همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در شهرداری تهران، گفت: بزرگ‌ترین معروف در شهرداری، خدمت صادقانه به مردم و بزرگ‌ترین منکر در این نهاد فساد و حرام‌خواری است.

تهران سما نوشت: محمدباقر قالیباف شهردار تهران در همایش سراسری شوراهای نماز و امر به معروف و نهی از منکر شهرداری تهران که در سالن اجتماعات برج میلاد و با حضور علما، روحانیون، حجت‌الاسلام امرودی معاون امور فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهرداری تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) سال58 در دیدار با جمعی از اصناف از شهر اصفهان بر اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید می کنند. ایشان می فرمایند که فقر در جامعه چیز خطرناکی است و اگر جمهوری اسلامی نتواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، امکان ادامه دادن آن وجود ندارد و انقلاب از دست می رود.

وی تاکید کرد: این برای ما مدیران مهم است که وقتی کار می کنیم بفهمیم حل مشکلات مردم مخصوصا در حوزه اقتصادی چقدر مهم است، اما مهم تر این است که امام خمینی(ره) در ادامه فرمایش خود می فرمایند اگر این مشکلات وجود داشته باشد و با این شکست روبرو نشود، این فقط رحمی است که خداوند به برکت خون امام حسین(ع) به این ملت و ما می کند.

شهردار تهران با بیان اینکه محرم و عاشورا یک صحنه عبرت تمام معنی است، تاکید کرد: اینکه امام خمینی (ره) می فرمایند محرم و صفر که اسلام را زنده نگه داشته به همین معنی است. یعنی همه عبرت های مادی و معنوی یک جا در عاشورا خلاصه شده و این عظمت عاشورا و فرهنگ جهاد و شهادت است.

قالیباف تاکید کرد: اگر بخواهیم نظام جامعه اسلامی و ساختار دینی را در فرهنگ عاشورا نگاه کنیم، شاهد هستیم این نظام دینی بر چهار موضوع ایمان، بصیرت، همت والا و توجه به آرمان ها و ارزش ها ایستاده است. ما نیز در هر کجا که هستیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی افزود: وقتی در شهرداری از امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کنیم، در حقیقت این یک عهد دینی است که به تعبیر جامعه شناسان امروزی مسئولیت پذیری است. انسان واقعی، انسان مسئول است و امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از ماموریت ها و مسئولیت های جدی همه است. هر انسان مسئول و هر کسی که عهد دینی دارد و نسبت به جامعه احساس وظیفه می کند وظیفه دارد تا نسبت به این کار توجه کند.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: یکی از نماد های روشن حماسه عاشورا، مسئولیت پذیری و عهد دینی بود که امام و یارانش نسبت به جامعه داشتند چرا که در آن زمان جامعه در مسیری قرار گرفته بود که حاکمانش الزامات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را انجام نمی دادند. از این رو این عهد دینی در همه تاریخ وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امر به معروف در شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: ما نسبت به امر به معروف، نهی از منکر و نماز انقدر کار نکردیم که قابل تقدیر باشد و از کسی تقدیر کنیم. چند سال قبل شهرداری تهران را به عنوان اولین دستگاه در امر به معروف و نهی از منکر انتخاب کردند؛ من نیز به رغم میل شخصی در مراسم شرکت کردم و در نهایت گفتم مظلومیت امر به معروف و نهی از منکر همین است که باتوجه به اینکه فعالیت خیلی قابل توجهی در این حوزه صورت نداده ایم، باز هم نمونه می شویم.

قالیباف ادامه داد: خدا به همه می گوید اگر قدرت و تمکنی پیدا کردیم، اولین کار برگزاری نماز است. البته من دست همه را برای زحمات انجام گرفته می بوسم اما واقعیت آن است که این زحمات در حدی نیست که دین خود را نسبت به این فریضه مهم انجام داده باشیم.

وی یادآور شد: امان از روزی که جامعه را به دو بخش امر کننده و امر شونده تقسیم کنیم. این خودش ضد امر به معروف و نهی از منکر است چرا که باید کاری را بگوییم که خودمان مطمئن هستیم آن کار را انجام می دهیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید تالیف قلوب به وجود بیاورد نه اینکه جامعه را دوپاره کند، تصریح کرد: جامعه زمانی دو پاره می شود که فکر کنیم ما دلسوز هستیم و بقیه دلسوز نیستند اما این خودش ضد امر به معروف و نهی از منکر است.

شهردار تهران گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی و مایه گذاشتن برای الزامات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در جامعه ای که تهمت، غیبت و دروغ وجود دارد و مورد هجمه بی تقوایی هستیم بسیار مهم است. اینجا روحیه مقاومت، استقامت، هزینه دادن برای آبرو، حیثیت، مال و جان نیاز است و نباید میدان را خالی کنیم، بلکه باید با روش های صحیح، تدبیر درست و با مقاومت، صبر، محبت و گذشت بایستیم.

وی ادامه داد: اگر بگویند مهم ترین کار شهرداری در امر به معروف چه بود، می گویم تصمیمی که در نیمه شعبان گرفتیم تا کل درآمد های شهرداری به اداره درآمدها برود. این به معنی پیشگیری از یک فساد احتمالی، دور کردن خطر از خود و برادر دینی خودمان، مبارزه واقعی با فساد و اصلاح سیستم اداری است.

شهردار تهران با بیان اینکه بزرگ ترین معروف در شهرداری کار، تلاش و خدمت به این مردم است، گفت: همین برای ما کافی است که به مردم خدمت می کنیم و مطئمن باشیم خدا ما را می بیند. اگر باور داریم عزت و ذلت دست خدا است و بدون اراده خدا هیچ اتفاقی نمی افتد همین که خداوند ما را می بیند کفایت می کند و لازم نیست بنده خدا ببیند. اگر قرار است از دین خدا دفاع کنیم، خداوند نیز از آبروی ما دفاع می کند.

قالیباف خاطر نشان ساخت: اگر اهل غیبت، تهمت و دروغ هستیم و به خودمان تردید داریم، حتما باید بترسیم، باج دهیم و هر روز خودمان را برای پست، مسئولیت و قدرت علیل و ذلیل کنیم. درنهایت باید آنقدر بدبخت شویم که برای دنیای دیگران به جهنم برویم که این اوج نکبت است.

وی گفت: این در حالی است که ما باید بایستیم، فشارها، تحقیر ها و تهمت ها را تحمل کنیم و بدانیم که اگر مطمئن باشیم در کار ما اخلاص وجود دارد، خداوند بزرگ ترین مدافع است. آن زمانی باید تردید کنیم که در اخلاص خودمان شک داریم، در کار ما ریاکاری است و به صورت صادقانه و با تدبیر حرکت نمی کنیم.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد:بزرگترین معروف در شهرداری تهران خدمت صادقانه و ارتقا کیفیت زندگی و بزرگترین نهی از منکر در شهرداری مبارزه با فساد و حرام خواری است.

کد خبر 310913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha