همشهری آنلاین: یک تکیه در «جلوه سوگ» ویژه آنهاست که نذر دارند، این شب‌ها را موقعیت انجام خیر می‌بینند، پیاده‌روی عظیم زائران ایرانی عتبات در اربعین سال گذشته را حماسه‌گونه دیده‌اند

امسال اگر هم سعادت تشرف به آستان سید و سالار شهیدان نصیب‌شان نشده است، اما دل‌شان با زائران پیاده‌ای است که خیلی‌ها آرزو دارند خاک کف پای‌شان را سرمه چشم کنند؛ این چادر، «تکیه احسان» است.

به گزارش همشهري آنلاين، «تكيه احسان» در ويژه‌برنامه «جلوه سوگ» توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با محوريت دست‌اندركاران منطقه 12 شهرداري تهران در ميدان امام حسين (ع) برپا شده است. رضوان باغباني مدير خانه فرهنگ كوثر در گفت‌وگو با همشهري آنلاين به تشريح فعاليت اين بخش از فعاليت‌هاي جلوه سوگ مي‌پردازد.

مدير خانه فرهنگ كوثر با بيان اينكه فعاليت‌هاي «تكيه احسان» از شب اول ماه محرم به مدت 50 شب در محل برپايي خيمه‌ها در ميدان امام حسين (ع) ادامه دارد، گفت: در اين خيمه، كمك‌هاي مردمي براي دهه اربعين حسيني جمع‌آوري مي‌شود كه كمك‌ها به صورت نقدي و غيرنقدي است و براي تدارك پذيرايي از زائران كربلا و نجف در اربعين حسيني ساماندهي مي‌شوند.

باغباني افزود: جمع‌آوري كمك‌هاي عزاداران حسيني با پشتيباني يك سيستم نرم‌افزاري صورت مي‌گيرد؛ به اين ترتيب كه در حال حاضر ميزان كمك مورد نياز براي پذيرايي زواري كه در اربعين حسيني به كربلا و نجف مشرف مي‌شوند برآورد شده است. هر شهروند به اندازه‌اي كه بخواهد كمك كند، با ثبت مشخصاتش و در ازاي مبلغ يا كمكي غيرنقدي كه انجام مي‌دهد، رسيد دريافت مي‌كند.

بر اساس گفته‌هاي اين خادم عزاداران حسيني، از محل كمك‌هايي كه به مدت 50 شب از شهروندان جمع‌آوري مي‌شود سه وعده صبحانه، ناهار و شام و در هر وعده 10 هزار پرس غذا به زائران حسيني در كربلا و نجف عرضه مي‌شود. موكب‌هايي كه پذيراي زائران در اربعين حسيني هستند، يكي در نزديكي نجف و ديگري در 10 كيلومتري كربلا واقع شده‌اند و علاوه بر پذيرايي، امكاناتي براي استراحت و استحمام زوار نيز در نظر گرفته شده است.

مدير خانه فرهنگ كوثر با تأكيد بر اينكه اجراي اين خدمات در كربلا و نجف با محوريت گروه‌هاي دانشجويي و بسيج دانشجويي از دانشگاه‌هاي سراسر كشور صورت مي‌گيرد، يادآور شد كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با برپايي «تكيه احسان» جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي را ساماندهي كرده و به ياري دانشجويان حسيني آمده است.

حركت جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي براي پذيرايي از زوار در موكب‌هاي ايران در نزديكي كربلا و نجف از سال 1391 آغاز شده است و هر سال كه مي‌گذرد انسجام بيشتري نيز پيدا مي‌كند؛ به طوري كه در محرم امسال علاوه بر جمع‌آوري كمك‌ها در هيئت‌هاي عزاداري، مركزيت اين حركت خير در محل برگزاري ويژه‌برنامه «جلوه سوگ» واقع در ميدان امام حسين (ع) قرار گرفته است.

از محل همين كمك‌هاي مردمي، زمين 20 هزار مترمربعي در نزديكي كربلاي معلي خريداري شده است كه پس از خريداري، وقف امام زمان (عج) شده و قرارگاه عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت خواهد بود. از همين روزهاست كه وقتي كمك‌هاي مردمي به «تكيه احسان» مي‌رسد، عمليات خريداري مواد اوليه و امكانات لازم براي پذيرايي و استقرار زائران امام حسين (ع) خريداري و به سمت كربلا و نجف منتقل و با محوريت اجرايي دانشجويان حسيني عرضه مي‌شود.

ویژه برنامه «جلوه سوگ» همزمان با آغاز ماه محرم به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین (ع) با برپایی ۱۰ تکیه آغاز به کار کرده و تا ۱۱ آذرماه میزبان عزاداران حسيني است.

کد خبر 311245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha