سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: ظاهرا شکل‌گیری پدیده شبکه مغزها یا برین‌نت (Brain net) نشان می‌دهد که دیگر اینترنت جایگاهی میان آدمیان نخواهد داشت و این به معنی پایان کار اینترنت است!

internet

دكتر میچیو کاکو (Dr.Michio Kaku) متولد 24 ژانويه 1947 در كاليفرنيا است. در واقع او يك فیزیکدان مشهور آمريكايي- ژاپني است. او از نظریه‌پردازان بزرگ فیزیک کنونی جهان است. دکتر کاکو از بنیانگذاران "نظریه ریسمان" است. او کتاب‌های درسی در زمینه نظریه ریسمان و نظریه کوانتومی میدان دارد.

هم اکنون او استاد دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. طرفدار محیط زیست و از مخالفان به کارگیری انرژی هسته‌ای شکافت است. همچنین یکی از حامیان اجراي پروژه جستجوی هوش فرازمینی دانشگاه سيتي است.

معروف‌ترين کتاب این فیزیکدان، "فیزیک غیرممکن‌ها" نام دارد که در میان پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی قرار گرفته است. نكته ديگر اين است كه دكتر میچیو کاکو به طرز شگفت‌انگیزی در بیان مفاهیم بسیار دشوار و پیچیده علمي به زبانی ساده مهارت دارد.

به باور داين دانشمند، سرنوشت بشر به سادگی می‌تواند برپایه یک مدل توسعه توضیح داده شود. بر اساس این مدل، انسان در طول تکامل خود چهار مرحله تمدن را پشت سر می‌گذارد؛

"اولين تمدن نوع صفر است كه در آن، انسان مي‌تواند برپایه سطح فناوری گام‌هایی به عقب یا جلو بردارد.

دومين تمدن نوع ۱يا اول است كه به اعتقاد اين دانشمند آینده نزدیک بشریت است. در اين مدل ما در مرحله گذار از نوع صفر به نوع يك هستیم که از نشانه‌های آن می‌توان به فرهنگ جهانی شده، منابع جدید انرژی در حال توسعه و ... اشاره کرد.

بعد از آن تمدن نوع ۲ است. كه در آن یک خیز واقعی کیفیت رخ مي‌دهد. به گفته این دانشمند، یک تمدن نوع ۲ به صورت مجازی کاملاً جاودانه و نامیرا است. بنابراین در این تمدن هیچ چیز از بین نمی‌رود.

و در آخر تمدن نوع ۳ است كه در آن انسان بر تمام قوانین فیزیک و در نتیجه کنترل بر فضا و بر انرژی حاصل از هزاران ستاره تسلط دارد. او کهکشان را بدون مشکل کاوش می‌کند و سیارات را با استفاده از ربات‌های هوشمند می‌بیند و می‌تواند با سرعت زیاد سفرهای فضایی انجام دهد و...".

اين فيزيكدان درباره موضوعات مختلفي از جمله ارتباط مغز با مغز يا همان "برين نت" انجام داده است كه بسيار مورد توجه محافل علمي قرار گرفته است.

دكتر كاكو در بخشي از سخنان خود مي‌گويد؛ اين امكان وجود دارد، روزی بتوانیم ارتباطات را به واسطه مغز با مغز انجام دهيم و تكنولوژيd كه اين امكان را براي افراد فراهم خواهد كرد برين نت است كه جايگزين فناوري اينترنت در آينده خواهد بود.

برین نت

از نظر اين دانشمند زمان افول اينترنت بسيار نزديك است و فناوري برتري جایگزین آن خواهد شد. او در اين باره مي‌گويد؛ شکی وجود ندارد که اینترنت چیزی به نام سیاره هوشمند خلق کرد به گونه‌اي که سراسر زمین تبدیل به اتصال يا ارتباط شبکه‌ای شد. شبكه‌اي که در آن موجودات هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

 اين تنها گام اول بود. چرا كه حال باور بر اين است كه nv آينده نزديك اینترنت اصل و محوريت نخواهد داشت ، بلکه اين "برین نت" است كه شبكه‌هاي ارتباطي و تكنولوژي جهان ما را دگرگون خواهد كرد.

انسان عصر حاqv، اکنون در نقطه‌ای است که می‌تواند کامپیوترها را به مغز‌های آدميان متصل کند و هر آنچه كه در انديشه آنان هست را به صفحه ظهور در آورد.

میچیو کاکو در ادامه مي‌گويد: من چند هفته پیش در دانشگاه برکلی بودم، جایی که به چشم خود اثبات این مسئله را دیدم. يعني ما واقعاً می‌توانیم فيلمي از افکار شما تهیه کرده و نشان دهيم. هر چند در حال حاضر، اين فيلم‌ها کامل و دقیق نیستند. اما اجرايي هستند و من نمایشی از آن را در آزمایشگاه برکلی دیدم. آزمايشگاهي که شما می‌توانید در آن؛ آنچه که مردم فکر می‌کنند را در یک صفحه نمایش مشاهده كنيد و اين فوق‌العاده است. آزمايش به وسیله یک کلاه آزمايشگاهي که توسط الکترود‌ها یا سنسورهای اگو (EEG) به مغز فرد وصل شده است، انجام شد. به عبارتي اين سنسورهاي اگو؛ انديشه و افكار شما را بر روي صفحه نمايش ترجمه كرده و نشان مي‌دادند. با توجه به اين آزمايش hdk امكان بسيار است كه روزی بتوان ارتباط مغز با مغز را فراهم کرد. تكنولوژي كه به ما امکان ارتباط "برین نت" را می‌دهد.

تعدادي از نورولوژیست‌های پیشرو در انجام این آزمایش‌ها به طور جدی این مسئله را طرح می‌کنند که "برین نت" جايگزين اينترنت در آينده نزديك خواهد بود. تكنولوژي كه انسان به وسیله آن، نه تنها اطلاعات را با تایپ کردن و... منتقل مي‌كند، بلکه مي‌تواند، هیجانات و احساسات خود را هم زمان انتقال دهد. چرا كه آنها نیز بخش جدايي ناپذير انديشه و افکارهاي آدمي هستند.

برین نت

حال فراتر از آن چه چيزي وجود خواهد داشت؟ شايد فراتر از آن يك دنیای علمی‌تخیلی را متصور شويد، اما این دنیای علمی‌تخیلی به ما تكنولوژي "اسکای نت"، (Sky net)را ارائه داده است. اسکای نت یک سیستم عامل لینوکس است. در واقع، طراحان اين فناوري براي ساخت آن از یک نسخه لینوکس، یک اینترنت موبایل 3G، جی‌پی‌اس و دو کارت شبکه وا‌ي‌فای استفاده كرده‌اند.

اسكاي نت برای یافتن و هک کردن شبکه‌های بی‌سیم خانگی طراحی شده است. این فناوري درنقش يك پرنده كوچك جاسوس است و بدون جلب توجه به خانه شما نزدیک شده و شبکه وای‌فای را هک مي‌كند و داخل کامپیوترهای شما مي‌شود و بعد از آن خراب‌كاري شروع مي‌شود. مزیت بزرگ اين فناوري هم این است که ديگر از طریق اینترنت نمي‌توان هكر را ردیابی كرد! و اين است كه همچنان دنياي ارتباطات فراتر از آنچه تصور مي‌شود، پيش مي‌رود... به عبارتي در حال دور زدن اينترنت است.

در چنين شرايطي بسياري از دانشمندان و مهندسان فناوري دچار اين دغدغه و انديشه شده‌اند كه ممكن است روزي اینترنت اين دست‌ساز بشر دست‌خوش احساسات شده و فکر کند كه انسان‌ها سر راهش قرار دارند و به شكل‌هايي كه در فیلم‌های تخيلي ترمیناتور و يا ... ديده‌ايد، بخواهد به حساب اين مزاحم‌ها را برسد.


اما من این‌طور فکر نمی‌کنم. به نظر من اینترنت راهی است که با آن ذهن‌هاي ما آدم‌ها می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. من در اینترنت خودآگاهی نمی‌بینم. هرچند ممكن است برخی بگویند كه درباره بعضی از انواع آگاهی جمعی که به عنوان یک پدیده آشکار در اينترنت در حال طلوع است، چه مي‌گويي؟

به نظر من سخنان بی‌ربط در اين باره فراوان است و همچنين حرف‌های قشنگ هم زیاد است. شاید بله و شاید هم نه! اما این فکر خالص در زمان حاضر است . ما حتی در آزمایشگاه‌هاي پيشرفته با بهترین ابزارها و آخرین دست‌اوردها در زمینه هوش مصنوعی، نمی‌توانیم کامپیوتری يا روباتي بسازیم که خودآگاهی داشته باشد.

خوب توجه كنيد! يكي از پیشرفته‌ترین کامپیوترهای عصر ما به نام واتسون، محصول شرکت IBM است كه به تازگي دو انسان نابغه را در یک مسابقه تلویزیونی آمریکا با نام جئوپاردی شکست داد.

تنها با اجراي اين برنامه آه از نهاد بسياري از دانشمندان بر آمد و گفتند؛ واي، پایان نزدیک است. روبات‌ها ما را كنترل خواهند كرد و مانند كاري كه ما با حيوانات مي‌كنيم؛ آنها هم ما را در باغ وحش‌ها خواهند گذاشت و برای ما بادام زمینی پرت خواهند كرد و مجبورمان مي‌کنند تا در پشت ميل‌هاي ادا در بياوريم و...كاري كه ما با خرس‌ها مي‌كنيم.

اما آنها يك نكته را در نظر نگرفتند. اينكه، مهم نیست واتسون اين هوش مصنوعي چقدر سریع است، ولي او آنقدر احمق است که نمی‌توانید به او تبریک بگویید. شما نمی‌توانید بروید سمت واتسون، بادست بزنید روی ترانزیستورش و بگویید "هي پسر چه عالي! تو دو انسان را دربرنامه تلويزيوني شکست دادی؟ و يا اينكه بگويند؛ تو تاریخ رو ساختی، بیا برای این موفقیت تو جشن بگيريم! و...

مي‌دانيد كه واتسون یک ماشین حساب ترکیبی است. یک ماشین حساب خیلی پیچیده دست ساز انسان كه میلیاردها بار سریع‌تر جمع، ضرب و ترکیب انجام مي‌دهد، اما فقط همین و بس.

واتسون چیزی است که سیستم هوشمند برتر نامیده می‌شود. سیستمي كه با ورودی‌ها وخروجی‌های مشخص و تعريف شده ‌سروکار دارد. شما هم بارها با یک سیستم هوشمند صحبت كرده و می‌کنید. هر زمان که تلفن را بر می‌دارید و تلفن گويا به شما می‌گوید؛ "لطفاً دکمه یک را فشار دهید يا لطفاً عدد دو را برای انتخاب بعدی فشار دهید و..." این یک سیستم هوشمند گويا است و بس.

در واقع، چنین سيستمي یک ماشین حساب پیچیده است که به نظر می‌رسد فکر می‌کند، اما در حقيقت این‌طور نیست. آنها تنها از یک منطق تعريف شده و يا برنامه پيش نوشته ‌استفاده می‌کنند كه مثلا اگر یک را فشار دهید، می‌روید آنجا، اگر دو را فشار دهید، می‌روید به جای دیگر و... این دقيقا همان واتسون است البته در یک سطح بسیار بسیار پیچیده تر و ظريف‌تر.

بنابراین من شخصاً فکر نمی‌کنم لازم باشد ما نگران این باشیم که اینترنت دست‌خوش احساسات يا اينكه تبديل به هيولاي بلاي جان آدم‌ها شود! بلكه بايد به آينده نوع بشر با پيشرفت اين تكنولوژي‌ها خوش بين بود.

  • برگرفته از: Washington و bigthink
کد خبر 286764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha