سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مطهره ساغری دوز: همه ما کم و بیش با اپلیکیشن اینستاگرام، یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی، آشنایی داریم.

 اینستا بازار

 گاهي از اين اپليكيشن براي به اشتراك‌گذاري عكس‌هاي سلفي و خانوادگي و مناظر و اتفاق‌هايي كه مي‌بينيم استفاده مي‌كنيم، گاهي هم عكس‌ها و مطالب كساني كه دوست داريم را دنبال مي‌كنيم. اما آيا شما از دوربين گوشي و تبلت و از امكاناتي كه اينستاگرام به شما مي‌دهد استفاده مفيدي داريد؟ منظور از استفاده مفيد، چيزي غير از تفريح و سرگرمي است. آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه مي‌توانيد خيلي راحت و با كمترين هزينه از اين محيط براي ايجاد و رونق كسب و كارهاي كوچك و خانگي استفاده كنيد؟ يا حتي اگر شاغل هستيد چطور با كمك اين اپليكيشن مي‌توانيد بازارهاي جديدي براي خدمات و محصولات‌تان پيدا كنيد؟ ما اين راه‌ها را به شما نشان مي‌دهيم .

  • از كجا شروع كنم؟

اگر روي موبايل يا تبلت خود اين نرم ‌افزار را نداريد همين الان مي‌توانيد آن را از بازار دانلود و نصب كنيد. در حال حاضر صفحات بسياري در اينستاگرام با نمايش كارهاي هنري مثل مصنوعات چرم، لوازم زينتي دست‌ساز، آموزش يا پخت شيريني‌هاي خانگي، تهيه كيف‌هاي پارچه‌اي دست‌دوز و... يك منبع درآمد براي خودشان ايجاد كرده‌اند. شما بايد با درنظر گرفتن فاكتورهاي علاقه، مهارت، رشته تحصيلي، تجربه و امكانات خود، كسب و كاري را راه بيندازيد كه اولا امكان عكس گرفتن از محصولات‌تان و نشر اين عكس‌ها در محيط عمومي وجود داشته باشد و دوما افراد حاضر باشند بابت محصولي كه شما ارائه مي‌دهيد، پول بدهند. پس از مشخص شدن نوع محصول، به مشخص كردن بازار هدف بپردازيد. بازار هدف با جواب دادن به اين سؤال مشخص مي‌شود: «چه كساني با محصولات يا خدمات شما نيازهايشان برطرف مي‌شود؟» در واقع شما بايد از ابتداي كار بتوانيد ويژگي‌هاي مشتريان بالقوه‌ كسب‌‌وكارتان را درنظر داشته باشيد و مشخص كنيد براي چه جنسيتي، چه سني، چه سليقه‌هايي و بسياري «چه‌هاي» ديگر، ارائه خدمات يا محصول مي‌كنيد. با مشخص كردن بازار هدف احتمال موفقيت در كسب و كارتان افزايش پيدا مي‌كند.

  • چگونه تعداد فالوور‌هاي صفحه اينستاگرامم را افزايش دهم؟

تا كسي نباشد كه از عكس‌هاي محصولات شما در محيط اينستاگرام بازديد كند توليد تصاوير محصولات هرچند با كيفيت بالا كار بيهوده‌اي است؛ چون هدف شما از راه‌اندازي اين صفحه در اينستاگرام كسب درآمد بوده است نه درست كردن كلكسيوني مجازي از عكس محصولات خودتان. پس همزمان با آپلود كردن عكس‌ها، بايد اقداماتي را در جهت افزايش فالوورهايتان انجام دهيد. در ادامه به چند راهكار براي افزايش تعداد فالوورها اشاره مي‌كنيم.

لينك دادن به اينستاگرام

اولين اقدام براي افزايش تعداد مخاطب، تبليغ براي صفحه اينستاگرامتان از طريق شبكه‌هاي اجتماعي است كه خودتان عضو آنها هستيد. تا آنجا كه مي‌توانيد از راه‌هاي مختلف به دوستان خود اطلاع بدهيد كه شما صفحه اينستاگرامي براي كسب و كارتان داريد و از آنها بخواهيد كه صفحه شما را فالو كنند. ازجمله راه‌هاي تبليغ، لينك دادن از ساير شبكه‌هاي اجتماعي به صفحه اينستاگرام يا استفاده از پروفايل شخصي است. پروفايل مكاني براي گذاشتن اطلاعاتي مانند نام و بيوگرافي كاربر است اما با نوشتن آدرس صفحه اينستاگرام‌تان در قسمت پروفايل بقيه شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانيد از همين مكان كوچك براي تبليغ صفحه تجاري اينستاگرام‌تان استفاده كنيد.

تقويت پروفايل

از اقدامات ابتدايي براي محصولات‌تان انتخاب نام تجاري و انتخاب عكس مناسب براي پروفايل است. پروفايل را دست‌كم نگيريد چون نخستين چيزي كه كاربران اينستاگرام از صفحه شما مي‌بينند پروفايل شماست. پس بايد در قسمت پروفايل به‌صورت خيلي مختصر و مفيد به معرفي كسب‌و‌كارتان بپردازيد و مشخص كنيد كه افراد با فالوكردن صفحه شما قرار است چه عكس‌هايي را مشاهده كنند. درصورت لزوم شماره تلفن، پست الكترونيك يا نشاني محل كار را در قسمت پروفايل مي‌توانيد ذكر كنيد.

با پرداختن پول، فالوور جذب كنيد

بعضي از صفحات اينستاگرام كه فالوورهاي زيادي دارند حاضر هستند در قبال مبلغ مشخصي صفحه شما را تبليغ كنند. اين روش در مقايسه با ساير روش‌ها در مدت زمان كمتري شمار فالوورهاي شما را افزايش خواهد داد. اما اگر عجله نداريد مي‌توانيد صبر كنيد و در يك تعامل دوستانه آرام آرام به تعداد مخاطبين خود اضافه كنيد.

  • استفاده از هشتگ‌ها

انتخاب بهترين هشتگ‌ها براساس كسب و كار يك راهكار براي موفقيت شماست. در ابتدا براي آنهايي كه با نرم‌افزار اينستاگرام آشنايي چنداني ندارند بايد بگوييم كه يكي از قابليت‌هاي معروف اينستاگرام، قابليت هشتگ زدن است. هشتگ كلمه يا عبارتي است كه بين حروف يا اعداد تشكيل‌دهنده آن فاصله‌اي وجود ندارد و در ابتداي اين عبارت از علامت# استفاده مي‌شود.

  • كاربرد استفاده از هشتگ چيست؟

1- هشتگ قصد و انگيزه شما را از گذاشتن عكس در اينستاگرام مشخص مي‌كند. به‌عنوان مثال: عكسي را درنظر بگيريد كه از نماي بيروني يك خانه قديمي گرفته شده و يك زن و شوهر مسن هم در عكس ديده مي‌شوند. اگر زير اين عكس«# معماري» قرار دهيد مشخص مي‌شود معماري ساختمان مورد توجه شما بوده است. اما اگر زير همين عكس«# خاطره» قرار دهيد اين هشتگ بيانگر اين است كه قصد شما از گذاشتن اين عكس يادآوري خاطرات گذشته‌ است. بنابراين هشتگ مناسبي براي عكس‌هاي محصولات خود بسازيد.

2- دومين كاربرد هشتگ فراهم آوردن امكان جست‌وجوي تصاوير با موضوعات مرتبط، براي كاربران است. به‌عنوان مثال اگر نياز به عكس‌هاي مرتبط با خياطي داشته باشيد مي‌توانيد با جست‌وجو كردن عبارت # خياطي به تمامي عكس‌هاي مرتبط با اين موضوع دسترسي پيدا كنيد.

  • نكاتي درمورد انتخاب هشتگ براي بهبود كسب‌وكار

در ابتداي كار چند عبارت براي هشتگ عكس‌هايتان انتخاب و در اينستاگرام اين هشتگ‌ها را جست‌وجو كنيد تا ببينيد براي چه عكس‌هايي از اين هشتگ‌ها استفاده مي‌كنند. هشتگي را انتخاب كنيد كه فراواني عكس‌هايش نسبت به ساير هشتگ‌ها بيش‌تر است. اما فراواني تنها موضوعي نيست كه در انتخاب هشتگ بايد مدنظر قرار دهيد، بلكه پيام عكس‌ها را هم درنظر بگيريد اگر شما از هشتگي استفاده كنيد كه فراواني بالايي دارد اما بعد متوجه بشويد كه مثلا صفحات غيراخلاقي از اين هشتگ استفاده مي‌كنند مسلما انتخاب اين هشتگ به نفع شما نيست. چون افرادي از اين هشتگ استفاده مي‌كنند كه آب درآمد آنها با آب كسب‌و‌كار شما توي يك جوب نمي‌رود. پس چه بهتر كه از همين ابتدا از هشتگي كه به نوعي آمار بازديد از صفحات غيرمرتبط را بالا مي‌برد، استفاده نكنيد و به جاي آن از هشتگي با فراواني كمتر اما مرتبط با موضوع كسب‌وكارتان استفاده كنيد.

  • تكنيك‌هاي بازاريابي در اينستاگرام

بعد از اينكه تعداد فالوورهايتان به حد قابل‌توجهي رسيد، از روش‌هاي مختلف بازاريابي براي نگه داشتن آنها و جذب فالوورهاي بيش‌تر استفاده كنيد.

1- برگزاري مسابقات گوناگون در اينستاگرام: اينستاگرام يك محيط بسيار مناسب براي برگزاري مسابقات عكاسي است. از اين فرصت براي بازاريابي صفحه اينستاگرام خود استفاده كنيد. اول از همه به مسابقه عكاسي در صفحه اينستاگرامتان بپردازيد و با مشخص كردن مدت زمان معلوم از مخاطبين خود بخواهيد كه از محصولات شما عكس بگيرند و از هشتگ خاصي در عكس‌هايشان استفاده كنند. بعد از تمام آن افراد بخواهيد كه به عكس‌هاي برتر رأي دهند تا پس از تمام شدن مهلت راي‌گيري، از بين عكس‌هاي مشتريان عكس برنده براساس رأي بقيه انتخاب ‌شود. پس از مشخص شدن عكس برتر براي نفر برنده هديه‌اي ارسال كنيد. در اينستاگرام مسابقات ديگري به غير از عكاسي هم مي‌توانيد برگزار كنيد؛ به‌عنوان مثال مسابقه تگ كردن. در اين مسابقه كسي برنده است كه بيش‌ترين تعداد از دوستانش را تگ كند.

2- كد تخفيف بدهيد: از ديگر تكنيك‌هاي بازاريابي در محيط اينستاگرام استفاده از كدهاي تخفيف است. قرار دادن كدهاي تخفيف در برخي از پست‌ها منجر به افزايش تعداد مشتريان خواهد شد. دادن كدهاي تخفيف علاوه بر افزايش تعداد مشتريان در ترغيب افراد براي خريد بيش‌تر از محصولات شما بسيار تأثير‌گذار است. براي مثال مي‌توانيد 3 شبانه‌روز به مناسبت يكي از اعياد تخفيف مناسبي براي محصولات خود بگذاريد.

3- در اينستاگرام حرف اول و آخر را عكس مي‌زند: براي گرفتن عكس‌هايي با كيفيت بالا، از محصولات خود، دقت به خرج دهيد و چه بهتر براي همه عكس‌ها سبك خاصي را درنظر بگيريد و به عكس‌هاي صفحه اينستاگرام‌تان هويت بدهيد. نكته ديگري كه در ارتباط با عكس‌هاي محصولات‌تان نبايد فراموش كنيد نوشتن اسم محصول‌تان روي عكس‌هاست. با اين كار احتمال كپي كردن از عكس‌ها را كم مي‌كنيد.

4- براي مشتري ارزش قائل شويد: تا آنجا كه مي‌توانيد به سؤال‌هاي گوناگوني كه دنبال‌كنندگان شما درباره محصولات دارند پاسخ دهيد يا اگر براي محصولات شما پيشنهادهايي ارائه دادند از آنها تشكر كنيد. اگر پيشنهاد ارائه شده در بهبود كسب و كارتان بسيار تأثير‌گذار بود بهتر است كه فقط به تشكر مجازي بسنده نكنيد و براي فرد مورد نظر هديه‌اي بفرستيد. احترام گذاشتن به‌نظرها و پيشنهادهاي مشتريان منجر به افزايش وفاداري آنها به محصولات شما خواهد شد.

5- عكس‌ها را در روزها و ساعت‌هاي پربازديد منتشر كنيد: براي افزايش بازدهي عكس‌هاي محصولات خود در روزها و ساعات پر بازديد آنها را منتشر كنيد. معمولا تعداد كاربران اينستاگرام در ساعات پاياني شب و در ايام تعطيلات بيش‌تر است.

6- خدمات مناسب بدهيد: قيمت محصولات شما در صفحه اينستاگرام بايد كمتر از قيمت تمام‌شده همان محصول در بازار و مغازه‌هاي شهر باشد. اگر غير از اين باشد مشتري ترجيح مي‌دهد شخصا به بازار برود و حضوري خريد كند. طمع نداشته باشيد. درست است كه معمولا هزينه پست را بايد مشتري پرداخت كند اما تلاش كنيد راه‌هاي ارزان‌تر رسيدن بسته‌ها به‌دست مشتريان را پيدا كنيد. تا هم آنها هزينه كمتري پرداخت كنند و هم از اين مزيت در راستاي تبليغ صفحه خودتان استفاده كنيد.

کد خبر 309603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha