همشهری آنلاین: آسیب شناسی قوانین طلاق، طرح خط مشی و اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر آن، امکان سنجی خصوصی سازی شبکه های تلویزیونی و بررسی قوانین غیر مستقیم و موثر بر خانواده از جمله پروژه‌هایی است که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در فصل اخیر کاری خود بر آنها تمرکز دارد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني خانه ملت به نقل  روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پروژه "بررسی قوانین غیر مستقیم و موثر بر خانواده" جهت شناسایی تاثیرات نامطلوب احتمالی برخی عوامل بر خانواده و ارائه راهکارهای تقنینی به منظور رفع این آسیب‌ها در دستور کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرار دارد.

در این طرح قوانین حوزه‌های مختلف مانند نظام وظیفه، مسکن، آموزش و پرورش و... مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات احتمالی آنها بر خانواده شناسایی شده و راهکارهای تقنینی به منظور رفع این آسیب‌ها ارائه خواهد شد.

با توجه به اینکه خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه است که تاثیر بسزایی در تعالی جامعه دارد. از سوی دیگر، نهاد خانواده بی‌تاثیر از دیگر نهادهای جامعه نیز نیست. لذا لازم است ابعاد، پیامدها و چگونگی تاثیرگذاری نهادهای مختلف اجتماعی بر خانواده مورد بررسی قرار گیرد تا برای مواجهه با پیامدهای نامطلوبی که استحکام بنیان خانواده را مورد چالش قرار می‌دهد، تمهیداتی اندیشید.

بر همین اساس، گروه فرهنگی مرکز پروژه "بررسی قوانین غیر مستقیم و موثر بر خانواده" را در دستور کار خود قرار داده است.

  • بررسی امکان سنجی خصوصی سازی شبکه‌های تلویزیونی

بسیاری از جریانات فرهنگی و پایبند به دین و آرمان‌های انقلاب اسلامی با آنکه از ظرفیت فرهنگی و رسانه‌ای برخوردارند اما در فضای کنونی رسانه توان بروز و ظهور ندارند در یک بررسی ضرورت، امکان و چگونگی تاسیس شبکه‌های خصوصی با کارشناسان دین، فرهنگ و ارتباطات مورد گفت و گو قرار گیرد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این گفت‌و‌گوها دنبال "ضرورت‌سنجی تاسیس شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خصوصی بر اساس وضعیت رسانه‌ای و رویارویی نابرابر در عرصه رسانه، ظرفیت‌های فرهنگی کشور، وضعیت فرهنگی موجود و تعالی فرهنگی مطلوب"، "امکان‌سنجی تاسیس شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خصوصی بر اساس فقه اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی، اجتماعی کشور"، "امکان‌سنجی اقتصادی تاسیس شبکه‌های خصوصی در جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن چارچوب‌های ارزشی جمهوری اسلامی ایران"، "چگونگی نظارت بر شبکه‌های خصوصی با در نظر گرفتن چارچوب‌های ارزشی نظام و گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب"می‌باشد.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود: بسیاری از جریانات فرهنگی و پایبند به دین و آرمان‌های انقلاب اسلامی با آنکه از ظرفیت فرهنگی و رسانه‌ای برخوردارند اما در فضای کنونی رسانه توان بروز و ظهور ندارند و به نوعی در جنگ رسانه‌ای، بخش زیادی از ظرفیت رسانه ای کشور به صحنه ورود نکرده و در حاشیه است.

بنابراین، این مشکل، باید بگونه‌ای حل شود که هم از ظرفیت تاسیس شبکه‌های خصوصی و نیمه‌دولتی بهره برد و هم به دام آسیب‌های احتمالی نیفتاد و چارچوب‌های ارزشی اسلام را مد نظر قرار دهد.

تاکنون هفت مصاحبه با اساتید و صاحبنظران حوزه فرهنگ و رسانه صورت گرفته است. پس از اتمام مصاحبه ها(حدودا هشت مصاحبه دیگر)، جمع بندی نظرات مصاحبه شوندگان، در قالب گزارشی علمی به مجلس ارائه خواهد شد.

  • بررسی طرح خط مشی و اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر آن

طرح خط مشی و اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر آن در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور برخی صاحب نظران فرهنگی و مسوولان صدا و سما مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، این طرح دارای 40 ماده است که در قالب 5 فصل شامل فصل اول: کلیات، فصل دوم: رسالت، اهداف، مأموریت، خط‌مشی کلی، اصول و ارزش‌های حاکم بر برنامه‌های سازمان، فصل سوم: وظایف و اختیارات سازمان و رئیس سازمان، فصل چهارم: نظارت و فصل پنجم: امور مالی و اموال تدوین شده است.

طرح مذکور پس از اعلام وصول به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد. بر این اساس گروه مطالعات فرهنگی مرکز با تشکیل سلسله جلساتی متشکل از صاحبنظران فرهنگی و مسئولان صدا وسیما ابعاد مختلف این طرح را مورد بررسی قرار داد که گزارش تفصیلی آن تقدیم کمیسیون فرهنگی گردید.

  • آسیب شناسی قوانین طلاق در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

پروژه آسیب شناسی قوانین وضع شده در مورد طلاق جهت بررسی و رفع نقایص و خلاء‌های احتمالی، در دستور کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، مجری این پروژه جناب حجت الاسلام و السملمین دکتر هدایت نیا پژوهشگر و صاحبنظر حوزه خانواده و از اعضای علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی است.

نتیجه این پروژه در قالب پیشنهاد طرح اصلاح قوانین به مجلس ارائه خواهد شد. در این طرح دو دسته قوانین مورد بررسی قرار می‌گیرند: قوانینی که در تسهیل طلاق‌های ضروری، مانع ایجاد می‌کنند و قوانینی که در زمینه ایجاد مانع برای طلاق‌های غیر ضروری، ضعف دارند.

در همین راستا نیز چند نشست مهم با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه‌های اجتماعی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار و به صورت ریشه‌ای علل و عوامل برخی آسیب‌ها مورد بحث قرار گرفت که مهمترین آن نشست علمی "تسهیل طلاق و طلاق زدایی در نظام حقوقی کشور" بود که با استقبال خوب اساتید، دانشجویان و مردم قرار گرفت.

کد خبر 311746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha