یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - کیوان مافی: جاکوب نیلسن* در این یادداشت کوتاه توضیح می‌دهد که چرا فایل‌های PDF برای کاربران وب مناسب نیستند.

معروف‌ترین کتاب او طراحی کاربری وب است که در سال 2000 با تیراژ دویست و پنجاه هزار نسخه و به پانزده زبان زنده ترجمه شد. نیلسن در مصاحبه با بی بی سی گفته بود : با خلق اینترنت و ای میل در دهه نود، شبکه جهانی عنکبوتی به شیوه‌ای موثر و سریع برای ایجاد ارتباط بدل شد.

در هر حال دکتر نیلسن PDF را کابوس خوانندگان وب می‌داند و دلایل زیر را برای این کابوس آورده است:

فایل PDF فقط و فقط برای یک چیز فوق العاده است و آن هم چاپ است.  در بسیاری از موارد کاغذ مناسب تر از صفحه کامپیوتر است و کاربران معمولا ترجیح می‌دهند اسنادی را که خیلی طولانی هستد پرینت کنند.

اما در مورد خوانندگان آنلاین، PDF هیولایی است که از یک مرداب سیاه برخاسته است.
و به دلایل زیر ما از فایل PDF در نسخه‌های آنلاین استفاده نمی‌کنیم:

فشردگی خطوط:
در حقیقت فایلPDF از یک فایل که قرار بر چاپ آن بوده؛ تهیه شده است. بنابراین نویسنده از قوانین نوشتن برای وب بی اطلاع است. وقتی که از این فایل در صفحات وب استفاده می‌کنیم؛ نتیجه متنی بلند، ناخوشایند و خسته کننده برای خوانندگان وب می‌شود.

مغایرت با کاربر:
فایل PDF در محیطی مغایر با محیط صفحات وب و با منو و دستورات متفاوتی کار می‌کند. مثلا دو دستور ذخیره و چاپ در این فایل‌ها مغایر با صفحات وب است و با محیط کنترل مرورگرها یکی نیست.

مشکلات نرم‌افزاری:
به غیر از موارد بالا شما مرورگر کاربر و رایانه‌اش را در معرض سقوط قرار داده‌اید.  فایلPDF حجم نسبتا بالایی دارد و این امکان وجود دارد که مرورگر و یا رایانه قفل کند.

از دست دادن فرصت جستجو:
شما همیشه برای خواندن محتوای فایل PDF باید صبر کنید بدون آنکه بدانید که محتوای مطلب چیست چون فایل‌های PDF که با انبوهی از متن پر شده است زمان زیادی برای دانلود می‌گیرد.

گم شدن کاربر در مسیر جستجو:
همان طور که گفته شد فایلPDF برای صفحات وب ساخته نشده و نوار ابزار استاندارد وب را ندارد در نتیجه کاربر نمی‌تواند به راحتی راهی برای بازگشت به صفحه اصلی سایت پیدا کنند.

اغلب فایل‌های PDF با مقادیر زیادی از محتوا پر شده‌اند و در آن امکان جستجو نیست، بجز آن‌که می‌تواند به شکلی قدیمی متن را به متن دیگری متصل کند. حالا فرض کنید جواب سوال کاربر در صفحه 75 باشد و او در صفحه اول فایل PDF، مطمئن باشید او صفحه را می‌بندد.متن برای صفحات چاپی است نه صفحه کامپیوتر.

و در آخر باز هم تاکید می‌شود هدف نهایی فایل PDF برای ظهور بر روی کاغذ است که به مراتب می‌تواند از صفحه کامپیوتر بزرگ‌تر باشد. بنابراین خداحافظ  حروف چاپی و سلام فونت‌های لاغر و ریز.

*دکتر جاکوب نیلسن را سلطان بهره‌وری نرم افزاری می‌دانند. نیلسن  از موسسان گروه نیلسن نورمن است و قبل از آن نیز یکی از مهندسان شرکت SUN MICROSYSTEMS  متعلق به استیو جاب بوده است.

وی ابداع‌گر جنبش مهندسی کاهش هزینه‌های بهره وری (ENGINEERING DISCOUNT USABILITY) می‌باشد که هدف آن پیشرفت های سریع و ارزان در طراحی محیط ارتباطی کاربر (USER INTERFACE) است.

mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 30996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز