چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم خوش‌نما: امروزه تعداد زیادی از ما در انواع شبکه‌های مجازی حضور فعال داریم. یکی از این شبکه‌ها که طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد، شبکه موبایلی اینستاگرام است.

امام حسین

معمولا آنچه كاربران در شبكه‌هاي مختلف مجازي منتشر مي‌كنند، گوشه‌اي از سبك زندگي‌ خودشان است كه خواسته يا ناخواسته براي ساير كاربران به نمايش مي‌گذارند. طبيعتا در‌ماه محرم و به‌خصوص در دهه اول و روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني، سوژه‌هاي نابي براي عكاسي و منتشر كردن در اينستاگرام وجود دارد. كاربران زيادي هستند كه عكس‌هايي با اين موضوع را در اين روزها منتشر مي‌كنند. اگر شما هم يكي از افرادي هستيد كه با موبايل‌تان از هيئت‌ها، نذري‌ها، دسته‌روي‌ها و.... عكس مي‌گيريد و در اينستاگرام منتشر مي‌كنيد، سعي كنيد دست‌كم براي اين مناسبت بسيار مهم، صفحه شخصي‌‌تان را هدفمند كنيد و با ايجاد هشتگ‌هايي براي پست‌هاي خودتان، در راستاي آشنايي مسلمانان و حتي پيروان ساير اديان در جاي‌جاي دنيا نيز فعاليت مثبتي انجام دهيد. كسي چه ‌مي‌داند، شايد اين‌ كار شما در شرايط جامعه امروز، كمك بزرگي به تبليغ ايام محرم و هدف امام حسين(ع) در واقعه عاشورا باشد.

  • #معرفي هشتگ‌ها

براي اينكه بدانيد بايد چه كنيد ابتدا به سراغ هشتگ‌هايي برويد كه براي موضوع محرم و عاشورا و امام حسين در اينستاگرام وجود دارد. هشتگ‌ها را بررسي كنيد و به آنها نگاهي بيندازيد. ما براي شما چند نمونه را آورده‌ايم. برخي هشتگ‌ها قديمي هستند و از سال‌هاي قبل براي اين روزها ساخته شده‌اند اما بسياري از اين هشتگ‌ها در‌ماه محرم همين امسال ساخته شده‌اند.

  • #با_كاروان

يكي از هشتگ‌هاي بسيار خوب كه به تازگي فعال شده است، هشتگ باكاروان است. يكي از كاربران خوش‌ذوق اينستاگرام، با روايت‌ داستان‌هايي از واقعه عاشورا و ساختن اين هشتگ، در حال انجام‌دادن خدمتي به امام حسين(ع) است. در حال حاضر چند قسمت از اين داستان با اين هشتگ منتشر شده است. منتظر بقيه داستان‌ها باشيد. اگر در اين روزها مشغول مطالعه كتاب‌هاي عاشورايي هستيد با قلم خودتان مطالب كتاب را خلاصه‌برداري و در اينستاگرام منتشر كنيد و به هرچه فعال شدن اين هشتگ كمك كنيد.

  • #عاشورا

صفحه هشتگ عاشورا هم‌اكنون با حدود 400 هزار عكس در اينستاگرام فعال است كه هر لحظه و هر ساعت تعداد پست‌هاي آن افزايش مي‌يابد. هرآنچه مربوط به ظهر عاشوراست، مانند عزاداري‌هاي عزاداران حسيني، هيئت‌ها، صفوف نمازهاي جماعت و... سوژه‌هاي نابي هستند كه نبايد براي اين هشتگ از آنها غافل شد. نكته ديگري كه حائز اهميت است، اين است كه سعي كنيم رسم‌الخط صحيح كلمات را استفاده كنيم. مثلا «عاشوراء» هشتگي با تعداد بيشتري از پست‌ها را شامل مي‌شود، تا هشتگ «عاشورا».

  • #لبيك_يا_حسين

اين هشتگ هم‌اكنون با بيش از 12هزار عكس در اينستاگرام وجود دارد؛ عكس‌هايي درمورد واقعه عاشورا، تعزيه‌هايي كه روز تاسوعا و عاشورا برگزار مي‌شود، پرچم‌هاي محزون «لبيك يا حسين» كه در آسمان برافراشته شده است و...، همه سوژه‌هايي براي اين هشتگ هستند.

  • #مي‌كشي_ مرا_ حسين

اين بيت شعر هم از هشتگ‌هاي زيبايي است كه تاكنون با حدود 1000عكس رشد بسيار زيادي در همين چند روز اول محرم داشته است.

  • #ايستگاه_صلواتي

اين هشتگ نيز ممكن است مورد استفاده بسياري از شما قرار بگيرد. در صفحه اين هشتگ تاكنون چيزي حدود 400عكس جمع‌آوري شده است. اگر شما در دهه اول يا روزهاي تاسوعا و عاشورا ايستگاه صلواتي داريد و يا يكي از افرادي هستيد كه به برگزاري آن كمك مي‌كنيد، مي‌توانيد از لحظه لحظه برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي عكس تهيه و تحت اين هشتگ عكس‌هاي خودتان را در اينستاگرام منتشر كنيد. حتي اگر از يك ايستگاه صلواتي نذري‌اي به شما رسيده است، اين سوژه را از دست ندهيد.

  • #عزاداري

با رقمي حدود 16500عكس در اينستاگرام ساخته شده است كه هر دقيقه به تعداد آن اضافه مي‌شود. شما نيز مي‌توانيد عكس‌هايي از عزاداري‌هايي كه در اين دوره در آن شركت مي‌كنيد را با هشتگ‌ عزاداري به اين صفحه اضافه كنيد.

چرا هشتگ بزنيم؟

استفاده شما از انواع مختلفي از شبكه‌هاي مجازي مي‌تواند هدفمند و اثرگذار نيز باشد. حتي اگر صفحه شخصي شما در اينستاگرام هدف خاصي را دنبال نمي‌كند و شامل مجموعه‌ متفاوتي از عكس‌هاي روزمره شما در روزها و سال‌هاي مختلف زندگي باشد، با ساختن، ايجاد و يا پيوستن به بقيه هشتگ‌هاي مناسبتي در‌ماه محرم و روز تاسوعا و عاشورا مي‌توانيد در راه فرهنگسازي‌ و نشان دادن سبك زندگي اسلامي در‌ماه محرم به همه جهان، اثرگذار باشيد. وقتي شما هشتگي ايجاد مي‌كنيد يا به بيشتر شدن هشتگ‌هاي مناسبتي در اين ايام كمك مي‌كنيد انگار با بقيه دوستان‌تان دست به‌دست هم داده‌ايد تا آلبومي از سبك زندگي اين روزهاي خودتان و بقيه مردم بسازيد و عشق به امام حسين(ع) را در اين آلبوم به جهان و جهانيان نمايش بدهيد. به هرحال، شركت در عزاداري‌ها، هيئت‌ها، نذري‌هايي كه توزيع و يا حتي نوش‌جان مي‌كنيد، همه و همه گوشه‌اي از سبك زندگي شماست كه در اين روزها در حال سپري‌كردن آن هستيد؛ روزهايي كه متفاوت از روزمرگي‌هاي شماست و دقيقا به همين دليل، مي‌توانيد با ثبت عكس‌هايي از اين روزها، آن را ماندگار كنيد. اما آن چيزي كه در اينجا اهميت دارد، لزوم استفاده از هشتگ براي عكس‌هايي است كه در صفحه شخصي اينستاگرام‌تان منتشر مي‌كنيد. با اين كار، آلبومي از عزاداري‌ها در محله، شهر و كشورتان ثبت مي‌شود و حتي شخصي كه در خارج از كشور، با دين و آيين ديگري زندگي مي‌كند، مي‌تواند با دنبال كردن يك هشتگ، با عزاداري امام حسين(ع) و حتي واقعه عاشورا آشنا شود و به اين ترتيب، شما به راحتي با يك عمل كوچك‌ به تبليغ اين واقعه بزرگ كمك مؤثري كرده‌ايد.

پيشنهاد هشتگ

  • # بسازيد!

شما مي‌توانيد خودتان سازنده و خلق‌كننده يك هشتگ باشيد. هشتگ­‌هاي زيبا و دلنشين، كاربران را براي استفاده و دنبال روي از آنها تشويق مي‌كند و حتي خود باعث ايده عكاسي و بالارفتن تعداد عكس‌ها در موضوع هشتگ مورد نظر مي‌شود. ممكن است يك هشتگ، باعث خلق يك ايده در دنياي واقعي، شود. ضمن اينكه اينستاگرام شما قرار است نمايي از سبك زندگي‌تان باشد. پس از اين فرصت به آساني عبور نكنيد.

  • #كودك _ حسيني

شما مي‌توانيد در اين دوره، با بستن سربند، پوشيدن لباس مشكي به تن كودكان‌تان و يا هر ايده­‌اي كه درباره بچه‌ها و حضور آنها در عزاداري‌ها و دسته‌روي‌ها به ذهن­تان مي­‌رسد، از بچه‌ها عكس‌هاي زيبايي بگيريد و با همين هشتگ در صفحه اينستاگرام‌­تان منتشر كنيد.

  • #نذري‌هاي _ ساده

اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه به هر شكلي نذري­‌اي آماده و توزيع مي­‌كنيد، يا جزو افرادي هستيد كه در­ خانه‌­تان يك هيئت كوچك برگزار مي­‌كنيد و اگر حتي چند بشقاب حلوا يا چند كاسه آش‌شله‌زرد مي‌­پزيد و بين همسايه‌هايتان توزيع مي­‌كنيد ا اگر از هيچ‌كدام اين دسته‌ها نيستيد اما يكي از اطرافيان­‌تان اين­ كار را مي‌كند، مي‌توانيد از نذري­‌ها عكس بگيريد و با اين هشتگ پيشنهادي در اينستاگرام منتشر كنيد.

  • #تهران/ اراك/ قم / ساري / يزد / زنجان و...

در راستاي هشتگ زدن براي عكس‌هاي مناسبتي محرم، يادتان باشد كه حتما اسم شهر و استان خودتان را هم در يك هشتگ بياوريد. اگر حتي تعداد كمي از كاربران، نام شهرها و استان‌ها را با هشتگ ذكر كنند، در آخر‌ماه محرم مجموعه عكسي غني و ديدني و مستند از آيين‌هاي عزاداري سنتي از گوشه و كنار ايران در حافظه اينستاگرام به يادگار مي‌ماند.

  • #خانواده _ حسيني

اگر كمي فكر كنيد حتما راه‌هاي بهتري پيدا مي‌كنيد؛ مثلا مي‌توانيد حداقل با نصب يك پرچم سياه در ايام محرم در منزل­تان يا سردرخانه‌تان، به‌عنوان يك شيعه در محرم و عزاداري­‌هاي اين‌ماه و تغيير حال و هواي خانه و شهر سهم بيشتري داشته باشيد. عكس‌گرفتن از پرچم سياه منزلتان سوژه خوبي براي اين هشتگ است. حسن ديگر اين كار شما، تبليغ و ياد دادن اقدامات مثبت به همه آنهايي است كه عكس‌هاي شما را مي‌بينند.

  • محرم‌گرافي moharramgeraphy

يك كاربر خوش‌ذوق در اينستاگرام صفحه‌اي دارد كه اسامي مختلف را به سبك غم و اندوه محرم، طراحي كرده است. اين كاربر خلاق تا به حال 225 اسم را طراحي كرده و با اين كار، سهمي در محرم داشته است. چه خوب است اگر هركدام‌مان در زمينه و رشته‌اي كه علاقه و استعداد داريم، فعاليتي در راستاي محرم انجام دهيم و با اين‌كار سهمي هرچند كوچك از اين سفره معنوي داشته باشيم و به راحتي از كنار اين واقعه بزرگ نگذريم. شما مي‌توانيد از عكس‌هاي ساخته شده اين صفحه براي قراردادن در پروفايل خودتان استفاده كنيد تا پروفايل محرمي خاص خودتان را داشته باشيد.

کد خبر 311169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha