سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - کیوان مافی: متن زیر خلاصه‌ای است از نتایج یک تحقیق درباره اهمیت تصاویر در وب که بر اساس حرکت چشم کاربران صورت گرفته است.

‌eyetracking

بعضی از تصاویر به کل دیده نمی‌شوند: این‌ها عکس‌هایی هستند که معمولا به صورت گرافیکی و برای زیبایی صفحات استفاده می‌شوند.

تصاویر دیگری که مانند محتوای سایت مهم هستند؛ تصاویر محصولات و تصویر واقعی افراد هستند.

در سایت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند، تصویر محصولات به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند درک بهتری از محصول داشته باشند و یا بتوانند آن را با سایر محصولات مقایسه کنند.

در سایت‌های شخصی، کاربران به دنبال چهره واقعی نویسنده و یا مدیر آن سایت می‌گردند.

در تصاویر زیر می‌توانید حرکت چشم افراد را مشاهده کنید:

عکس افراد = خوب (به شرط واقعی بودن)

طول واقعی این صفحه 9335 پیکسل است که برای مشاهده در این صفحه به سه قسمت تقسیم شده است. اغلب افراد این صفحه را تا انتها دنبال (اسکرول) کردند اما مشخص است که توجه کمتری به محتوای انتهای صفحه می‌شود.

کاربران 10درصد زمان بیشتری صرف مشاهده تصاویر پرتره کرده‌اند. حرکات سریع چشم نشان می‌دهد که کاربران تنها می‌خواستند چهره افراد را با بخش کوچکی از بیوگرافی آنان تطبیق دهند.

eyetracking

تصویر زیر هم که صفحه Yale School را مورد بررسی قرار داده نشان می‌دهد که که چطور کاربران توجه کمتری به تصاویر غیر واقعی نشان می‌دهند.

eyetracking

جزییات محصول= خوب

مقایسه صفحات دو سایت Pottery Barn و Amazon.com که در دسته بندی سایت‌های تجارت الکترونیک قرار می‌گیرند نشان می‌دهد که چطور کاربران توجه بیشتری به عکس محصول دارند.

eyetracking

در حقیقت آنچه که در مقایسه این دو صفحه آشکار است؛ نشان می‌دهد که کاربران در مورد محصولی مثل تلویزیون که از روی تصویر نمی‌توان جزییات آن را فهمید چطور تغییر رفتار می‌دهند و به عکس‌های آن کمتر از توضیحات توجه می‌کنند.

عکس بزرگ= خوب (البته وقتی که به آن نیاز باشد)

کاربران در صفحه محصول بیشتر علاقه دارند بتوانند تصاویر آن محصول را مشاهده کنند. مردم اغلب دوست دارند عکس‌های مختلفی از یک محصول را دیده و عکس بزرگ آن را دانلود کنند.

البته باید خاطر نشان کرد که منظور از عکس بزرگ، عکس‌هایی نیستند که با کلیک روی آنها به عکسی برسید که فقط 20 درصد بزرگتر از عکس قبلی باشد. این مورد سال‌هاست که در لیست 10 خطای بزرگ طراحان سایت قرار گرفته است.

منبع: Nielsen Norman Group

کد خبر 210735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز