حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تسلیت درگذشت تعدادی از حجاج در فاجعه منا و اشاره به اینکه فاجعه تاثر‌برانگیز روز عید قربان ناشی از بی‌کفایتی، بی‌تدبیری و عدم‌برنامه‌ریزی عربستان بود، گفت: در خیابان‌های منا دوربین‌های مدار‌بسته وجود دارد و لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها قابل رویت است و حتی می‌توان تصویر و فیلم یک فرد را دید.

ادامه روند شناسایی جان باختگان  فاجعه منا

چطور ممكن است در سرزميني با اين همه امكانات با پول نفت چنين اتفاقي بيفتد، درحالي‌كه در روز عيد قربان حتي مشخص است چه ساعتي حجاج كدام كشور براي رمي جمرات مي‌آيند. وي با اشاره به اينكه بي‌تدبيري در آغاز حادثه و ادامه مسئله و تشنه ماندن حجاج براي ساعت‌هاي متمادي در كشوري كه اين همه ثروت و تجهيزات دارد قابل‌قبول نيست، ادامه داد: دولت به مسئوليت خود در مورد حادثه منا واقف است و نداي مظلوميت مردم در حضور سران كشورهاي جهان در سازمان ملل متحد به گوش جهانيان رسانده شد و وزير خارجه كه يكي از قهرمانان ملي ما در تاريخ است، همه تلاش خود را براي رساندن اين صدا به گوش مسئولان جهاني و مسئولان سازمان ملل انجام داد.

  • تشريح آخرين وضعيت انتقال جان‌باختگان منا

رئيس سازمان حج و زيارت آخرين وضعيت شناسايي و انتقال جان‌باختگان حادثه منا را تشريح كرد و گفت: مراحل شناسايي بيش از ۸۰ زائر جان‌باخته ايراني انجام شده است.

سعيد اوحدي گفت: تعدادي از اين جان‌باختگان در سردخانه المعيصم مكه و تعدادي نيز در جده بودند و ما پيكرهاي جان‌باختگان در سردخانه مكه را به جده انتقال داده‌ايم تا بتوانيم با هماهنگي با عربستان اين افراد را به كشور منتقل كنيم.به گفته اوحدي درصورتي كه نتوانيم به‌دليل گم شدن كارت‌ها و مدارك شناسايي جان‌باختگان آنها را شناسايي كنيم براي آزمايش DNA اين اجساد به ايران منتقل مي‌شوند.

رئيس سازمان حج و زيارت با تأكيد بر اينكه 7 نفر از جان‌باختگان حادثه منا در مكه دفن خواهند شد، گفت: خانواده اين افراد موافقت كرده‌اند كه پيكر جان‌باخته خود را در مكه دفن كنند كه تاكنون 2 مورد از اين افراد به خاك سپرده شده‌اند و مابقي نيز در حال انجام تشريفات قانوني هستند. اوحدي در مورد مجروحان اين حادثه نيز گفت: ۵ نفر از مجروحاني كه مجهول الهويه و در بيمارستان جده بستري بودند پس از بررسي‌هاي لازم و شناسايي خانواده‌هاي آنها مشخص شد كه 2نفر از اين افراد ايراني و 3 نفر ديگر مصري و الجزايري هستند كه فقط ايراني‌ها به كشور منتقل شدند. وي با تأكيد بر اينكه ۳۵ درصد زائران به كشور بازگشته‌اند، گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار زائر به ايران آمده و هنوز ۴۰ هزار زائر در عربستان هستند و به‌دليل اينكه پروازهاي ما از فرودگاه مدينه نيز آغاز شده با شيب تندي تعداد زائران در عربستان كاهش پيدا مي‌كند.

  • 76زائر اهل سنت از جان‌باختگان فاجعه منا هستند

مديريت امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبري نيز درخصوص شمار جان‌باختگان اهل سنت گفت: در فاجعه منا ۷۶ زائر اهل سنت ايراني جان باختند. وي گفت: در اين حادثه غمبار از كاروان‌هاي ۳۸۰۱۷ و ۳۸۰۳۶ از استان گلستان و ۱۲۰۱۲ از آذربايجان غربي به‌ترتيب ۲۹، ۱۴ و ۲۴ زائر جان باختند و اين 3 كاروان بيشترين آسيب را ديدند.

  • امروز، انتقال پيكر 86قرباني حادثه منا به كشور

روز گذشته علي رستمي، مدير فرودگاه مهرآباد از انتقال پيكر 86جان‌باخته حادثه منا توسط هواپيماي سعودي به كشور خبر داد. شنبه هفته جاري پيكر 104جان‌باخته حادثه منا به كشور منتقل شد. دومين پرواز حامل پيكر جان‌باختگان منا نيز ساعت 7و 43دقيقه روز يكشنبه در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران به زمين نشست. اين پرواز هواپيماي سعودي از جده حامل پيكرهاي مطهر 114تن از جان‌باختگان فاجعه منا بود.

  • تشييع و انتقال پيكر جان‌باختگان منا

روز گذشته مراسم تشييع پيكر جان‌باختگان حادثه منا در شهرهاي مختلف كشور انجام شد. بر اين اساس، پيكرهاي مطهر 4نفر از جان‌باختگان به بندر تركمن، ‌10نفر به گنبدكاووس، يك نفر به شهرستان آزادشهر و 3 نفر به گميشان منتقل شد. روز يكشنبه نيز پيكر پاك 11حاجي جان‌باخته استان گلستان در شهرستان‌هاي مختلف تشييع و به خاك سپرده شد.

کد خبر 309559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha