سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیش‌بینی و آینده‌بینی کارشناسان در باره پیشرفت تکنولوژی در سال ۲۰۱۵ این چنین است؛ تکنولوژی‌ها هوشمندتر و ترسناک‌تر خواهند شد.

آینده تکنولوژی

کم‌تر چیزی به اندازه تکنولوژی در یک سال تغییر می‌کند. به همين دليل كارشناسان در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیک در سال ۲۰۱۵. از گوشی‌های همراه هوشمند گرفته، تا حمله‌های سایبری و فن‌آوری‌های پوشیدنی اين گونه پيش‌بيني مي‌كنند؛

تام استندج، دبیر دیجیتال، اکونومیست
یکی از چیزهایی که حتما در سال ۲۰۱۵ اتفاق می‌افتد این است که تلفن‌های هوشمند هوشمندتر می‌شوند. شاید آن‌قدر هوشمند که از گوشی خودتان بترسید. براي مثال؛تلفن همراه‌ شما به‌طرز نگران‌کننده‌اي پیش‌بینی می‌کند كه شما چه می‌خواهید، بکنید!

همین حالا هم تلفن‌های هوشمند در تشخیص نیازها یا کارهای که شما می‌خواهید انجام شود، پبشرفت قابل‌توجهی کرده‌اند.
مثلا وقتی در یک شهر غریبه چرخ می‌زنید، گوشی همراه‌تان ممکن است جاهای دیدنی نزدیک‌تان را پیشنهاد کند، اگر وضع ترافیک خراب باشد، ممکن است پیغام بدهد که زودتر راه بیافتید که به قرار شام برسید، اگر در راه جلسه‌ای باشید و دیرتان شده باشد، ممکن است پیشنهاد بدهد که به طرف مقابل خبر بدهد.

به همه این‌ها می‌گویند؛ محاسبه ار پيش، پیش‌بيني یا هوش آینده‌نگري! بهترین نمونه‌ اين نرم‌افزارهاي هوشمندانه نيز گوگل ناو (Google Now. The right information at just the right time) است. اما به غير از گوگل؛ اپل، مایکروسافت و شرکت‌های دیگر هم  در اين زمينه كار مي‌كنند.

این تکنولوژی برای آن‌که کار کند باید به ایمیل، تقویم، جا و تاریخچه وب‌گردی شما دسترسی داشته باشد. طبیعی است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات خصوصی‌شان را با راحتی بیشتر عوض نکنند. بگذریم که گاه ممکن است فکر کنید تلفن‌ شما دارد، ذهن‌تان را می‌خواند.

با این همه، این تکنولوژی هر روز در تلفن‌های همراه بیشتر جا باز می‌کند و ممکن است به ماشین یا وسایلی که روی تن افراد نصب می‌شوند یا حتی به خانه‌های هوشمند، هم برسد. البته در صورتی که به نظر مردم مفید بیاید، نه اينكه مایه نگرانی باشد. اما نگرانی از بابت فضولی و جاسوسي دستگاه‌ها در زندگی خصوصی افراد هر چقدر هم كه باشد، كم است، پرسشی که پاسخ آن هنوز مشخص نشده است. شاید در سال ۲۰۱۵ اين سوال نيز صاحب پاسخي شود.

دیو کاپلین، رئیس بخش چشم‌انداز آینده، مایکروسافت
به نظر من سال ۲۰۱۵ سالی است که کلمه دیجیتال کاربردش را در زندگی حرفه‌ای ما از دست می‌دهد. یعنی چی؟ یعنی این‌که دیجیتال شدن به‌عنوان هدفی که ما را از دنیای آنالوگ بیرون بکشد خوب بوده، اما در فضایی که همه جایش را تکنولوژی پر کرده، دیجیتال مثل نفس کشیدن است. چیزی است که بهش فکر نمی‌کنیم، انجام می‌دهیم.

مسائل متعددی هستند که فکر می‌کنم به این ماجرا دامن بزند: استفاده از تکنولوژی‌های ''پوشیدنی'' در محل‌کار، شدیدتر شدن امنیت آنلاین (چه شخصی چه حرفه‌ای) و الگوریتم‌هایی که کارهای پایه مثل جواب دادن به ایمیل را انجام مي‌دهند.

اینده تکنولوژی

نکته کلیدی این است که "تعریف" ما از بهره‌وری رو به تغییر است، و فن‌آوری در بطن این تغییر بنیادی است. بالاخره یک جا باید بپذیریم که حتی وقتی از فن‌آوری‌های جدیدتر و بهتر استفاده می‌کنیم، عموما همان کارهای قبلی را كه با شیوه‌های قدیم انجام مي‌داديم، حالا با ابزار جدید، انجام مي‌دهيم.

درصورتی‌که فناوری باید کاری را که می‌کنیم دگرگون کند، نه این‌که کمک کند همان کارهای قدیمی را کمی تندتر يا راحت‌تر انجام دهيم.

باید به این نکته را توجه كنيم که اگر کاری که می‌کنیم، دگرگون نشود، در شرایطی که فن‌آوری روز به روز بیشتر در زندگی‌مان تنیده می‌شود، مثل موشی که توی یک چرخ انداخته‌اند، توی چرخ بهره‌وری می‌افتیم، هی تندتر و تندتر می‌چرخد و ما سخت‌تر و سخت‌تر به آن مي‌چرخيم تا به آن برسیم.

عینک گوگل، ظاهرتان را کمی عجیب‌، غریب می‌کند، اما در فضای کار واقعا به کار می‌آید و کاربردش روز به روز بیشتر می‌شود
بنابراین پیش‌بینی و امید من برای ۲۰۱۵ این است که بشر همچنان به سیر تکامل‌اش ادامه داده و از امکان خارق‌العاده‌ای که فن‌آوری در اختیارش می‌گذارد بهره ببرد.

پل لی، رئیس تحقیقات فن‌آوری، رسانه و مخابرات، دی‌لویت

در ماه‌های اخیر هواپیماهای بی‌سرنشین خبرساز بودند، به‌ویژه به‌عنوان وسیله‌ای با کاربرد عمومی و خانگی. اما اين تكنولوژي مي‌تواند کاربردي بيشتر برای کسب‌وکار افراد داشته باشد.

بعید است برای رساندن بسته به خانه‌ها از آن استفاده شود. چون هزینه هر سفر بیش از اندازه بالا خواهد بود.  اما برای کارهای متعددی که به‌ نوعی به نظارت از بالا نیاز دارند، بسيار مفید و كارا خواهد بود.

امروزه از هواپیماهای بی‌سرنشین برای بررسی بیرون توربین‌های بادی وسط دریا استفاده می‌شود. به‌جای آن‌که یک نفر با طناب و گیره از توربین بالا برود، یک هواپیمای بی‌سرنشین می‌فرستند که از آن بالا فیلم بگیرد. هم سریع‌تر است هم ارزان‌تر.

آینده تکنولوژی

روی زمین خاكي هم کسانی که ساختمان می‌سازند، چه مسکونی چه تجاری از این هواپیماها برای بررسی و نظارت استفاده می‌کنند. طبیعی است که این نظارت نه نردبان می‌خواهد نه داربست، در نتیجه ارزان‌تر، امن‌تر و سريعتر است.

خبرنگاران و دست‌اندرکاران فیلم‌ها نيز از هواپیمای بی‌سرنشین برای گرفتن فيلم و عكس استفاده می‌کنند. چون کوچک است و می‌تواند، جاهایی برود که هلی‌کوپتر و آدمي نمی‌تواند، برود.

پیش‌بینی من این است که بازار هواپیمای بی‌سرنشین در سال ۲۰۱۵ به حدود چند صد میلیون پوند برسد. اما ممکن است بخش خدمات بیشترین بهره را از این فن‌آوری ببرند. ارزش خدمات تصویر گرفتن، بررسی و تماشا کردن از هوا چیزی حدود ۶۰۰ میلیون پوند در سال است که در انحصار هلی‌کوپترها است. اما اگر هواپیماهای بی‌سرنشین وارد این بازار شوند؛ آن را بزرگ‌تر و دست‌خوش تغيير و تحولات بسيار کنند.

نهادهای مسئول از همین حالا مشغول بررسی وضعیت‌ هستند که ببینند بهترین راه برای جا دادن هواپیماهای بی‌سرنشین در مسیرهای مجاز هوایی موجود به چه صورت است.

اگر باتری یک هواپیمای کوچک دو کیلویی به‌خاطر سهل‌انگاری صاحب‌اش در هنگام پرواز تمام شود و جایی سقوط کند که مردم هستند، ممکن است کسی را زخمی کند. اما اگر از همين هواپیمای بی‌سرنشین ديگر برای عملیات جستجو استفاده شود، ممکن است جان انسان يا انسان‌هايي را نجات دهد.

مایک بیشاپ، مدیر اجرایی، سایت راکوتن

با اطمینان و عادتي که مردم به خرید اینترنتی پیدا کرده‌اند، امسال تجارت فرامرزی رشد كرده و گسترش خواهد يافت. در گذشته خیلی‌ها از فروشنده‌هایی که در کشور خود نبودند، امكان خرید نداشتند. به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل، یا طولانی بودن مدت انتظار، یا دشواری پرداخت پول به کشوری دیگر و...

اما امروزه فروشنده‌ها در زیرساخت‌های لازم برای تجارت فرامرزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و نهایت استفاده را از بی‌مرزی اینترنت مي‌برند.

سال ۲۰۱۴ در توییتر و هم در فیس‌بوک امکان خرید مستقیم ایجاد شد، اين يك تحول بزرگ و جالب بود. به‌شخصه مشتاقم ببینم این فن‌آوری در دوازده ماه آینده به کجا می‌رسد. رشد سایت‌های اشتراک گذاشتن عکس مثل پینترست و اینستاگرام سریع است، بنابراین احتمال این‌که کارهای جدید بیشتری در حوزه تصویر انجام شود، زیاد است.

مردم عکس‌های‌خود را به اشتراک می‌گذارند، مدل‌های مختلف و چیزهایی را که دوست دارند می‌خرند. این یعنی موقعیتی درخشان برای فروشنده‌ها که خرید اینترنتی را جذاب‌تر و مفرح‌تر کنند.

آینده تکنولوژی

و از طرف ديگر فروشنده‌ها به محبوبیت سرویس‌هایی مثل اینستاگرام و پینترست به‌عنوان فرصتی طلایی نگاه می‌کنند.

صفحه شما در یک شبکه اجتماعی می‌تواند مثل مسئول خرید شخصی شما عمل کند و مثلا بر مبنای چیزهایی که دوستاننان گفته‌اند و برنامه‌هایی که می‌خواهید بروید، به شما پیشنهاد خريد يا برنامه بدهد!

نیل ماری، بنیان‌گذار، مایم‍کست
سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین موضوع امنیت اینترنت خواهد بود، چون افراد خلاف‌کار، گروه‌های تبه‌کار و هکرهای دولتی سعی می‌کنند هر نقطه ضعفی که هست پیدا کنند.

مردم عادی در مرکز و خط مقدم این حمله‌ها خواهند بود. در جامعه‌ای که عملا همه‌چیزش شبکه‌ای شده، خلاف‌کارها سعی می‌کنند با هر کلکی از خدمات اجتماعی مردم سوءاستفاده کنند.

هرچه شمار موسسه‌هايي که خدمات کلاود ارائه می‌دهند، بیشتر می‌شود، و هرچه حجم داده‌های ذخیره شده در کلاود بیشتر می‌شود، مي‌توان مطمئن بود که فروشنده‌هایی دیگر هم دچار مشکلات امنیتی گسترده شوند. مشکلاتی که می‌تواند به صدها میلیون نفر آسیب رساند.

مارک داربی‌شایر، رئیس کارشناسان فن‌آوری، اس.ای.پی
امسال نقش کارآفرینان و شرکت‌های کوچک و متوسط در گسترش بخش بهداشت و درمان باز هم بیشتر خواهد شد. پیش‌بینی من این است که اقتصاد شبکه‌ای هم به این امر دامن بزند.

او می‌گوید؛ سال ۲۰۱۵ برای شرکت‌های نوپایی که در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی کار می‌کنند سال خوبی خواهد بود.

منظور از اقتصاد شبکه‌ای بخشی از اقتصاد است که افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها و چیزها به‌صورت دیجیتال به هم وصل‌ هستند. در چنین فضایی خیلی از کارها بدون دخالت انسان انجام می‌شود، مناسبات با مشتری بهینه و امکان همکاری بیشتر می‌شود.

شرکت‌های نوپا در عرصه بهداشت و درمان، و شرکت‌هایی که به مشتری خدمات مراقبت‌های شخصی ارائه می‌کنند، فرصتی طلایی برای رشد خواهند داشت.

به‌عنوان نمونه؛ بر اساس گزارش یک مرکز تحقیقات بازار؛ بازار وسایل پزشکی پوشیدنی در سال 2014 حدود ۱۶.۴ درصد رشد داشته است.

حوزه‌های دیگر نيز رشد خیره‌کننده خواهند داشت: مثل فن‌آوری‌های ارتباطی بی‌سیم که به کارکنان بخش بهداشت و درمان امکان پیام‌رسانی امن می‌دهد، یا خدمات مکان‌یابی لحظه‌به‌لحظه که می‌تواند تجهیزات را ردیابی کنند و بهره‌وری را بالا ببرد.

مارک ویتبی، معاون ارشد مدیرعامل، سی‌گیت
به نظر من سال ۲۰۱۵ آخرین سالی است که ظرفیت ذخیره‌ کردن داده‌ها، کفاف تقاضای موجود را خواهد داد. سال ۲۰۱۳ انسان‌ها روی هم حدود ۳.۵ زتا بایت داده تولید کردند. به عبارتي؛  به اندازه ۱۲۰ میلیارد گوشی ۳۲ گیگابایتی، یا ۶۰۰ میلیارد دی‌وی‌دی و در سال ۲۰۲۰ این ارقام جلوی حجم داده‌ای که در جهان تولید می‌شود، هیچ خواهد بود!

تخمین‌های دست پایین این است که فقط در یک سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴ زتابایت داده تولید می‌شود. چنین رشد سریع به معنای این است که خیلی زودتر از آن به مشکل برخواهیم خورد كه فكر كنيم.

اواخر سال ۲۰۱۵ به‌جایی می‌رسیم که حجم اطلاعاتی که تولید می‌کنیم بیش از چیزی می‌شود که می‌توانیم ذخیره کنیم. یکی از مشکلات صنعت ذخیره اطلاعات این است که فن‌آوری پی.‌ام.‌آر یا ضبط مغناطیسی عمودی و سیلیکون، که نیروی پیش‌برنده صنعت کامپیوتر و در واقع مبنای هارد درایو‌های امروزی هستند، کم‌کم کهنه و توانايي پاسخ‌گويي به نيازهاي افراد را نخواهد داشت.

مارک می‌گوید؛ تا پایان سال ۲۰۱۵ به ‌جایی می‌رسیم که حجم اطلاعاتی که تولید می‌کنیم از ظرفیت ذخیره کردن‌مان بیشتر می‌شود و اين يعني شروع مشكل.

مراکز ذخیره‌سازی داده جاهای هیجان‌انگیزی نیستند، اما برای آن‌که کارهایی را که صبح تا شب می‌کنید باز هم بتوانید، ادامه دهيد، اين مراكز بسيار ضروري و حیاتی‌ هستند.

با دانش فعلی و فن‌آوری‌ پی‌.ام.آر می‌توانیم حجم عظیمی از اطلاعات را روی سطوحی خیلی کوچک ذخیره کنیم. اما به‌مرور به جایی می‌رسیم که هیچ جور نمی‌شود اطلاعات را فشرده‌تر  و ذخيره ساخت.

خبر خوب این است که فن‌آوری‌های جدید در راه هستند که قاعدتا باید بخشی از این مشکل را حل کنند. اما بعید است بتوانند دره عظيم بین اطلاعات تولید شده و فضای ذخیره‌شدن را پر کنند.

سایمون کالمر، مدیر اجرایی بریتانیا و ایرلند، آوایا
مردم به ارتباط تصویری از راه‌ دور عادت کرده‌اند و شرکت‌ها بیش از پیش متوجه اين مسئله شده‌اند. در نتیجه ارائه خدمات به مشتری از طریق ویدئو مرسوم‌تر و بيشتر خواهد شد.  به تبع مشتری‌ها و شرکت‌ها تجربه و سود  مثبت‌تری خواهند داشت، به‌ویژه در بخش‌های بهداشت و درمان، خدمات مالی و آموزش از راه دور بسيار خواهد شد.

چیزی که من را بیش از بقیه هیجان‌زده کرده است، فن‌آوری‌های ویدئویی است که امکان ارتباط راه‌دور را فراهم می‌کنند بدون آن‌که به نرم‌افزار یا افزونه‌اي نیاز باشد.

یعنی می‌توانید با همان مرورگر اینترنتی یا موبایل‌ خود ارتباط تصویری برقرار کنید. تصور کنید دارید خرید اینترنتی می‌کنید. پیش از پرداخت پول سؤالی برایتان پیش می‌آید، مثلا در مورد هزینه پست يا هرچيز ديگر... شما می‌توانید همان‌جا روی یک دکمه بزنید و با یک نفر که مسئول خدمات به مشتری‌ها است با صورت ويدئويي حرف بزنید. بدون آن‌که لازم باشد از آن صفحه‌ خرید خارج شويد.

سایمون می‌گوید؛ من پيش‌بيني مي‌كنم كه خدمات بعد از فروش نيز از راه دور و به صورت تصویری انجام خواهد شد!

برگرفته از؛BBC NEWS

کد خبر 283649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha