شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

کربلا که هر ساله کانون برگزاری مراسم عاشورای حسینی در جهان است، امسال نیز شاهد حضور بیش از ۴ میلیون زائر از ۵۰ کشور جهان بود که به جمعیت ۵ میلیونی عزاداران عراقی پیوستند.

کربلا عاشورا

همزمان با ورود اين زائران به كربلا طي روزهاي گذشته، نيروهاي امنيتي عراق تدابير ويژه‌اي را براي حفظ جان زائران و مقابله با حملات احتمالي تروريست‌ها اتخاذ كردند كه باعث شد مراسم امسال در اين شهر در آرامش برگزار شود.طبق اعلام منابع امنيتي عراق، حدود 30هزار نيروي نظامي ضمن استقرار در كربلا و مناطق اطراف آن وظيفه برقراري امنيت را بر‌عهده داشتند.

طرح‌هاي امنيتي مسئولان عراقي با حضور نيروهاي ارتش و پليس اين كشور به همراه ايجاد ايست‌هاي بازرسي در ورودي‌هاي مناطق مهم صورت گرفت. همزمان رفت‌وآمد در ديگر شهرهاي مذهبي عراق ازجمله نجف و كاظمين و همچنين در بغداد، پايتخت نيز طي روزهاي گذشته در سايه اتخاذ تدابير شديد امنيتي از سوي اين نيروها كنترل مي‌شدند. گزارش‌ها همچنين از برگزاري مراسم باشكوه تاسوعا و عاشوراي حسيني در ديگر كشورهاي اسلامي و همچنين در گوشه و كنار جهان ازجمله در آمريكا، كانادا، انگليس، ايتاليا، فرانسه، نيجريه، مالزي، اندونزي و هند خبر مي‌دهند.

گزاش‌هاي رسيده از بحرين از برگزاري مراسم بزرگداشت عاشورا طي جمعه شب در خيابان‌هاي مناطق مختلف شهرهاي اين كشور و همچنين در روستاهاي شيعه‌نشين آن حكايت دارند. طبق گزارش پايگاه‌هاي خبري عربي، در اين مراسم‌ها عزاداران حسيني تصاويري از شهداي نوجوان بحريني كه در جريان سركوب‌هاي رژيم آل خليفه به شهادت رسيده‌اند را حمل مي‌كردند. همزمان منايع خبري مصري اعلام كردند وزارت اوقاف اين كشور به‌منظور جلوگيري از اقامه شعائر حسيني توسط شيعيان، مسجد
«رأس الحسين» در قاهره را به‌مدت 2 روز طي روزهاي تاسوعا و عاشورا تعطيل كرد. هزاران نفر از شيعيان مصري در اعتراض به بستن مسجد «رأس الحسين» دست به تظاهرات گسترده زدند.

  • حمله به مراسم شيعيان در بنگلادش، پاكستان و نيجريه

بامداد ديروز در شهر داكا، پايتخت بنگلادش حمله نيروهاي وابسته به گروه تروريستي داعش به يك مجتمع مذهبي شيعيان دست‌كم يك كشته و حدود 100زخمي به جا گذاشت. در پي اين حمله پليس بنگلادش با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد، حدود ساعت 2بامداد به وقت محلي، 3 بمب به داخل مجتمع «حسيني دالان» كه هزاران تن از شيعيان بنگلادش براي مراسم عزاداري عاشوراي حسيني در آن گرد هم آمده بودند، پرتاب شد كه بر اثر آن، يك پسر 12ساله جان باخت. طبق گفته رئيس پليس محلي در بنگلادش، يكي از عاملان اين حمله توسط نيروهاي امنيتي دستگير شده است.

روز جمعه همزمان با برگزاري مراسم تاسوعا در پاكستان نيز حمله به مجلس عزاداران در شهر يعقوب آباد استان سند در جنوب پاكستان دست‌كم 22كشته و بيش از 40زخمي به جا گذاشت. هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت حمله روز جمعه به مراسم شيعيان در پاكستان را برعهده نگرفته اما حمله روز قبل از آن به مسجد شيعيان در منطقه بلوچستان پاكستان از سوي گروه تروريستي لشكر جهنگوي انجام شده بود. در اين حمله كه مراسم عزاداري شيعيان هدف قرار گرفت، يك بمبگذار انتحاري خود را در مقابل محل برگزاري مراسم منفجر كرد كه در جريان اين حمله 10عزادار كشته شدند.

روز جمعه حمله به 2 مسجد در 2 شهر در منطقه شمال شرق نيجريه دست‌كم 55كشته و بيش از 100زخمي به جا گذاشت. در انفجاري بزرگ در شهر يولا مركز استان اداماوا، 27نفر از نمازگزاران كشته شدند. برخي مسئولان محلي نيز در مراسم نمازجمعه اين مسجد حضور داشتند. همزمان مسجدي در شهر مايدوگوري نيز شاهد حمله انتحاري ديگري بود كه 28كشته به جا گذاشت. مسئوليت انفجارهاي نيجريه را نيز هيچ فرد يا گروهي بر‌عهده نگرفته اما حمله‌هاي از اين دست در اين كشور از سوي گروه تروريستي بوكوحرام انجام مي‌شود كه از سال گذشته با خليفه خودخوانده گروه تروريستي داعش اعلام بيعت كرده است.

کد خبر 311381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha