چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - کورش علیانی: آن وجود نازنینی که در سال۶۱ هجری نپذیرفت که دست در دست نااهل بگذارد و بیعت کند و ایستاد و جان خود را داد و کسانش نیز جان خود را دادند اما از حقیقت و عدالت و اصلاح جامعه‌ کج‌شده دست نکشید، متولد سال۴ هجری است.

کودکی او را هم ببین

ما بي‌انصافانه طوري از او مي‌گوييم كه انگار پيش از واقعه ناديده و ناشناخته بوده و هم‌پاي واقعه پديد آمده و با واقعه به شهادت رسيده و اين قطعا بسيار از انصاف دور است.

او پيش از آن نيز در زمان امامت برادر ارجمندش همراه و هم‌رأي با او و فرمانبردار او زندگي كرده بود. پيش از آن هم در زمان امامت پدرش امير مومنان همراه و هم‌راي و فرمانبردار پدرش زيسته بود، در كنار او شمشير زده بود و در كنار او زخم تيغ و زخم زبان خورده بود. پيش‌تر نيز آن زمان كه بسياري از دوست‌نمايان تيغ آخته بودند تا بر خليفه‌ سوم بتازند و جان او را بستانند، باز هم او بود كه به فرمان پدرش و همراه برادرش محاصره را شكست و به خليفه سوم در حلقه محاصره‌كنندگان آب رساند.

پيش از آن نيز در زماني كه پدرش روزگار خود را خار در چشم و استخوان در گلو توصيف كرده، او نيز اين تيزي خار و استخوان را چشيده بود و محض حفظ يكپارچگي جامعه سكوت كرده بود.

باز پيش‌تر، آن زمان كه پدربزرگش او و برادرش را سرور جوانان بهشت ناميده بود، او زيسته بود. پيش از آن هم او بود كه با برادرش پيرمرد را ديد و به ترفند و محبت به او وضو آموخت. حتي كودكي او نيز ديدني است. او و برادرش بودند كه وقتي ديدند مادرشان شام تا سحر عبادت مي‌كند و براي مردم دعا و آرزوي خوبي و خوشي مي‌كند و آخر از همه براي خودشان، از مادر پرسيده بودند چرا چنين؟ و مادر در پاسخ گفته بود اول همسايه وانگهي خانه.

اگر آن تربيت مقدم داشتن همسايه بر خانه نبود، اگر آن تربيت صبر و سكوت نبود، اگر آن زخم خوردن و آسيب ديدن و برخلاف خواسته‌ اهل غوغا و آشوب به تشنگان آب رساندن نبود، آن ايستادن و آن شهادت شكل مي‌گرفت؟ مقدم داشتن همسايه را به فرزندمان بياموزيم.

کد خبر 311178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha