«با شناسایی ۲پیکر دیگر از زائران، تعداد مفقودان ایرانی فاجعه منا به ٦٧ نفر رسید.

۶۷حاجی ایرانی همچنان مفقود هستند

 براساس آخرين اعلام سازمان حج و زيارت در روز گذشته از ميان ٤٦٤ جان‌باخته فاجعه منا، تاكنون پيكر ۳۰۸ زائر به كشور منتقل شده است. همچنين وعده داده شده تا پايان ديروز (جمعه) هويت ۸۷ زائر ديگر شناسايي شده و امروز شنبه به ايران منتقل شوند. به اين ترتيب تعداد پيكرهاي جان باختگان انتقال‌داده‌شده به كشور به ۳۹۵نفر مي‌رسد.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره تعيين تكليف نزديك به 70نفر زائر تعيين‌تكليف‌نشده گفت: با توجه به اينكه حدود 2هفته از فاجعه تلخ منا مي‌گذرد به‌صورت طبيعي شناسايي هويت پيكرهاي پاك عزيزاني كه ايراني‌بودن آنان براي ما مشخص شده زمانبر خواهد بود.

  • روايت يك مقام ايراني

براساس اظهارات شاهدان عيني، مسير حركت در روز عيد قربان روان بوده و اگر مسير بسته نمي‌شد‌، چنين فاجعه‌اي رخ نمي‌داد. مسئله آن روز عدم‌آمادگي نيروهاي امنيتي، گرماي هوا و موانع مسير است كه موضوع كاملا براي ما روشن شده، كروكي محل فاجعه تهيه شده و به راحتي مي‌توانيم مشخص كنيم آن روز چه مسئله‌اي اتفاق افتاده است. از 9صبح كه آن فاجعه رخ داد، تا يك نيمه‌شب اجساد هنوز در خيابان‌ 204 روي زمين بود. امدادرساني دير اتفاق افتاد و بيمارستان‌ها آمادگي لازم را نداشتند. شايد اگر به‌موقع اقدام مي‌كردند، تلفات انساني آنقدر زياد نبود. آنها جلوي امدادگران ما را گرفتند، اما هيأت پزشكي و مجموعه عوامل خدماتي توانستند جمع زيادي از مجروحان را به بيمارستان منتقل كنند.»

اين مهم‌ترين گزارش كوتاه از واقعه مناست كه پنجشنبه گذشته نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت هنگام بازگشت به ايران ارائه كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر كه زودتر از برنامه قبلي‌اش و براي پيگيري اين ماجرا به كشور بازگشت، درباره خواسته رهبر معظم‌انقلاب براي تشكيل كميته حقيقت‌ياب گفت: «ما با شاهدان عيني حاضر در صحنه فاجعه مصاحبه و فيلم‌هاي تهيه شده را جمع‌آوري كرديم. اطلاعات ذي‌قيمتي به‌دست آمده و گزارش اوليه تهيه شده و به مقام معظم رهبري و دولت ارائه خواهد شد. مسئله تشكيل كميته حقيقت‌ياب خواسته جدي ماست كه شب گذشته به سعودي‌ها نيز اعلام كرديم. اين موضوع بايد دقيقا روشن شود كه چرا پليس عربستان زائران ايراني را به خيابان 204 هدايت كرد؟ درحالي‌كه سال‌هاي گذشته 2خيابان براي تردد زائران ايراني درنظر گرفته مي‌شد. چرا جلوي جمعيت بسته شد و در شرايط اوليه كمك‌رساني نشد؟

درحالي‌كه آن همه دوربين و هلي‌كوپتر وجود دارد؛ اينها بايد مشخص شود.» او همچنين اخباري كه در چند روز گذشته درباره دستگيري تعدادي از زائران ايراني و همچنين جاماندن تعدادي از مجروحان در بيمارستان‌هاي عربستان منتشر شده را تكذيب كرد و گفت: تمام بيمارستان‌هاي جده، مكه، منا‌ و طائف سر زده شده و هر مجروحي كه آنجا بوده شناسايي و به بيمارستان‌هاي هلال‌احمر منتقل شده است. آمارهاي ما از كاروان‌ها گرفته‌شده و كاملا صحيح است. در همان روزهاي نخست مفقودين مشخص بود و اگر تكليف افراد باقيمانده (67نفر) مشخص شود، اين پرونده بسته مي‌شود؛ اما پرونده‌هاي ديگري باز خواهد شد.»

  • تداوم ترديد‌ها

تكذيب بازداشت تعدادي از ايرانيان از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در حالي است كه در روزهاي گذشته وزير بهداشت چنين احتمالي را مطرح كرده بود. اما در آخرين خبر رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمربا اعلام اينكه تيم‌هاي امدادي ما تمام بيمارستان‌هاي مكه، طائف، جده، منا و عرفات را مكررا بازديد كرده‌اند، گفت: «آخرين اخبار ما اين است كه مدير بهداشت مكه گفته؛ در بيمارستان‌هاي سعودي، مجروح مجهول‌الهويه نداريم بنابراين ممكن است مفقودان ما در جاهاي ديگري باشند كه ما از آن‌ اطلاع نداشته باشيم.» البته دكتر سيدعلي مرعشي اشاره‌اي به‌احتمال زنده‌بودن اين افراد نكرده است،‌ اما روز گذشته معاون وزير امور خارجه هم از آزادي 2 نفر از زائران ايراني در عربستان خبر داد. به اين ترتيب اگر چه مسئولان ايراني‌ها بارها از زنده بودن مفقودان اظهار نااميدي كرده‌اند اما اين موضوع همچنان تنها كورسوي اميد خانواده‌هاي زائران مفقود است؛ خانواده‌هايي كه روي ديگر اين سكه براي آنها، حتي بازنگشتن پيكر عزيزان‌شان‌است.

  • آخرين خبر‌ها از حادثه منا

رئيس بيمارستان هلال احمر گفت: تمام مصدومان فاجعه منا به ايران اعزام شده‌اند و در حال حاضر هيچ مصدوم ايراني از فاجعه منا در بيمارستان مكه وجود ندارد. پيكر سيدحميدرضا حسيني خبرنگار شبكه شناسايي شد. همچنان هيچ موردي از ابتلا به كرونا در كشور گزارش نشده است. نام ركن‌آبادي و فهيما از ديپلمات‌هاي ارشد وزارت امور خارجه همچنان در فهرست مفقودان قرار دارد. حسين اميرعبداللهيان معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه گفت: فايلي از اثر انگشت زائران مفقود ايراني براي مقامات عربستان ارسال شده تا به تعيين تكليف اين افراد كمك شود.دادستان عمومي و انقلاب تهران از اختصاص يك شعبه‌ويژه در دادسراي امور جنايي تهران (ناحيه ۲۷) براي ثبت شكايت بازماندگان فاجعه منا خبر داد.

  • وزير حج عربستان سرانجام پيام تسليت صادر كرد

نزديك به 20روز پس از فاجعه رمي جمرات، وزير حج عربستان سرانجام با صدور پيامي، وقوع اين فاجعه را تسليت گفت. بندر بن محمد حجار، وزير حج عربستان در نامه خود خطاب به رئيس سازمان حج و زيارت ايران آورده است:«فاجعه منا را به شما و خودمان و به جهان اسلام تسليت مي‌گويم و از خداوند براي جان‌باختگان آمرزش طلب كرده و از او مي‌خواهم به بازماندگان صبر و آرامش دهد و بيماران و آسيب‌ديدگان اين حادثه دردناك را شفا دهد.از آنجا كه ابراز تمايل كرديد كه پيكرهاي حجاج جان باخته را به ايران انتقال دهيد، لازم است ليست اسامي و مشخصات گذرنامه جان باختگان و مجروحان را در اختيار وزارت حج قرار دهيد تا براي تكميل تشريفات لازم طبق مقررات جاري، با مراجع ذيربط مكاتبه شود.»

کد خبر 309929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha