همشهری آنلاین: دولت لایحه دو فوریتی به مجلس ارسال کرد که بر اساس آن خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی نیز مشمول قانون مطبوعات می‌شوند.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهور لایحه الحاق یک تبصره به ماده (1) اصلاحی قانون مطبوعات مصوب 1379  را که در جلسه هیئت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده بود را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

بر اساس مقدمه این لایحه با این دلیل که در زمان تدوین و تصویب قانون مطبوعات، رسانه‌های مجازی و نشریات الکترونیک به وسعت امروز فعالیت نداشتند و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به این شکل گسترش نیافته بودند، برای آنها حمایت‌های قانونی و چگونگی رسیدگی به تخلفات احتمالی هم تعریف نشده بود.

به همین دلیل بنا به پیشنهاد مشترک معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور و وزارتخانه‌های دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی لایحه جدیدی در این زمینه در هیات وزیران تصویب شد.

بر اساس این لایحه خبرگزاری‌های داخلی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی داخلی از حیث حقوقی، وظایف، حمایت‌های قانونی و جرائم و مجازات‌ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در قانون مطبوعات و اصلاحات آن هستند.

همچنین مدیر عامل، ‌مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی و نویسندگان و تهیه‌کنندگان مطالب خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های مزبور حسب مورد دارای همان مسئولیت‌هایی هستند که برای مدیر مسئول و نویسنده مطبوعات منظور شده است و هیات نظارت بر خبرگزاری‌ها در مورد خبرگزاری‌ها اختیارات و وظایف هیات نظارت بر مطبوعات را اعمال می‌کنند.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره که مشتمل بر تعریف نشریات الکترونیکی و خبرگزاری‌ها نیز خواهد بود ظرف سه ماه بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

کد خبر 31104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز