سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید منصور سیدسجادی سرپرست هیات کاوش در شهر سوخته با اعلام خبر آغاز پانزدهمین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته، کشف چشم مصنوعی مربوط به ۴۸۰۰ سال پیش را مهمترین کشف کاوش‌های پیشین دانست.

Search

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی گفت: در این فصل از کاوش 2 بخش اصلی شهر سوخته مورد کاوش و مطالعات باستان‌شناسی قرار می‌گیرد.

او با اشاره به انجام بخش اول کاوش در کارگاه 26 تصریح کرد: کارگاه 26 در سال گذشته نیز مورد کاوش قرار گرفت ولی به دلیل وسعت و اهمیت این بخش در این فصل نیز کار کاوش در آن ادامه می‌یابد.

این باستان‌شناس پیشکسوت یکی از اهداف این فصل کاوش را یافتن بخش‌های احتمالا مسکونی دراین کارگاه اعلام کرد و خاطر نشان ساخت که به احتمال قوی این کارگاه یک بخش اداری و عمومی اداره شهر در دوره آخر استقرار شهر سوخته در سالهای 1800 تا 2200 پیش از میلاد بوده است.

وی گفت: بخش دیگر کاوش در این فصل در محوطه گورستان و با هدف یافتن دلایل و شواهدی در خصوص ساکنین شهر سوخته در آخرین دوره استقرار صورت می‌گیرد.

سیدسجادی تصریح کرد: از میان 900 گوری که تا به حال در کاوش‌های باستان‌شناسی حفاری شده است تعداد گورهای مربوط به دوره آخر استقرار نادر است.

به گفته او، دراین فصل از کاوش و در ادامه سایر فعالیت‌ها، مطالعات انسان‌شناسی و میان‌رشته‌ای مانند باستان آسیب‌شناسی انجام می‌گیرد.

این باستان‌شناس پیشکسوت در گفت وگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری (richt.ir) همچنین گفت: تلاش می‌کنیم در این فصل از کاوش با عکسبرداری هوایی از محوطه بتوانیم بدون نیاز به حفاری نقشه شهر سوخته را تهیه کنیم.

سید‌سجادی در ادامه با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه تاریخی در سالهای گذشته، کشف نخستین چشم مصنوعی جهان دراین محوطه تاریخی را مهمترین و ارزشمند‌ترین کشف باستان‌شناسی شهر سوخته اعلام کرد.

وی گفت: کشف این چشم مصنوعی متعلق به یک زن 25 تا 30 ساله مربوط به 4800 سال پیش واکنش رسانه‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشت.

او کهن‌ترین تخته نرد جهان، سفال با نقش بز بال‌دار و جراحی جمجمه انسان را نیز از منحصر به فرد‌ترین کشفیات در شهر سوخته دانست.

سید‌سجادی با اشاره به تاریخچه کاوش‌ها در شهر سوخته تصریح کرد که شهر سوخته برای نخسین بار در سال 1324 (1945میلادی) توسط اشتاین شناسایی شد و در سال‌های 1346 و 1358 (1967تا 1979میلادی) به تناوب توسط گروه باستان‌شناسان ایتالیایی مورد کاوش قرار گرفت.

او افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار حفاری دراین محوطه تاریخی به مدت 18 سال متوقف شد تا اینکه در سال 1376 در زمان ریاست سید محمد بهشتی بر سازمان میراث فرهنگی کاوش در شهر سوخته شروع و تا سال 1388 ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه در سالهای 1389 تا 1392 به مدت 4 سال کار کاوش در شهر سوخته انجام نگرفت افزود: از سال گذشته با حمایت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کاوش در این محوطه تاریخی در حال انجام است.

کد خبر 311738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha