همشهری آنلاین: تهران در یک ماه آینده و در آستانه لغو تحریم‌های بین‌المللی، میزبان دو کنفرانس مهم بین‌المللی در حوزه انرژی خواهد بود که می‌تواند مسیر ایران برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی تامین انرژی منطقه و جهان را هموار کند.

Power

به گزارش ایرنا، ایران دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی است که با تکیه بر آنها می‌تواند به یکی از محورهای اصلی تامین انرژی جهان تبدیل شود. ایران در قلب منطقه سوق‌الجیشی قرار گرفته که بزرگترین ذخایر نفتی و گازی جهان را در خود جای داده است.

متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تحریم، ایران از جایگاه حقیقی خود به عنوان یک محور عمده تحولات انرژی در منطقه و جهان به حاشیه رانده شده بود؛ اما با رفع موانع بین‌المللی و سیاسی، کشورمان قادر خواهد بود که به تدریج به جایگاه اصلی خود در بازار جهانی انرژی بازگشته و بار دیگر به عنوان محور و مرکز دیپلماسی انرژی تبدیل شود.

در این راستا، برگزاری دو کنفرانس مهم بین‌المللی در حوزه انرژی در تهران می‌تواند نقطه خوبی برای بازگشت پرقدرت ایران به بازار جهانی انرژی به شمار برود.

برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)که مهم‌ترین تحول در بازار جهانی گاز به شمار می‌رود و همچنین تشکیل کنفرانس بین‌المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) دو گام بزرگ دولت یازدهم به شمار می‌رود که بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی را تسریع کرده و تهران را در کانون دیپلماسی جهانی انرژی قرار می‌دهد.

  • برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز( GECF)

سران 18 کشور عضو جی ای سی اف که به عنوان غول‌های گازی دنیا به شمار می آیند، در اوایل آذر (نوامبر) برای شرکت در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران می آیند.

گفته می‌شود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، یکی از مهمانان اصلی این کنفرانس خواهد بود.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای 18 عضو اصلی و ناظر است و دبیرخانه دایم آن در دوحه قطر قرار دارد. ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند.

کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 40 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 65 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دراین باره به ایرنا می‌گوید: اجلاس آتی سران جی ای سی اف که قرار است در تهران برگزار شود به دلیل حضور سران و بالاترین مقامات سیاسی کشورهای صادرکننده گاز و رونمایی از دو سند مهم گازی، اهمیتی ویژه دارد.

وی با بیان اینکه حضور مقامات ارشد 18 عضو این مجمع در اجلاس تهران قطعی شده است، خاطرنشان می‌کند: اجلاس سران جی ای سی اف در حالی در تهران برگزار خواهد شد که بازار جهانی گاز، تغییراتی عمده را از نظر عرضه و تقاضا تجربه می‌کند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به رونمایی از دو سند مهم گازی در اجلاس تهران، افزود: سند راهبردهای استراتژیک گاز و همچنین سند چشم انداز بازار جهانی گاز به روایت مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این اجلاس ارایه خواهند شد.

  • برگزاری کنفرانس بین المللی قراردادهای نفتی ایران

علاوه بر اجلاس سران GECF قرار است کنفرانس مهم دیگری نیز در آخرین روز آبان و اولین روز آذرماه در تهران برگزار شود.

براین اساس، مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی از اروپا، آسیا و احتمالا آمریکا به تهران می‌آیند تا در مراسم معرفی از مدل جدید قرارداد‌های نفتی ایران (IPC) شرکت کنند.

همچنین قرار است در این کنفرانس، ده‌ها پروژه بزرگ بخش بالادستی صنعت نفت نیز برای جذب سرمایه‌گذار به شرکت‌های بین‌المللی معرفی شود. تخمین زده می‌شود که پروژه‌های معرفی شده در این کنفرانس حدود ٤٠ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

هدف وزارت نفت از طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی، سرعت بخشیدن به توسعه میدان‌های نفت و گاز، جبران کم‌کاری سالهای گذشته در میدان‌های مشترک و وارد کردن فناوری‌های نوین است که به دلیل تحریم، معرفی آن به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی با تأخیر همراه شده است.

مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی درباره مدل جدید قراردادهای نفتی ایران می‌گوید: این مدل جدید به گونه‌ای طراحی شده که در ١٢ بخش اصلی خود از قراردادهای پیشین متمایز است و عیب و نقص قراردادهایی نظیر «بای بک» که پیش از این قراردادهای نفتی ایران بر مبنای آن تنظیم می‌شد را رفع خواهد کرد.

گفته می‌شود که قراردادهای جدید IPC به نوع چهارم قراردادهای نفتی تعلق دارند که در آنها، حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می‌شوند تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست.

دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکتهای خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.

انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) به شمار می‌رود که براساس آن قرار است در قرارداد‌های جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند.

کد خبر 311426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha