چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر اعلام کرد که آمریکا و عربستان سعودی ممکن است با همکاری یکدیگر واکسنی برای نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس تولید کنند تا مانع شیوع بعدی این بیماری شوند.

 به گزارش رويترز  آمریکا و سعودی درباره این موضوع در ارتباط هستند و به بحث در این باره پرداخته‌اند تا ببینند چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا مقداری واکسن پیش از اینکه شیوع بعدی مرس رخ دهد، تهیه کنند.»

مرس از سپتامبر 2012 تابه‌حال دست‌کم 1595 نفر را عمدتاً در عربستان مبتلا کرده است و 571 نفر از این مبتلایان درگذشته‌اند.

در حال حاضر واکسن تأییدشده‌ای برای مرس وجود ندارد. در ماه ژوئیه پژوهشگرانی در آمریکا که در تلاش هستند واکسنی برای مرس تولید کنند، اعلام کردند در تجربیات حیوانی به نشانه‌های اولیه موفقیت دست یافته‌اند.

چن گفت، الفلیح که همچنین رئیس شرکت ملی نفت سعودی است، این بار نسبت به مواضع گذشته ریاض،‌ «بسیار روراست‌تر» بود و دولت این کشور 70 میلیون دلار برای پژوهش در این مورد اختصاص داده است که به پر کردن بسیاری از خلأها در دانش مرس یاری خواهد رساند.

حقایق درباره کوروناویروسی که باعث مرس می‌شود، به‌کندی آشکار شده است که تا حدی به علت پاسخ پنهان کارانه عربستان سعودی به شیوع این بیماری بوده است.

اما دانشمندان مطمئن هستند که این ویروس شبیه ویروس عامل نشانگان حاد شدید تنفسی (سارس) است که باعث مرگ حدود 800 نفر در سراسر جهان در سال‌های 2002 و 2003 شد.

چن تأکید کرد که هنوز پرسش‌های پاسخ داده نشده بسیاری باقی می‌مانند، «آیا فقط شترها مخزن این ویروس هستند؟ یا سایر حیوانات هم دخیل هستند؟ اگر گونه ابتدایی این واکسن در دست است، در چه زمینه‌ای باید کار بیشتری بر روی آن انجام شود؟ آیا ما به واکسنی برای شترها نیاز داریم؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که ما در حال بحث درباره آن‌ها هستیم.»

او افزود: «ما تازه داریم گام‌های بسیار کوچکی در این مسیر برمی‌داریم.»

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت همچنین نگران بیماری‌های دیگری ازجمله سویه‌های H5N1 و H7N9 آنفلوانزا است.

او گفت، انتقال مرس در بیمارستان‌های سعودی و شیوع مرس در کره جنوبی نشان داد که استانداردهای کنترل عفونت نمی‌توانند مانع انتشار این ویروس شوند و افزود این فقط یکی از نمونه‌های بسیار از کشورهایی است که به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند.

بسیاری از بیماران مرس کارکنان بهداشتی بوده‌اند که ویروس هنگام درمان بیماران در بیمارستان به آنان منتقل شده است. چن در مقابل به مورد بیش از هزار پزشک چینی اشاره کرد که برای درمان بیماران ابولا به کشورهای غرب آفریقا رفتند و هیچ‌کدامشان به این بیماری مبتلا نشدند.

او گفت: «این پزشکان اصول راهنمای سازمان جهانی بهداشت برای کنترل عفونت را رعایت کردند. بااین‌وجود بسیاری از کشورهای دچار شیوع بیماری بودند که ما مجبور به تخلیه کارکنان بهداشتی عفونت یافته از آن‌ها شدیم.»

کد خبر 311130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha