چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با انتشار اخباری از حمله جنگنده‌های ناشناس به مقرهای داعش در شهر سرت لیبی، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره سند پیشنهادی برای کمک به امنیت لیبی بحث و گفتگو کردند؛ سندی که شامل بررسی اقدام نظامی در این کشور است.

لیبی

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری الوطن العربی، شاهدان عینی در شهر سرت لیبی اعلام کردند که جنگنده‌های ناشناس پایگاه‌های داعش در این شهر را بمباران کردند که منجر به کشته شدن سه تن از اعضای این گروه تروریستی شد. احتمال می‌رود که این جنگنده‌ها متعلق به کشوری خارجی باشد.

داعش پیشتر با سوءاستفاده از وضعیت وخیم امنیتی و سیاسی در لیبی کنترل برخی مناطق این کشور از جمله شهر سرت را در دست گرفت.

با وجود تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران لیبی اخیرا طرف‌های لیبیایی با اسامی اعلام شده برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور مخالفت کردند و بحران سیاسی همچنان ادامه دارد.

در همین راستا دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره مقدمات مذاکرات درمورد سند پیشنهادی برای "کمک" به تقویت امنیت لیبی و خارج کردن سلاح از دست گروه‌های مسلح به بحث و گفتگو پرداختند.

این سند پیشنهادی شامل بررسی اقدام نظامی در لیبی در صورت غیر فعال بودن توافق‌های آتش بس است و قرار است درباره این مسئله در نشست دوره‌ای وزرای خارجه اتحادیه اروپا که 16 نوامبر(25 آبان) برگزار می‌شود بحث و گفتگو شود.

منابع می‌گویند که سند مذکور توسط مسئولان اتحادیه اروپا تهیه شده و روز دوشنبه (27 مهر) برای مسئولان کشورهای اروپایی فرستاده شده است.

براساس این سند اتحادیه اروپا اقدامات احتمالی را صرف نظر از اوضاع سیاسی در لیبی اتخاذ می‌کند و اقدامات دیگر با موافقت مقامات لیبی در صورت تشکیل دولت وحدت ملی انجام خواهد شد.

تمامی این اقدامات با توافق هیئت سازمان ملل در لیبی اتخاذ خواهد شد.

براساس این سند در صورتی که طرف‌های لیبیایی با تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردند مذاکرات مفصل با لیبیایی‌ها طی 90 روز درباره هیئت نظامی یا غیر نظامی که وظیفه خارج کردن سلاح از دست گروه‌های شبه نظامی را برعهده خواهد داشت، صورت خواهد گرفت.

احتمالا پس از رسیدن به توافق، اتحادیه اروپا مسئولان غیر نظامی را برای نظارت بر آتش بس میان گروه‌های مسلح به لیبی اعزام می‌کند.

این سند به محافظت از زیرساخت‌های استراتژیک در لیبی از جمله تاسیسات نفتی و ساختمان‌های دولتی اشاره دارد. اگر طرف‌های لیبیایی به توافق نرسند اتحادیه اروپا تلاش‌ خود را برای محافظت از مرزهای لیبی افزایش خواهد داد.

براساس این سند اتحادیه اروپا بار دیگر هیئت خود را برای کمک به امنیت مرزها اعزام می‌کند و طرح گسترده‌تری را برای امنیت مرزها در تونس و نیجریه نیز در نظر دارد.

یکی دیگر از پیشنهادات مسئولان اروپایی در این سند گسترش دامنه فعالیت هیئت نظامی دریایی در دریای مدیترانه است.

از جمله دیگر پیشنهادات در این سند اعمال تحریم‌ها علیه شخصیت‌های لیبیایی است.

همچنین اتحادیه اروپا بسته کمکی به ارزش 100 میلیون یورو را برای لیبیایی‌ها در نظر گرفته که در صورت توافق طرف‌های لیبیایی این مبلغ را افزایش خواهد داد.

تحلیلگران معتقدند که اتحادیه اروپا نمی‌تواند تمامی پیشنهادات خود را اجرایی کند؛ چراکه شبه نظامیان حامی اخوان المسلمین و دولت طرابلس هرگز قبول نمی‌کنند سلاح را کنار بگذارند.

کد خبر 311211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha