یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

اولین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر از دیروز و با رای‌گیری از مصری‌های مقیم خارج از این کشور آغاز شد.

مصر انتخابات

اين نخستين انتخابات بعد از وقايع خونين اخير مصر و بركناري رئيس‌جمهور و كشتار معترضان در خيابان‌هاست. در سال 2013محمد مرسي نخستين رئيس‌جمهور منتخب دمكراتيك مصر توسط ارتش از قدرت بركنار و روانه زندان شد. بعد از اين بركناري هزاران نفر از هواداران او و جنبش‌ اخوان‌المسلمين در خيابان‌ها توسط ارتش كشته و دستگير شدند. علاوه بر مرسي اكنون رهبران ارشد اخوان‌المسلمين‌ با احكام اعدام و حبس ابد در زندان به‌سرمي‌برند.

ژنرال عبدالفتاح السيسي فرمانده ارتش مصر در سال 2013بعد از اعلام بركناري مرسي، كنترل دولت را به‌عهده گرفت و بر كرسي رياست‌جمهوري نشست. اكنون مردم مصر بعد از آن وقايع خونين، بار ديگر با انتخاباتي روبه‌رو هستند كه اخوان‌المسلمين امكان حضور و تبليغات و نامزد شدن در آن را ندارد. اخوان‌المسلمين از سوي دولت و دادگاه مصر يك گروه تروريستي اعلام شده و فعاليت سياسي‌اش ممنوع شده‌است.

براساس اعلام وزارت كشور مصر، بيش از 27ميليون از جمعيت حدود 80ميليوني مصر واجد شرايط رأي دادن در اين انتخابات هستند. راي‌دهندگان مصري امروز و فردا از ميان فهرست 2500نفره نامزدها، نمايندگان پارلمان را انتخاب مي‌كنند. در اين فهرست، 112زن نامزد شده‌اند.دولت مصر گفته‌است كه ناظراني از 18كشور عربي بر اين انتخابات نظارت دارند. با اين حال بسياري از گروه‌هاي بين‌المللي درباره منصفانه بودن اين انتخابات با توجه به تدابير امنيتي و سركوب گسترده معترضان، ابراز ترديد كرده‌اند.

رئيس‌جمهور مصر ديروز در يك پيام تلويزيوني از مردم خواست در انتخابات شركت كنند. او انتخابات پارلماني را آخرين مرحله از نقشه راهي خواند كه بعد از بركناري مرسي در سال 2013براي مردم اعلام كرده‌بود.

کد خبر 310717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha