امسال ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری تهران به توسعه حمل ونقل ریلی پایتخت اختصاص یافته و تکمیل و راه‌اندازی خطوط ۷، ۴ و ۳ اولویت نخست برنامه‌های مدیریت شهری است.

به گفته مسعود رنجبريان، مديركل برنامه‌ريزي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، اين درحالي است كه دولت با گذشت 6‌ماه از سال تنها 20درصد مبلغ مصوب مجلس را پرداخته است. توسعه حمل‌ونقل ريلي يكي از اصلي‌ترين مطالبات شهروندان است كه دولت نيز بايد در اين مهم همگام با شهرداري تهران در توسعه مترو قدم بردارد. اين در حالي است كه تنها 235ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت براي توسعه حمل‌ونقل ريلي پايتخت در سال 94مصوب شده و اين رقم در مقايسه با بودجه شهرداري تهران در توسعه حمل ونقل ريلي رقمي بسيار ناچيز و كمتر از 10درصد بودجه شهرداري است.

اين رويه دولت درحالي است كه رئيس‌جمهور چندي پيش در مراسم بهره‌برداري كامل خط 3مترو، بر اهميت اين حمل‌ونقل پاك و ارزان تأكيد كرده بود. هم‌اكنون با گذشت نيمي از سال، بودجه مصوب مجلس شوراي اسلامي در توسعه حمل‌ونقل ريلي تهران هنوز به‌طور كامل از سوي دولت پرداخت نشده و تاكنون تنها 47ميليارد تومان از 235ميليارد تومان مصوب مجلس شوراي اسلامي از سوي دولت به شهرداري تهران پرداخت شده است.

رنجبريان تصريح كرد: با درنظر گرفتن قوانين بالادستي مثل قانون حمايت از حمل‌ونقل ريلي مصوب مجلس شوراي اسلامي، انتظار مديريت شهري از دولت، اختصاص حداقل 2هزارو 430ميليارد تومان اعتبار براي توسعه متروي تهران در سال‌جاري است كه اين مهم نه‌تنها محقق نشده كه حتي بودجه مصوب مجلس شوراي اسلامي نيز در سال گذشته و هم در سال‌جاري به‌طور كامل از سوي دولت تخصيص داده نشده است.

در سال گذشته شهرداري تهران بالغ بر يك هزار و 100ميليارد تومان به توسعه مترو اختصاص داد. اين در حالي است كه از سوي دولت در سال 93تنها مبلغ 195ميليارد تومان اعتبار براي متروي تهران مصوب شد و از اين ميزان نيز تنها 109ميليارد تومان را پرداخت كرده‌اند. رنجبريان با اشاره به اولويت‌هاي توسعه مترو در سال 94گفت: از اولويت‌هاي مهم توسعه متروي تهران تكميل و توسعه خط 4مترو تا فرودگاه مهرآباد و راه‌اندازي نيمه شمالي خط 7مترو است.

وي در ادامه با بيان اينكه براساس مصوبه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها دولت بايد يك سوم از يارانه بليت مترو را پرداخت كند، گفت: متأسفانه اين مهم نيز در سنوات گذشته مورد بي‌مهري واقع شده و هيچگاه سهم يك سومي دولت محقق نشده است به‌طوري كه سال گذشته شهرداري تهران بالغ بر 500ميليارد تومان پرداخت كرده و دولت تنها 50ميليارد تومان بابت يارانه بليت مترو پرداخت كرده است.

کد خبر 310720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha