دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

در دومین روز از نخستین مرحله اولین انتخابات پارلمانی مصر بعد از برکناری محمد مرسی و قدرت‌گرفتن نظامیان، حوزه‌های رأی‌گیری خالی ماند.

خالی‌ماندن حوزه‌های رأی‌گیری، پاسخ رد مصری‌ها به نظامیان حاکم و اعتراض خاموش آنها به سرکوب خونین ۲ س

  دولت مصر براي تشويق مردم به شركت در انتخابات را تعطيل عمومي اعلام كرده‌ بود اما حتي اين تعطيلي هم باعث نشد تا مصري‌ها پاي صندوق‌هاي رأي بروند.خالي‌ماندن حوزه‌هاي رأي‌گيري، پاسخ رد مصري‌ها به نظاميان حاكم و اعتراض خاموش آنها به وقايع 2سال اخير اين كشور است.

خبرنگار خبرگزاري رويترز ديروز در گزارشي از شهر اسكندريه، دومين شهر بزرگ مصر نوشت: از جواني كه نزديك يكي از حوزه‌هاي رأي‌گيري قدم مي‌زد پرسيدم آيا رأيش را به صندوق انداخته‌است. او در جواب گفت: آخرين باري كه در انتخابات شركت كردم، به رأيم احترام نگذاشتند. چرا بايد دوباره رأي بدهم؟

اشاره اين جوان مصري انتخابات سال 2011 پارلمان مصر بود. در آن انتخابات كه نخستين رأي‌گيري بعد از انقلاب و بركناري حسني مبارك به‌حساب مي‌آمد، مصري‌ها ساعت‌ها در صف‌هاي طولاني ايستادند تا رأي خود را به صندوق بيندازند. در آن انتخابات براي نخستين‌بار همه طيف‌هاي سياسي مصر از اسلامگرايان اخوان‌المسلمين تا گروه‌هاي چپ و ملي‌گرا و حتي هواداران حكومت مبارك شركت كردند.

نتيجه آن، انتخابات پارلماني شد كه نيمي از كرسي‌هايش در اختيار اخوان‌المسلمين قرار داشت. اما اين پارلمان در سال 2012منحل شد. يك سال بعد هم نخستين رئيس‌جمهور منتخب مصر يعني محمد مرسي توسط نظاميان در يك كودتا از قدرت بركنار شد. هواداران او هم طي چندين هفته در خيابان‌ها سركوب شدند. صدها نفر در اين درگيري‌ها كشته شدند و هزاران نفر به زندان افتادند. مرسي اكنون در كنار صدها نفر از رهبران اخوان‌المسلمين در زندان به سر مي‌برد.

ژنرال عبدالفتاح السيسي، فرمانده ارتش بر كرسي رياست‌جمهوري نشست و اكنون با برگزاري انتخابات پارلماني قصد كامل‌كردن روند انتقال قدرت را دارد. انتخابات براي تعيين 596نماينده پارلمان در 2مرحله برگزار مي‌شود؛ مرحله اول آن در 14استان در روزهاي يكشنبه و دوشنبه برگزار شد. مرحله دوم در 13استان ديگر، ‌ماه آينده برگزار خواهد شد.گزارش‌هاي اوليه ميزان مشاركت مردم در انتخابات را حدود 3درصد نشان مي‌دهد. در اين انتخابات چهره و حزب مخالفي شركت ندارد و رقابت چنداني به چشم نمي‌خورد؛ اگرچه 5هزار نفر نامزد شده‌اند.

  • حزب ثروتمندان

يكي از احزابي كه در انتخابات پارلماني مصر نامزدهاي پرشماري را در همه 27استان اين كشور معرفي كرده، حزب مصري‌هاي ليبرال آزاد است. بنيانگذار اين حزب نقيب ساويريس از غول‌هاي صنعت مخابرات مصر است. او همان ميلياردر مصري است كه اخيرا پيشنهاد كرده‌بود جزيره‌اي را در يونان يا ايتاليا بخرد تا پناهجويان جنگ سوريه را در آنها اسكان دهد.

اين حزب 231نامزد در اين انتخابات معرفي كرده‌است. نامزدهاي اين حزب عمدتا از اعضاي سابق حزب دمكراتيك ملي حسني مبارك هستند كه در سال 2011به‌دنبال انقلاب مردمي، منحل شد. شعارهاي اين حزب همگي اقتصادي است و درباره مسائل سياسي موضع‌گيري نكرده‌است. البته اين حزب شعار اقتصاد آزاد با مشاركت بخش خصوصي و بدون مداخله دولت را داده‌است. اين موضوعي است كه براي فضاي سياسي مصر با حضور سنگين دولت در اقتصاد، شعار جديدي است. بسياري از مديران تجاري مصر عضو اين حزب هستند.

  • تنها حزب اسلامگراي انتخابات

حزب سلفي نور تنها گروه اسلامگرايي است كه اكنون در صحنه سياسي مصر امكان فعاليت دارد و در اين انتخابات نامزد معرفي كرده‌است. اين حزب كه در انتخابات دور قبل پارلمان، بعد از اخوان‌المسلمين بيشترين آرا را به‌دست آورده و در جايگاه دوم قرار گرفته‌بود، از بركناري محمد مرسي در سال 2013حمايت كرد.

سلفي‌هاي مصر، رسما و عملا اعلام كرده‌اند كه با نظاميان حاكم هيچ مشكلي ندارند و از ژنرال سيسي در مقام رياست‌جمهوري حمايت مي‌كنند. به همين دليل بعضي مصر‌ي‌ها و هواداران اخوان، اين حزب را به خيانت به اسلامگرايان متهم كرده‌اند. يونس مخيون رهبر 59ساله اين حزب كه يك دندانپزشك است، در گردهمايي‌هاي تبليغاتي اين حزب در روزهاي اخير گفته‌؛ حزب نور قصد رويارويي با هيچ‌كس را ندارد .

کد خبر 310978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha