دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: درحالی که مسئولان ذیربط بر ساماندهی سرویس مدارس تاکید می‌کنند، اما متاسفانه این موضوع همچنان بلاتکلیف است.

از طرفی مدیران مدارس همچون سال‌های گذشته بر واگذاری امور مربوط به سرویس مدارس به پیمانکارانی که صلاحیت این کار را ندارند اصرار می ورزند.

از سوی دیگر سهمیه بندی بنزین، تاثیر زیادی در افزایش نرخ هزینه‌های سرویس مدارس داشته است و از طرفی موجب نابسامانی وضعیت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان شده است.با توجه به اینکه بازگشایی مدارس مصادف با ایام ماه مبارک رمضان است، ساماندهی سرویس مدارس بیش از پیش ضرورت دارد.

این در حالی است که آیین نامه جامع سرویس مدارس که در کار گروه مربوطه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط تدوین و برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون امور زیربنایی دولت ارسال شد، هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.

ازسوی دیگر این مسئله موجب شده که سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران با دریافت مجوز از شورای شهر برای سرویس‌دهی به مدارس اعلام آمادگی کند و حتی نشست‌های مشترکی نیز در این زمینه در مناطق آموزش و پرورش برگزار شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران با انتقاد از نامناسب بودن اطلاع رسانی در زمینه اعلام آمادگی این سازمان برای تامین سرویس مدارس گفت: دلیل این امر تامین امنیت و آرامش‌خاطر دانش‌آموزان و معلمان با هزینه‌ پایین تر است و از نظر ما سفر دانش آموزی یکی از سفرهایی است که باید از طریق سازمان تاکسیرانی انجام شود.

حسین تیموری کرمانی همچنین عقد قرارداد انفرادی با رانندگان تاکسی‌های ون را غیرقانونی دانست و افزود: مدیران مدارس باید میزان خودروهای مورد نیاز خود را به طور کتبی از طریق مناطق آموزش و پرورش به این سازمان اعلام کنند تا نسبت به تامین آنها اقدام شود.

وی با تاکید بر انتخاب رانندگان واجد شرایط لازم برای سرویس مدارس افزود: هزینه سرویس‌دهی تاکسیرانی بر اساس مجوز شورای شهر تهران، ساعتی 3هزار و 200 تومان برای خودروهای ون‌ و 2 هزار تا 2 هزار و 200 تومان برای تاکسی‌های شخصی است که می‌تواند موجب کاهش هزینه سفرهای دانش آموزی شود.

تیموری کرمانی تاکید کرد: با توجه به ساماندهی مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های بخش خصوصی که وارد سیستم شده‌اند، این توان را داریم که بتوانیم سفرهای دانش آموزی را در ساعات مشخصی پوشش دهیم و این امر زیانی به سیستم وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح باعث کاهش بار ترافیک می‌شود اظهار داشت: با اجرای این طرح والدین دیگر مجبور نیستند که برای تردد فرزندان شان به مدرسه از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران درباره نرخ خودروها نیز گفت: نرخ خودروهای دربستی ون هر ساعت 3 هزار و 200 تومان و نرخ سایر خودروهای دربستی هر ساعت 2 هزارتا 2 هزار و 200‌تومان است.

مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان آموزش و پرورش با اعلام اینکه آیین نامه جامع سرویس مدارس امروز در کمیسیون زیربنایی بررسی می شود گفت: پیش‌بینی می‌شود برای امسال در زمینه سرویس مدارس به ویژه در کلان شهرها با سازمان‌های تاکسیرانی توافقنامه‌ای تنظیم و اجرا شود.

محمدعلی لقایی خاطر نشان کرد: احتمالا سازمان تاکسیرانی نمی‌تواند همه رخواست‌های سرویس مدارس را پوشش دهد.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به ساماندهی مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های بخش خصوصی که وارد سیستم شده‌اند، این توان را داریم که بتوانیم سفرهای دانش آموزی را در ساعات مشخصی پوشش دهیم.

بلاتکلیف‌ای سرویس مدارس

اصرار بر اشتباه

براساس این گزارش نابسامانی و بلاتکلیفی در امر سرویس حمل ونقل دانش‌آموزان در مدارس کاملا مشهود است به طوری که اغلب مدیران مدارس همچون سال‌های گذشته با گماردن فردی خارج از مجموعه آموزش و پرورش به عنوان مسئول سرویس، نسبت به ثبت نام از دانش‌آموزان متقاضی سرویس اقدام کرده‌اند و با وجود تاکید مسئولان و آیین نامه سرویس مدارس، حساسیت چندانی در این زمینه ندارند.

فردی که در یکی از دبیرستان‌های تهران به عنوان مسئول سرویس مدرسه در حال ثبت نام از دانش‌آموزان متقاضی سرویس است گفت: در مرحله اول از متقاضیان ثبت نام به عمل می آید و سپس براساس تعداد دانش‌آموزان، نوع خودرو برای هر مسیر تعیین می شود.

وی در باره نوع خودروهایی که برای سرویس حمل و نقل در نظر گرفته شده است اظهار داشت: اگر تعداد دانش‌آموزان به حد نصاب حداقل 17 نفر برسد، خودرو مینی بوس و در صورتی که کمتر از این حد نصاب باشد خودرو سواری اختصاص می یابد.

این پیمانکار درباره استفاده از خودروهای ون و تاکسی‌های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی گفت: ما پیمانکار خصوصی هستیم و با رانندگان مینی بوس‌ها و سواری‌ها راسا قرارداد انفرادی تنظیم می کنیم و هیچ ارتباطی با تاکسیرانی یا سایر سازمان‌ها نداریم.

وی که پیش بینی‌های لازم در مورد نرخ سرویس را نیز با الصاق چند دست‌نوشته با  این مضمون که چنانچه در نحوه توزیع گازوئیل تغییری به وجود آید نرخ سرویس‌ها نیز افزایش خواهد یافت و یا اینکه نرخ سرویس‌های سواری‌ها به صورت علی‌الحساب است، انجام داده است معتقد است در صورت به کارگیری خودروهای تحت نظارت سازمان تاکسیرانی برای سرویس مدارس، از درآمد آنها کاسته می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان آموزش و پرورش در باره نظارت بر سرویس مدارس گفت: طبق بخشنامه نظارت بر امر سرویس مدارس به عهده رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه و مدیر مدرسه است و تا زمان ابلاغ آیین نامه جامع سرویس مدارس، براساس بخشنامه موجود در این زمینه اقدام می‌شود.

محمدعلی لقایی تصریح کرد: مسئولیت احراز شرایط راننده سرویس به لحاظ اخلاقی و مدیریت کلی برنامه سرویس‌دهی اعم از تعیین نرخ درخواست سرویس برعهده انجمن‌های اولیا و مربیان و مدیران مدارس است و والدین دانش‌آموزان در صورت هرگونه تخلفی می توانند مراتب را به آنها اطلاع دهند.

فریدون رضوانی، کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران نیز در باره عقد قرارداد با پیمانکاران برای سرویس مدارس گفت: براساس آیین نامه فقط با پیمانکاران حقوقی که دارای ثبت شرکت، پرداخت مالیات و مفاصا حساب و حسن انجام کار از مدرسه سال گذشته داشته باشند، قرارداد می بندیم.

وی تصریح کرد: عقد قرارداد با افراد حقیقی تخلف است و مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد.

براساس این گزارش آیین‌نامه اولیه سرویس مدارس که از سال تحصیلی 83-82 به مدت 4 سال به مدارس ابلاغ شد دارای نواقص زیادی است که می توان به در نظر گرفته نشدن شرایط فنی سرویس مدارس اشاره کرد که امید است با ابلاغ آیین‌نامه جامع سرویس مدارس این نواقص رفع شود.

همچنین براساس این آیین نامه انتخاب راننده و شرکت‌های سرویس مدرسه مورد اعتماد، اطلاع از سلامت راننده و سرویس، نظارت بر تعهدات راننده اعم از انتقال دانش‌آموزان به مدرسه و خانه در زمان معین و خلف وعده نکردن ازجمله وظایف مستقیم انجمن اولیا و مربیان به عنوان نمایندگان اولیا در مدارس است، تا از دغدغه خانواده‌ها در مورد وضعیت سرویس مدارس دانش‌آموزان شان هرچه بیشتر کاسته شود.

کد خبر 31097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز