سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

درحالی‌که همچنان زمزمه‌ها و تردید‌ها در مورد حذف ویزا برای سفر اربعین امسال ادامه دارد، روز گذشته رئیس ستاد بازسازی عتبات در یک نشست خبری تأکید کرد که امسال خبری از حدف ویزا نیست.

۳ شرط سفر به کربلا برای اربعین امسال

 به گزارش همشهري، حسن پلارك با تأكيد بر اينكه امسال دولت‌هاي ايران و عراق مصمم به اجراي قانون يعني داشتن ويزا و گذرنامه براي زائران در ايام اربعين هستند، گفت: «تاكنون بيش از 350هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند و براساس تعداد ثبت‌نام‌ها در اين سامانه براي زائران ويزا صادر مي‌شود. » مسئول كميته مشاركت‌هاي مردمي ستاد اربعين با اشاره به تشكيل ستاد اربعين افزود: «اين ستاد 7‌ماه پيش كار خود را آغاز كرده همچنين زمين و مكان‌هايي را در مسير نجف و كربلا با زيرساخت‌هاي لازم مانند آب و برق آماده كرده‌ايم تا هيئت‌ها و تشكل‌هاي مردمي بتوانند با استقرار در اين مكان‌ها به زائران امام حسين(ع) در ايام اربعين خدمت‌رساني كنند.»

  • تلاش براي ساماندهي حمل‌ونقل

موضوع حمل‌ونقل كه سال گذشته نيز معضل بسياري از زائران بود، در اين نشست مورد توجه رئيس ستاد باز‌سازي‌ عتبات قرار گرفت. پلارك با بيان اينكه براساس هماهنگي‌ با ستادهاي بازسازي عتبات در استان‌ها تعداد 3هزار دستگاه اتوبوس و تريلي لبه‌دار براي انجام حمل‌ونقل زائران ايراني در عراق به اين كشور ارسال مي‌شود، افزود: «همچنين به همه اتوبوس‌داران و دارندگان ماشين‌هاي جمعي اعلام شده چنانچه آمادگي داشته باشند براي خودشان و خانواده‌شان ويزا صادر مي‌كنيم تا ظرف مدت يك هفته در عراق به زائران امام حسين(ع) خدمت‌رساني كنند كه تاكنون دارندگان بيش از 200دستگاه اتوبوس و ماشين‌هاي جمعي براي خدمت‌رساني به زائران در ايام اربعين ثبت‌نام كرده‌اند.»

او يكي ديگر از مشكلات اربعين سال گذشته را بازگشت زائران اعلام كرد و گفت: «پس از پايان مراسم، موكب‌هاي عراقي جمع‌آوري مي‌شدند و زائران ايراني با مشكل اسكان و تغذيه مواجه بودند. امسال به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كرديم كه حداقل يك هفته پس از پايان مراسم اربعين موكب‌هاي ايراني مستقر باشند و به زائران خدمت‌رساني كنند.»

به گفته وي، همچنين بخش قابل توجهي از صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم مطهر علوي براي اسكان موقت زائران آماده شده و پيش‌بيني شده 75درصد تردد زائران از مرز مهران و 25درصد از مرزهاي شلمچه و چزابه انجام شود. علاوه بر اين، با همكاري مسئولان عراقي نيز قرار شده تا حمل‌ونقل زائران در خاك اين كشور با استفاده از خودروهاي مردم عراق و با نرخ مصوب اين دولت انجام شود.

  • آماده‌باش براي پذيرايي

مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان ايلام نيز از آمادگي اين استان براي استقبال از زائران اربعين حسيني خبر داد. مهرداد جهاني در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه سازمان راهداري به‌عنوان دبير كميته زير‌ساخت، سوخت و حمل‌ونقل فعاليت مي‌كند، گفت: «يكي از اصلي‌ترين مشكلات سال گذشته در سفر اربعين، كمبود‌هايي در راه‌هاي مواصلاتي بود كه امسال براي رفع اين مشكل طرح تعريض پل زائر و روكش آسفالت انجام شده است. كمبود روشنايي در مسير پل زائر تا پايانه مرزي نيز كه سال گذشته وجود داشت، امسال رفع شده و روشنايي اين مسير تا پايانه مرزي تأمين شده است.

احداث برج‌هاي روشنايي، اصلاح سيستم آبرساني، تعويض در‌هاي سالن مسافري، روان‌سازي كريدور به نقطه صفر و ساماندهي ميدان ورودي پايانه مرزي مهران از ديگر اقداماتي است كه براي تسهيل در امر ورود و خروج زائران به مرز انجام شده است.» وي درخصوص ساماندهي گاري‌ها در مرز مهران نيز به همشهري گفت: «‌طبيعتا زماني كه تقاضا به اوج مي‌رسد، شركت‌هاي پيمانكار حمل‌بار مسافران نيز تابع هيچ قواعدي نيستند اما امسال با اقداماتي كه انجام شده بنا بر اين است كه اقداماتي از قبيل جابه‌جايي بار مسافران از پايانه مهران تا سر مرز و از مرز تا خودروها به‌صورت صلواتي انجام شود كه ديگر شاهد سوءاستفاده برخي افراد از وضعيت به‌وجود آمده نباشيم.»

  • وعده‌هاي مسئولان براي اربعين امسال

200 هزار نفر ظرفيت كنوني فراهم شده براي اسكان زائران ايراني در عراق است. رئيس ستاد بازسازي عتبات وعده داده اين ظرفيت تا 500هزار نفر هم افزايش يابد. سال گذشته تنها براي 100هزار نفر ظرفيت اسكان فراهم شد. 60گيت ثابت و 30گيت سيار در مرز مهران مستقر مي‌شوند. 50گيت گذرنامه نيز سهم امسال براي مرز شلمچه است (سال گذشته در مرز مهران تنها 18گيت گذرنامه وجود داشت.)

140 چشمه سرويس بهداشتي از مسير پل زائر تا پايانه مرزي مهران احداث مي‌شود.

100 هكتار زمين براي پارك خودروهاي شخصي در نزديكي مرز مهران تسطيح مي‌شود.

1000 چشمه دوش براي استحمام زائران و همچنين پخت غذا براي 300هزار نفر در مدت 10روز توسط هيئت‌ها تعهد شده است.

15 هزارنفر ظرفيت مجموعه‌اي است كه براي اسكان زائران در نزديكي مرز مهران تا اربعين تحويل مي‌شود. همچنين قرار است مدارس و ورزشگاه‌ها براي اسكان زائران ‌آماده‌سازي‌ شوند. مرز شلمچه هم آماده پذيرايي و اسكان 5هزار زائر خواهد شد.

70 دستگاه اتوبوس شهري براي جابه‌جايي مسافران با قطار در مرز شلمچه پيش‌بيني شده‌اند. همچنين اتوبوس‌هاي رايگان از پاركينگ مهران تا پايانه مرزي براي جابه‌جايي مسافران فعاليت خواهند كرد.

5 پاركينگ بزرگ براي پارك خودروها در مرز شلمچه آماده خواهد شد.

کد خبر 311678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha