چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - مهرداد طبرسی: نخستین روایت مکتوب از واقعه عاشورا کتابی است که ابومخنف لوط بن‌یحیی ازدی آن را گرد آورده است.

نخستین مقتل عاشورا

مقتل ابومخنف 60سال پس از واقعه عاشورا با مصاحبه شفاهي با كساني كه در كربلا حضور داشتند يا با استفاده از نقل‌قول‌هاي آدم‌هاي معتبري كه با يك يا دو واسطه ماجرا را نقل مي‌كردند، گرد آمده است. اين مقتل مبناي همه كتاب‌هاي تاريخي ديگري شد كه پس از آن به نقل اين واقعه پرداختند.

امروز نسخه‌ كاملي از اين مقتل وجود ندارد. آنچه در بازار نشر به‌عنوان مقتل ابومخنف موجود است به شهادت تاريخ‌نگاران و پژوهشگران عاشورا، نسخه‌اي جعلي است. در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي احياي بخش‌هايي از اين كتاب صورت گرفته است. ازجمله كاري كه «حجت‌الله جودكي» در كتاب «مقتل‌الحسين عليه السلام» انجام داده است. گردآورنده اين كتاب تلاش كرده با استفاده از كتاب‌هاي ديگري مثل تاريخ طبري كه نزديك‌ترين منبعي است كه مقتل ابو مخنف را نقل كرده و تطبيق آن با منابع معتبر ديگر بخش‌هايي از اين كتاب ارزشمند را بازآفريني كند.

حسن كتاب‌هايي از اين دست آن است كه در روزگاري كه خرافه دامن بعضي روايت‌هاي عاشورايي را گرفته است به زدودن پيرايه‌ها و روايت‌هاي جعلي از عاشورا كمك مي‌كند تا تصوير ما از واقعه عاشورا روشن‌تر شود و به روايتي اصيل و درست نزديك‌تر شويم.

کد خبر 311176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha