جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: پس از ورود فناوری دیجیتال به دنیای سینما و به تبع آن بهره‌برداری شاخه‌های گوناگون این هنر و صنعت از این پدیده‌ تاثیرگذار، طبیعی بود که جایگاه رایانه در دنیای فانتزی و انیمیشن‌سازی بیشتر از گذشته شود.

داستان اسباب بازی

اما در اواسط دهه 90 یکی 2 اتفاق خوب هم برای دنیای انیمیشن روی داد و آن هم ساخت و سازهای آزمایشی بود که منجر به تولید بعضی از کارهای انیمیشن گردید که به نوبه خود ماندگار شدند. به تعبیری یکی 2 فیلم سینمایی انیمیشن چنان در اکران کولاک کردند که همگی مرگ قطعی انیمیشن سنتی را درود فرستادند غافل از این که سال‌های بعدی و دهه‌های دیگری نیز وجود دارد.

به هر روی با تولید انیمیشن بلند «داستان اسباب‌بازی»(Toy Story)  و ظرفیت ساخت و ساز و جذابیت قصه و استقبال مخاطبان از این فیلم؛ به نظر می‌رسید دیگر جایگاه رایانه‌ای در دنیای انیمیشن‌سازی تثبیت شده باشد.

این روند به تلویزیون هم تسری می‌یافت. چنانکه پیش‌تر نیز ذکر شده بود، با سهم کارتون در کنداکتورهای پخش شبکه‌های بزرگ تلویزیونی همواره قابل اعتنا بود. حتی در زمانی که ساخت و ساز سریال‌های کارتونی بسیار وقت‌گیر می‌بود. با این همه در اوایل دهه 90 سهم انیمیشن در تلویزیون‌های بزرگ دنیا تنها 8 درصد از کنداکتور پخش بود و این روند در حال حاضر به بیش از 13 درصد رسیده است.

تبلیغات انیمیشنی نیز رشد داشته است. چرا که قهرمانان و کاراکترهایی که در سال‌های اخیر توسط کارتون‌های دیجیتالی و یا سریال‌های تلویزیون رایانه‌ای به مردم معرفی می‌شدند؛ سهم قابل توجهی در دنیای تبلیغات انیمیشنی به دست آوردند. اگر این سهم در اوایل دهه 90، تنها 8 درصد بود، در حال حاضر این رقم به بیش از 8/14 درصد رسیده است.

از طرفی باید توجه کرد که انیمیشن‌سازی رایانه‌ای به سنت‌های هالیوودی نیز پای‌بند است و یکی از این سنت‌ها دنباله‌سازی است. چنانچه که پس از موفقیت پرسر و صدای کارتون «داستان اسباب‌بازی» در سال 1995، قسمت دوم آن در سال 1999 ساخته شد. «شرک» نیز که گویای همه این تاثیرپذیری است. سه‌گانه شرک نیز به تعبیری از همین سنت پیروی کرده است. هر چند ممکن است عده‌ای قسمت‌های بعدی آن را موفقیت‌آمیز ندانند.

اما به تعبیری همان سنت هالیوودی گریبانگیر انیمیشن‌سازی نیز شده است. وقتی کار و ساخت و سازی مورد توجه واقع شود. ساخت و سازهای مشابه و همچنین انبوه‌سازی در دستور کار قرار می‌گیرد که نتیجه‌اش می‌تواند هرگز قابل قبول نباشد. چنانچه پس از ساخت «شرکت هیولاها» و همچنین «در جستجوی نمو» آنچه که ساخته و ارائه می‌شد  با تیراژ بالا  آنچنان مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گرفت. چنانچه به یاد دارید حتی کارتون  «ماشین‌ها» توانست در سال‌هاي گذشته گل سرسبد تولیدات انیمیشن نام بگیرد.

با اينهمه بايد اذعان كرد انيميشن سنتي هنوز محبوب و يا حتي پرطرفدار تراست. فيلم انيميشن يخ زده Frozen يكي از بهترين مثال ها در اين باره است.به همه اینها تولیدات مشترک و ادغام استودیوهای کوچک و بزرگ در یکدیگر را اضافه کنید که در همين مجله به آنها خواهیم پرداخت.

کد خبر 312017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha