یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

ترجمه امیرحسین نوری‌زاده: این روزها ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و مشاوران او، عمده وقت خود را صرف بررسی سند حیاتی در دفتر کار باراک می‌کنند.

این سند در واقع مجموعه‌ای از تحلیل های 5گروه مطالعاتی در وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، شورای امنیت ملی و سازمان طراحی نیروی نظامی‌اسرائیل پیرامون عواقب خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تاثیر آن بر منافع استراتژیک اسرائیل در منطقه است.

به اعتقاد این تحلیل گران، خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند به ایجاد نوعی سونامی‌ سیاسی در منطقه بیانجامد که به تمامی‌متحدان آمریکا ضربه خواهد زد و البته اسرائیل در این میان بیشترین ضربه را متحمل خواهد شد.

این روزها انتظار می‌رود پس از طرح گزارش ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در مورد عراق در کنگره آمریکا،خروج نیروها از اوایل سپتامبر آغاز شود و تحلیل گران رژیم صهیونیستی معتقدند بهترین دلیل برای ابراز اطمینان از انجام این عقب نشینی زود هنگام،افزایش 25 درصدی کمک های نظامی‌آمریکا به اسرائیل تا میزان 30 میلیارد دلار در 10 سال آینده و همچنین معامله تسلیحاتی 20 میلیارد دلاری با عربستان سعودی است.

در واقع این کمکها می‌تواند به نوعی پیش دستی آمریکا به منظوربرطرف کردن شوک ناشی از عقب نشینی نیروهای آمریکایی تلقی شود. این عقب نشینی حتی یاعث شد تا ملک عبدالله، شاه عربستان، سفر خود به واشنگتن را به نشانه اعتراض لغو کند و در عوض برای تقویت روابط با ایران تلاش کند.

تحلیل‌گران اسرائیلی بر این باور هستند که این عقب نشینی می‌تواند3 تهدید جدی را ایجاد کند.

از یک سو از این عقب نشینی به عنوان شکست نیروهای آمریکایی در کشورهای اسلامی‌ و در بین جنبش‌های رادیکال اسلامی‌نام برده می‌شود و موجب افزایش تلاشهای آنها برای بی ثبات تر کردن منطقه خواهد شد اما بزرگترین ضرر این اقدام آمریکا شاید بی ثباتی رژیم اردن باشد که در شرایط فعلی مهم ترین شریک استراتژیک اسرائیل در منطقه محسوب می‌شود و در واقع به عنوان یک سپر حفاظتی بین اسرائیل و هلال شیعی عمل می‌کند.

مطالعات اسرائیلی حاکی از آن است که عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی به پایگاه اصلی تروریست هایی بدل خواهد شد که یکی از اهداف آنها تقویت نیروهای اپوزیسیون اردن به منظور ساقط کردن رژیم این کشور خواهد بود.

سوریه نیز در ادامه این روند اجازه فعالیت به مخالفان دولت اردن را در خاک خود خواهد داد.

پس ازسقوط دولت اردن، این کشور بدل به پایگاه جدیدی از دشمنان اسرائیل خواهد شد و همه شرایط به سال های اولیه تأسیس دولت صهیونیستی بر می‌گردد.بنا به تحقیقات صورت گرفته بهترین راه حل برای جلوگیری از وقوع این ماجرا حمایت همه جانبه از دولت اردن و حل مشکل کمبود آب در این کشور و تقویت نیروهای امنیتی اردن و انتقال تکنولوژی پیشرفته نظامی‌به این کشور است.

سومین و آخرین نتیجه این اقدام نیروهای آمریکایی می‌تواند کاهش فشارهای فعلی بر ایران و آزادی عمل بیشتر این کشور در دنبال کردن برنامه اتمی‌باشد.

از سوی دیگر ایران این امکان را پیدا می‌کند تا حمایت بیشتری  از سوریه در برابر فشارهای روز افزون آمریکا داشته باشد؛

با توجه به اینکه سوریه تا پایان سال 2009 روند مدرنیزه کردن ارتش را به پایان خواهد برد و این همزمان با پایان دوره دوم ریاست جمهوری بوش خواهد بود.

در اسناد دولتی در اسرائیل همچنین اشاره شده که عقب نشینی نیروهای آمریکایی می‌تواند فرصت لازم را برای حمله نیروهای آمریکایی به تأسیسات اتمی‌ایران فراهم کند چون در شرایط فعلی این هراس در بین دولتمردان آمریکایی وجود دارد که در صورت حمله هوایی به تأسیسات اتمی‌ایران، نیروهای نظامی‌ایران دست به اقدام تلافی‌جویانه علیه نیروهای آمریکایی در عراق خواهند زد.

اما اشلومو اوینری، مدیر اسبق وزارت امور خارجه اسرائیل، در مورد تلاش های دولت این کشور به منظور تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق بدبین است و در این زمینه می‌گوید: همه چیز برای نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافته است و گرچه آنها وانمود می‌کنند که ممکن است شرایط تغییرکند ولی تابه حال حضورشان موفقیت آمیز نبوده است.

آنها دیر یا زود بایستی از عراق عقب نشینی کنند و هر چه این عقب نشینی زودتر باشد بهتر است، چرا که جایگاه آمریکا در عرصه بین‌المللی کمتر ضربه خواهد خورد .به عقیده اوینری این آسیب‌ها به جایگاه بین‌المللی آمریکا می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد، چرا که پرستیژ بین‌المللی آمریکا در واقع یکی از ارکان قدرت اسرائیل محسوب می‌شود.

الاهرام / 8 سپتامبر

کد خبر 31004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز