پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در نخستین سفر خارجی‌اش از زمان شروع بحران در این کشور در ۴سال گذشته، سه‌شنبه‌شب در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسد

خبر اين ديدار ديروز و بعد از بازگشت اسد به دمشق منتشر شد. سخنگوي كرملين ديروز در بيانيه‌اي ضمن اعلام اين خبر به جزئيات مذاكرات اسد با پوتين هم اشاره كرد. رئيس‌جمهور سوريه در اين ديدار از اقدام نظامي مسكو عليه داعش و ديگر تروريست‌ها در خاك سوريه قدرداني كرد و گفت: كمك‌هاي روسيه مانع از آن شده كه اوضاع سوريه به سناريويي فاجعه‌بار تبديل شود. او ضمن ابراز اميدواري درباره آنكه همكاري روسيه به احياي فضاي سياسي اقتصادي سوريه منجر شود، از همراه‌شدن اقدامات سياسي با عمليات نظامي خبر داد. او گفت: بعد از هر اقدام نظامي بايد گام‌هاي سياسي برداشته شود.

پوتين هم به اسد گفته‌است كه با همه قدرت‌هاي جهاني تماس مي‌گيرد تا راه‌هاي رسيدن به راه‌حل سياسي براي بحران سوريه را بررسي كند؛ وعده‌اي كه يك روز بعد از اين مذاكره عملي شد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه ديروز در تماس تلفني با پوتين درباره آخرين وضعيت سوريه با وي گفت‌وگو كرد. شبكه خبري سي‌ان‌ان ترك گزارش داده‌است كه در اين گفت‌وگو، اردوغان نسبت به هجوم موج جديد پناهجويان سوريه‌اي از حلب ابراز نگراني كرده‌است. عمليات نظامي زميني ارتش سوريه براي آزادي شهر حلب در شمال سوريه در مرز با تركيه با پشتيباني هوايي روسيه اين هفته آغاز شده و با پيشروي‌هاي گسترده‌اي همراه بوده‌است.

مذاكره تلفني اردوغان و پوتين درباره سوريه درحالي صورت مي‌گيرد كه روز سه‌شنبه يعني همزمان با ديدار اسد از مسكو، دولت تركيه از تغيير موضع خود در پرونده سوريه خبر داد. تركيه كه 4سال است بر طبل بركناري بشار اسد از قدرت مي‌كوبد، اكنون از ادامه حضور او در قدرت دست‌كم براي مدتي حمايت كرده‌است؛ موضعي كه كشورهاي غربي هم در هفته‌هاي اخير بر آن تأكيد كرده‌اند. علاوه بر تركيه، روسيه در روزهاي اخير با كشورهاي عربي و غربي هم درباره بحران سوريه گفت‌وگو كرده‌است. همزمان با عمليات نظامي گسترده روسيه در خاك سوريه، مسكو اكنون به كانون رايزني‌هاي سياسي درباره اين بحران تبديل شده‌است.

مقامات آمريكا و روسيه از امضاي تفاهمنامه‌اي خبر داده‌اند كه موضوع آن هماهنگي براي جلوگيري از احتمال برخورد در آسمان سوريه است. با شروع عمليات نظامي روسيه در سوريه كه با حملات هوايي گسترده همراه است، اصلي‌ترين نگراني، احتمال برخورد هواپيماهاي روسيه با آمريكا در آسمان سوريه بوده‌است؛ احتمالي كه چندبار با نزديك‌شدن هواپيماهاي دوطرف مي‌رفت كه محقق شود. اين احتمال درباره هواپيماهاي ديگر كشورهاي غربي كه در چارچوب ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريكا در سوريه عمليات نظامي انجام مي‌دهند هم وجود دارد.

  • ورود سلاح و نيرو به ادلب و حلب

درحالي‌كه عمليات نظامي ارتش سوريه با پشتيباني هوايي روسيه در 5جبهه مختلف در اين كشور عليه مواضع تروريست‌ها ادامه دارد، ارسال سلاح و اعزام نيرو براي اين گروه‌ها از بيرون از مرزهاي سوريه هم شدت گرفته‌است. آمريكا رسما از ارسال چندين محموله سلاح براي گروه‌هايي در شمال سوريه خبر داده كه آنها را مخالفان ميانه‌رو مي‌خواند. همچنين وزارت دفاع سوريه ديروز از اعزام نيروهاي جديد به ادلب براي تقويت مواضع تروريست‌ها خبر داده‌است.

کد خبر 311253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha