همشهری آنلاین: در پی جوسازی برخی رسانه‌های غربی در خصوص موافقت ایران با کنار رفتن بشار اسد از قدرت ظرف ۶ ماه آینده، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه این ادعا را قویا تکذیب کرد.

نشست وین

فارس نوشت: نشست وین 2 درباره سوریه دقایقی قبل با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، عراق، عمان، لبنان، معاون وزیر خارجه چین، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهر وین دقایقی پیش آغاز شد.

پس از آنکه سه‌شنبه شب اخباری مطرح شد در خصوص دعوت از ایران برای اولین بار به منظور شرکت در نشست سوریه در وین، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه با تأیید این دعوت گفت: بر اساس دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه هشتم آبان ماه در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: هیأت کشورمان و هیأت‌های روسیه و اتحادیه اروپایی در وین و در حاشیه اجلاس پیرامون موضوعات مختلف منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر خواهند داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیروز بعداز ظهر به منظور شرکت در این نشست و در رأس هیأتی وارد شهر وین شد. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و حسین جابرانصاری مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و سخنگوی جدید وزارت خارجه ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست با حضور ایران گفت: کسانی که در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه شرکت داشتند به این نتیجه رسیدند که بدون حضور ایران راه حل معقول و منطقی برای سوریه وجود ندارد.

وی عنوان کرد:‌ ما همواره تاکید کرده‌ایم که راه حل سوریه باید بر طبق اصولی باشد که مورد پذیرش همه است.

ظریف در خصوص اینکه با چه شرایطی در این نشست شرکت کرده‌اید، تصریح کرد:‌ ایران یک دولت و کشور ثبات‌بخش به منطقه بوده و نمی‌شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچ گاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی‌پذیرفتیم.

در این نشست یک روزه 15 کشور در سطح وزیر خارجه یک کشور در سطح معاون وزیر خارجه حضور دارند و علاوه بر آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست شرکت کرده‌اند.

براین اساس، آمریکا، مصر، فرانسه، اردن، روسیه، عربستان، انگلستان، قطر، ترکیه، امارات عربی، آلمان، ایران، عراق، عمان و لبنان در سطح وزیر خارجه شرکت کرده‌اند و چین در سطح معاون وزیر خارجه.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست حضور دارند.

این نشست در هتل امپریال شهر وین در حال برگزاری است و خبرنگاران در هتل ریترز مستقر هستند و اجازه ورود به محل نشست را ندارند.

ترتیب چینش محل نشستن وزرای خارجه حاضر در اجلاس کنونی در وین نه بر اساس حروف الفبا بلکه بر اساس ارشدیت وزرا است. وزرایی که سابقه حضور در سمت وزارت خارجه را به مدت طولانی‌تری دارند در صدر جلسه و وزرای با سابقه کمتر وزارت در امتداد میز نشسته‌اند و عادل الجبیر وزیر خارجه کم سابقه سعودی آخرین نفری است که در کنار میز نشسته است.

جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام از جمله در خصوص راکتور اراک بین هیات‌های کارشناسی ایران و آمریکا و نماینده 1+5 به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز دیروز در حاشیه نشست وین و در هتل بریستول برگزار شد که تا پاسی از شب ادامه داشت و امروز نیز در جریان است.

کد خبر 312008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha