پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

مهیار زاهد:خبرنگار اعزامی همشهری به بیجیدیگر می‌توان گفت که کار بیجی تمام است. بخش اعظم توان نظامی داعش درهم شکسته و بخش دیگری از نیروهایش در حلقه محاصره‌ای گرفتار شده‌اند که روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شود.

جنگنده های روسیه ۴۹ موضع داعش را هدف قرار دادند

حضور داعشي‌ها در منطقه به شكل محسوسي كمرنگ شده است. با يك جوان تركماني به اسم (ن) همراه شديم كه تك تيرانداز است، خودش مي‌گويد تاكنون در عمليات‌هاي متعدد بيشتر از ١٠٠داعشي را به هلاكت رسانده و حالا در بيجي نيز گوشه‌دنجي را دست و پا كرده و فعاليت داعشي‌ها را زيرنظر گرفته است. جوان ٢٧ساله سرحالي است كه پس از حمله داعش به موصل همراه خانواده‌اش گريخته و به نجف آمده است. از او درباره تعداد داعشي‌ها در بيجي مي‌پرسيم.

مي‌گويد نمي‌شود دقيق آمار داد چراكه در خانه‌ها پنهان شده‌اند اما به‌نظرش چيزي حدود ٢٥٠ نفر دست‌كم در خانه‌هاي باقي مانده شهر سنگر گرفته‌اند. ٢٥٠ نفري كه اغلب آماده مي‌شوند تا با عمليات‌هاي انتحاري به مجاهدين حشدالشعبي حمله كنند. جلوي خاكريزها معمولا مي‌توان لاشه‌هاي ماشين‌هاي انتحاري را مشاهده كرد كه قبل از رسيدن به نيروهاي حشدالشعبي با موشك تاو هدف قرار گرفته‌اند.

چند روز پيش همراه با گروه تخريب كمي جلوتر از محل احداث خاكريز جديد رفته بودم. بنا بود چند بمب دست‌ساز داعشي را كشف و منهدم كنم. به فاصله يك كيلومتر جلوتر از محلي كه تازه لودر براي احداث خاكريز دست به‌كار شده بود. هنوز نخستين بمب خنثي نشده بود كه گرد و خاكي در دشت به چشم آمد.

يك وانت سنگين كه احتمالا تمام فضاي داخلش بمب كار گذاشته شده بود با سرعت به طرف خط كتائب مي‌رفت. نيروها به سرعت خود را به پشت خاكريز رساندند و خوشبختانه موفق شدند در چند متري خاكريز ماشين انتحاري را هدف قرار داده و منهدم كنند. طي 2روز گذشته فعاليت تك‌تيراندازهاي داعشي نيز بيشتر شده است. حضور پشتيباني نيروي هوايي چندان پررنگ نيست و تنها هر از چندي صداي عبور هواپيماهاي نظامي به گوش مي‌رسد.

نيروهاي حشدالشعبي مي‌خندند و مي‌گويند فيلم‌هاي سوريه هواپيماها و هليكوپترهاي روسي را نشان مي‌دهند كه تا چه ارتفاع كمي پايين آمده‌اند اما اينجا هواپيماهاي آمريكايي مي‌ترسند و آنقدر بالا پرواز مي‌كنند كه ديده نمي‌شوند. با اين همه در منطقه پيچيده است كه بيشتر داعشي‌ها گريخته‌اند. حالا ديگر مي‌توان كم‌كم به موصل چشم دوخت، به بزرگ‌ترين شهري كه اكنون در اشغال داعش است. هرچند نبايد فراموش كرد كه حتي اگر هيچ نيرويي از داعش در بيجي نباشد همچنان خنثي و منهدم كردن بمب‌ها و تله‌هاي انفجاري و مين‌ها بخش اعظمي از توان نيروهاي حشدالشعبي را مصرف خواهد كرد و چه بسيار خواهد بود جوانان پاكي كه حين پاكسازي به شهادت خواهند رسيد. گويي بخشي از بيجي روي بمب نفس مي‌كشد.

کد خبر 311254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha