جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: ژانر نوآر Noir زائیده سبک اکسپرسیونیسم و اعتلای آن پس از رئالیسم نوین آلمان در اواخر دهه ۳۰ می‌باشد. نوآر یک اصطلاح فرانسوی و رایج شده در اواسط دهه ۴۰ است. در حالی که آمریکایی‌ها تقریبا تا اوایل دهه ۷۰ به این ژانر ملودرام اندوهناک اطلاق می‌کردند.

ژانر نوآر

شروع و اقبال فیلم‌های ژانر جنایی با قدرت جادویی ادبیات ژانر پلیسی همزمان با ظهور نویسندگان شاخصی مانند دشیل همت و ریموند چندلر سبک خاصی از سینمای جنایی را به وجود آورد که به اصطلاح فرانسوی‌اش بسیار بیشتر مشهور گشت؛ اصطلاحی که فرانسویان و بعدتر اورپایی‌ها بدان فیلم نواَر (Film noir) می‌گفتند.

در نظر داشته باشید که اصطلاح نوآر و  ژانر نوآر هرگز در سینمای آمریکا طی سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۸ جا نیفتاد. نه منتقدان و نه نماشاگران اقبالی بدین عنوان نداشتند چرا که هالیوود کارخانه فیلمسازی در ژانر درام اجتماعی و ژانر عاطفی و بویژه در گونه‌ی جنایی و پلیسی بود و مجموع این ژانرها در یک گونه‌ی ترکیبی به گونه‌ای بود که آمریکایی‌ها بدان ملودرام اندوهناک و نه؛ فیلم نوآر می گفتند.

پس از شاهین مالت ساخته  جان هیوستون در سال ۱۹۴۱ فیلم نوآر تا یک دهه پیشتازی خود را حفظ کرد. فیلم‌های این دوره عموما سیاه و سفید؛ سرشار از نامیدی و بدون قهرمان رایج سایر ژانرها ساخته می‌شدند. سبک بصری فیلم‌های نوآر در دهه چهل عمدتا در حد سینمای اکسپرسیونیسم آلمان بود. سایه‌های پرمعنا؛ استفاده از سبک نورپردازی خاص و همچنین دکورهای استودیویی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده فیلم‌های نوآر اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ به شمار می‌آیند.

با جاافتادن اصطلاح سینمای نوآر در آمریکا در اواسط دهه ۷۰ کم کم منتقدان بیشتر در باره این فیلم‌ها نوشتند و قواعد و اصول این گونه‌ی سینمایی بیشتر برای تماشاگران روشن شد.

در مجموع فیلم نوآر فیلمی است که در آن قهرمان ماجرا عمدتا شخصی منزوی و ظاهرا شکست خورده است که دنیا روی خوشی به او نشان نداده است. اندوه و حزن ذاتی در فیلم نوآر جزو عناصر مسلم فیلم است چنانچه در مقوله فیلمبرداری و نورپردازی عمدتا صحنه‌های داخلی و خارجی این فضای غمبار را بیشتر جلوه گری می‌کنند.

در فیلم نوآر خط سیر داستانی دو خطی است. عمدتا شخصیت ها در مقوله جبر و اختیار قرار می‌گیرند اما به نظر می‌رسد سرنوشت همه آنها از قبل مشخص شده است.

کد خبر 310587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha