همشهری آنلاین: آیا تا به حال در پشت میز کارتان در اداره دچار انسداد ذهنی شده‌اید؟ یک بررسی جدید در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که شاید بتوان کیفیت بد هوای درون اداره‌تان را در این مورد مقصر دانست.

 دی‌اکسید کربن

 به گزارش هافینگتون پست یافته‌های گروهی از پژوهشگران که در مقاله‌ای در «ژورنال چشم‌اندازهای بهداشت محیطی» منتشر شده است، نشان می‌دهد فرادی که در ساختمان‌های خوب‌تهویه شده و به اصطلاح «سبز» کار می‌کنند که میزان آلودگی هوا و دی‌اکسید کربن در آنها پایین‌تر از حد میانگین است، کارکرد شناختی بهتری نسبت به کارکنان در اداره‌های «غیر- سبز»، دارای میزان‌های معمول آلاینده‌ها و دی‌اکسید کربن، دارند.

ژوزف آلن، رئیس برنامه ساختمان‌های سالم در مرکز بهداشت و محیط‌زیست جهانی و سرپرست این بررسی گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی بهبود متوسط کیفیت هوای درون ساختمان ممکن است اثر عمیقی بر توانايي تصمیم‌گیری کارکنان داشته باشد.»

این بررسی بر روی 24 نفر در طول شش روز کاری در معرض شرایط کیفی متفاوت هوای درون ساختمان قرار گرفته بودند،‌ نشان داد که نمره‌های توانایی‌هایی شناختی آنان در روزهایی که در ساختمان‌های با میزان آلودگی پایین کار می‌کردند، نسبت به روزهای کاری در ساختمان‌های معمول 61 درصد بالاتر است.

این رابطه حتی هنگام گرفتن آزمون از همه توانایی‌های شناختی آنان شامل، فعالیت پایه‌ای، کاربرد اطلاعات و گستره رویکرد و راهبرد مصداق داشت.

هنگامی‌که میزان‌های پایین دی‌اکسید کربن با میزان‌های پایین آلاینده‌ها در ساختمان همراه بودند، نمره‌های توانايي‌هاي شناختي كاركنان نسبت كاركنان در ساختمان‌های عادی 101 درصد افزایش می‌یافت. به گفته این پژوهشگران، این یافته‌ها از این لحاظ جالب‌توجه است که دی‌اکسید کربن معمولاً یک آلاینده مستقیم هوای درون ساختمان تصور نمی‌شود.

بزرگ‌ترین بهبودی در توانایی‌های شناختی شرکت‌کنندگان در این بررسی مربوط به راهبرد، استفاده از اطلاعات و پاسخ به بحران بود.

این بررسی چند ماه پس از آن منتشر می‌شود که اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) اعلام کرد در طول ماه مارس 2015 میزان‌های میانگین جهانی دی‌اکسید کربن از 400 بخش در هر میلیون در هوای بیرون تجاوز کرده است- این برای نخستین بار است که سوابق ثبت‌شده در NOAA نشان‌ مي‌دهد چنین میزان بالایی از دی‌اکسید کربن برای مدت یک ماه تداوم داشته است.

ميزان‌های بالای دی‌اکسید کربن در هوای بیرون حد پایه‌ای برای میزان‌های این گاز در هوای درون ساختمان‌ها ایجاد می‌کند که بررسی‌های اخیر نشان داده است از حد 3000 بخش در هر میلیون فراتر رفته است.

کد خبر 311901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha