رود کارون که تا پیش از بحرانی شدن وضعیت آب از آن به‌عنوان پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران نام برده می‌شد ۹۵۰ کیلومتر طول دارد. این رودخانه تنها رودخانه ایران است که به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان دسترسی دارد.

كارون كه بخشي از آن قابل كشتيراني است از يك طرف در خرمشهر از طريق مصب خود به اروندرود كه رودخانه‌هاي دجله و فرات از كشور عراق نيز به آن مي‌ريزند وصل مي‌شود و از طرف ديگر به خليج‌فارس و اقيانوس هند مرتبط مي‌شود.

اين رودخانه در زمان قاجار به‌شدت مورد توجه انگليس قرار گرفت و آنها كه قبلا در رودخانه دجله و فرات سرويس كشتيراني داير كرده بودند. اين سرويس حمل‌ونقل دريايي را از دجله و فرات از طريق رودخانه كارون تا شهرستان اهواز و حتي تا شهرستان شوشتر نيز امكان‌پذير مي‌كرد.

در حاشيه اين رود تمدن‌هاي بزرگي از ايران شكل گرفته‌است. سرچشمه شاخه‌هاي اصلي كارون (ارمند و بازفت)، زردكوه بختياري در استان چهارمحال و بختياري است ولي شاخه‌هاي فرعي آن از كوه‌هاي مختلف سرچشمه مي‌گيرند مانند خرسان از دنا در استان كهگيلويه و بويراحمد و دز از ارتفاعات لرستان.

رود كارون در شمال شوشتر به 2 شاخه تقسيم مي‌شود كه در جنوب شوشتر به يكديگر متصل مي‌شوند. مهم‌ترين شاخه فرعي كارون، رود دز است كه در شمال اهواز به كارون ملحق مي‌شود.رود كارون در مرز ايران و عراق، به اروندرود پيوسته و روانه خليج‌فارس مي‌شود.

درحال حاضراز يك سو، برداشت بيش از حد آب و ازسوي ديگر تخليه فاضلاب و رهاسازي پساب‌هاي صنايع در رودخانه كارون باعث كاهش كيفيت آب رودخانه شده و به آلاينده‌هاي موجود در آن دامن زده است. نكته در خور تامل اينكه در بخش فاضلاب شهري فقط يك تصفيه‌خانه فاضلاب به ظرفيت 196هزار نفر وجود دارد، درحالي‌كه جمعيت اهواز حدود 2ميليون نفر است كه بخش عمده اين فاضلاب‌ها به كارون سرازير مي‌شود، از همين رو، كارون كه روزگاري يكي از بزرگ‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري خوزستان بود اكنون به رودخانه فاضلاب تبديل شده است به‌طوري كه تعفن ناشي از آن، سلامت شهروندان را تهديد مي‌كند.

کد خبر 310605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha