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امکان دستیابی به اطلاعات شخصی و جاسوسی از طریق برخی گوشی های تلفن هوشمند وجود دارد افزود: اخیرا تعدادی از این گوشی ها که ساخت اروپا بوده و قرار بود از طریق چین وارد کشور شود توسط سازمان پدافند غیرعامل شناسایی و ورود آن ها جلوگیری شد.

معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: جنگ های بیوزیستی، اقتصادی و فرهنگی از دیگر جنگ هایی است که در کشور ایران آغاز شده و باید از طریق پدافند غیرعامل ترفندهای دشمنان را خنثی کرد.

وی اظهار کرد: هنوز بخشی ازحوزه پدافند غیرعامل ناشناخته است که باید این مفهوم برای مدیران و مردم مانوس شود.

وی گفت: برای فرهنگ سازی در این حوزه باید برنامه ریزی بلندمدت انجام شود و این اقدام از بخش های آموزشی آغاز شود که هم اکنون این مهم در آموزش و پرورش در حال انجام است .

محبی با اشاره به وجود 10 رشته کارشناسی ارشد با رویکرد پدافند غیرعامل در بخش آموزش عالی افزود: در کنار فرهنگ سازی باید با اقدامات تبلیغاتی مقوله پدافند غیرعامل به مردم معرفی شود.

هشتم آبان ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل در کشور نامگذاری شده است.

کد خبر 312400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha