همشهری آنلاین: نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵ (Telecom) امسال در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ اکتبر در بوداپست مجارستان برگزار شد. نگاه فرستاده یورونیوز به این رویداد از جنبه تحولات تکنولوژیک و دستاوردها:

Telecom۲۰۱۵

اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد، آژانس تخصصی سازمان ملل در زمینه تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات است که نوآوری های فناوری اطلاعات وارتباطات را به‌همراه ۱۹۳ کشور عضو و با مشارکت بیش از ۷۰۰ نهاد بخش خصوصی مدیریت می کند. این سازمان ۱۵۰ سال سن دارد.

هولین ژائو دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات می‌گوید: «مجارستان یکی از اعضای موسس اتحادیه در ۱۵۰ سال پیش است و امسال برای نخستین بار تلاش داریم اصلاحاتی را در برنامه های تلکام اتحادیه ایجاد و بیشتر روی حمایت از شرکت های کوچک و متوسط تمرکز کنیم. من واقعا از حمایت اعضا برای اینکه اینجا جمع شویم و چنین برنامه بین المللی فوق العاده را برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط خلق کنیم خوشحالم. خوشحالم که بسیاری از شرکت ها و دولت هایشان و شرکت های بزرگ به اینجا آمدند تا در مورد آینده توسعه فن آوری اطلاعاتی گفتگو کنیم.»

رایگان شدن اینترنت برای همه و یا باقی ماندن آن بعنوان یک تجارت، از موضوعات مورد گفتگو در این کنفرانس بود.

آندره آ حاجاگوس، خبرنگار یورونیوز از بوداپست در گزارشی می‌گوید: این رویداد در بوداپست اساسا گردهمآیی متخصصان است اما برای مردم معمولی مانند من که نوآوری‌های فنی را تحسین می‌کنند هم مفید است.

برای مثال یک قفل ایمنی ساخت کره در این نمایشگاه عرضه شد که عنبیه چشم فرد را تشخیص می‌دهد. با این حال این نمایشگاه فرصتی هم برای مجارستانی‌ها بود.

شرکت دیگری نیز هولوگرامی سه بعدی ساخته است که در ناوبری بکار می‌رود.

گاسپار بالوق، مدیر آی تی این شرکت می‌گوید: این فرش قرمزی است برای راننده‌ها که جهت حرکت را نشان می‌دهد بنابراین شما نیاز به فکر کردن ندارید که کجا باید برای مثلا در خروجی سوم، بپیچید و نیاز نیست به صدا گوش کنید. این دقیقا گسترش دادن واقعیت است بنابراین من می توانم علائم را مستقیما روی جاده قرار دهم.»

نوآوری دیگر یک جعبه تخم مرغی است، راه حل خوبی برای آنکه هنگام شنا وسایل‌تان را داخل آن قرار دهید .

بالاش سزاپائو مالک و طراح ارشد می‌گوید: ایده ما ایجاد فضای امن برای وسایل قابل حمل بود. این تخم مرغ ساحلی را می‌توانید در ساحل اجاره کنید و همه وسایل با ارزشتان را داخل آن قرار دهید.

با کمک جی پی اس و یک سیم کارت، این جعبه همیشه آنلاین است و اگر کسی آنرا جابجا کرد یا بسرقت برد می‌توانید به نگهبان ساحل اطلاع دهید.

از دیگر موارد مطرح شده در این نمایشگاه یک بازی کامپیوتری ساده است که توسط میرا دختر یازده ساله و بر اساس یادگیری یک ساله‌اش از برنامه نویسی ساخته شده است.

میرا می‌گوید: زمان ساخت بستگی به میزان پیچیدگی یک بازی دارد. اگر می‌خواهید مثلا یک بازیکن بپرد، شما باید ده دقیقه وقت برای طراحی بگذارید و ساخت بازیی شبیه این یک تا دوساعت وقت می‌گیرد.

بالاش ۱۵ ساله هم یک بازی ساخته است و اینکه برنامه نویسی را در این سن می‌داند برای آینده او مفید خواهد بود.

بالاش می گوید: هر چه پیش می‌رویم دستگاههای الکترونیکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و به نظرم در آینده اگر کسی برنامه نویسی بداند از دیگران جلوتر است.

یک و نیم ساعت در هفته در یک مدرسه ویژه برای یادگیری این مهارت‌ها برای کودکان کافی است.

آنیتا بروئر مدیر عامل یک مدرسه یادگیری کامپیوتر می‌گوید: در مجارستان ۲۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد که نیازمند این دانش است. خانواده‌ها این مطلب را می‌دانند و اگر آنها در این بخش کار کنند و سرنخی به آنها داده شود، بچه‌هایشان را برای یادگیری می‌فرستند. بچه‌ها هم پیام ما را می‌گیرند که نباید فقط با کامپیوتر بازی کنند بلکه بازی خودشان را بسازید و این واقعا آنها را علاقمند می‌کند.

باید منتظر شد و دید که با بزرگ شدن این نسل، آنها چه نوآوری هایی را در نمایشگاه‌های بعدی تلکام ارائه خواهند داد.

کد خبر 310580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha