همشهری‌آنلاین: صبحگاه یازدهمین روز شهادت حاجیان سرزمین منا مصادف است با تشییع پیکر باشکوه هشت تن از این عزیزان سفر کرده در تهران از دقایقی قبل در دانشگاه تهران با قرائت قرآن، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی عزاداران برگزار شد.

تشییع پیکر جان باختگان منا

ايسنا نوشت: اولین گروه از جانباختگان فاجعه منا در سپیده‌دم دهمین روز شهادت به وطن بازگشتند و در اوج عزت و احترام توسط عالی‌ترین مقامات لشکری و کشوری مورد استقبال قرار گرفتند و امروز نیز پیکرهای شناسایی شده بی‌جان‌شان بر دوش مردم شهیدپرور و غم‌دار از دانشگاه تهران به سمت چهارراه ولی‌عصر تشییع شد.

در این مراسم مقامات کشوری و لشکری از عالی‌ترین سطح تا کارکنان ادارات و دستگاه‌های قوای سه گانه و اصناف و طبقات مختلف جامعه، هم نوا با ندای غربت قربانیان این فاجعه تلخ برای تشییع بدن‌های بی‌جان عزیزانشان به دانشگاه تهران آمده بودند.

براساس اعلام مسئولان قرار است حجاج تهرانی فاجعه منا در قطعه 50 (قطعه شهدای بهشت زهرا) به خاک سپرده شوند.

  • جنایت آل سعود در منا بدتر از جنایت صهیونیست‌ها در غزه

رییس موسسه دارالحدیث به عنوان سخنران این مراسم گفت: جنایاتی که حکومت ننگین آل سعود انجام می‌دهد ،از جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه کردند بدتر است چون آنها ادعای خادم‌الحرمین بودن و مسلمانی نداشتند و دشمن بودند.

آیت‌الله ری شهری در مراسم تشییع پیکر عده‌ای از جانباختگان حادثه منا در مصلای دانشگاه تهران با بیان اینکه بی تردید سهل انگاری مسئولین رده بالای سعودی در فاجعه دردناک منا سبب این حادثه شده است اظهار کرد: مساله‌ این نیست که چند مامور رده چندم تخلف کرده باشند و به آن رسیدگی کرده باشند بلکه موضوع سهل انگاری مسئولین رده بالاست.

وی با اشاره به این که از قبیل این حوادث در حجم کوچکتر را هر ساله در طریق جمرات که مسیری حادثه خیز است شاهد هستیم تصریح کرد: مسئولین حکومتی باید با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه پیش بینی‌های لازم را انجام می‌دادند و سوال ما از مسئولان دولت سعودی این است که چرا پیش بینی‌های لازم را نداشتند و چرا در طول حکومت ننگین خود افراد با تجربه تربیت نکردند تا جلوی این حوادث گرفته شود.

ری شهری با بیان این که جای سوال است که چرا مسئولان پس از حادثه ، به مصدومان رسیدگی نکردند و این طور با جان باختگان رفتار کردند گفت:‌ اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود هنوز هم جان باختگان به کشور بازنگشته بودند.

وی با بیان این که این ها افرادی مستکبرهستند که برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستند خاطر نشان کرد: اگر برای جان انسان‌ها ارزش قائل بودند آن همه کشتار در یمن انجام نمی‌دادند و اخیرا شنیده‌ایم که 500 کودک در یمن به دست این رژیم سفاک کشته شده است.

وی افزود: کمترین مسئولیت حکومت آل سعود این است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با تشکیل کمیته حقیقت یاب همکاری و موافقت کنند تا با حضور ایران و کشورهای اسلامی این حادثه ریشه یابی شود و از تکرار آن جلوگیری گردد.

ری شهری با بیان این که حکومت آل سعود هر کاری کند و هر تصمیمی بگیرد این ننگ تا ابد از دامن این خاندان پاک نخواهد شد، افزود: با جنایاتی که دولت سعودی در یمن و در فاجعه دردناک منا انجام داد، به پایان راه خود به اذن خدا نزدیک است و در این رابطه روایتی در منشور حکومت مصر از بیان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر آمده است که هیچ چیز مانند ستم‌گری عاقبت وخیم ندارد.

وی همچنین با تسلیت به خانواده‌های عزاداران به آیاتی از قرآن کریم در سوره نساء و سوره حج که کشته شدگان در زیارت خانه خدا را بشارت می‌دهد استناد کرد وگفت: در روایات معتبر مختلفی از شیعه و سنی نیز آمده است که کسی که در راه مکه از دنیا برود در روز قیامت غم و غصه ندارد و یک سره او را به بهشت می‌برند و گرچه این عزیزان دچار فاجعه‌ای دردناک شدند اما چنین سرنوشت زیبایی را خداوند برای آنها پیش بینی کرده است.

  • بهترین پیشنهاد برای پیگیری فاجعه منا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است

سیدرضا اکرمی گفت: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن حجاج مظلوم شده است برای دنیا روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی صبح امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر حجاج جان‌باخته در فاجعه منا در جمع خبرنگاران با تسلیت این فاجعه به ملت ایران، اظهار کرد: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن هزاران حاجی خانه خدا شده است برای دنیا روشن شود.

وی افزود: بهترین پیشنهاد، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است و همه کشورهایی که در این حادثه شهید دادند باید نماینده‌ای از آنان در این کمیته حضور داشته باشد و تکلیف این شهدا و بازماندگان را روشن کنند تا مشخص شود این حادثه از سر قصور بوده یا تعمداً اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این بی‌تفاوتی‌ها و بی‌اعتنایی‌هایی که به خون حجاج بیت‌الله الحرام می‌شود قطعاً مقبول کسی نیست.

  • دولت درباره فاجعه منا موضع مناسبی را اتخاذ کرد

دبیرکل حزب موتلفه ایران اسلامی گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت موضع خوبی را درباره فاجعه منا اتخاذ کردند و در این خصوص مطالب مناسبی را بیان نمودند.

محمدنبی حبیبی صبح امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر قربانیان حادثه منا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اتفاقی که در منا افتاد گواه بی‌کفایتی دولت سعودی است، این اولین بار نبود که حج برگزار می‌شود و باید طی این سال‌ها تجربه بیشتری را اندوخته می‌کردند.

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند ابعاد این حادثه را بررسی و مشخص کند.

حبیبی با بیان اینکه در این حادثه نباید به اظهارات خام و عجولانه سعودی‌ها اعتماد و اکتفا کرد، گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت در خصوص فاجعه منا موضع مناسبی را اتخاذ کردند و مطالب مناسبی را در این‌باره بیان نمودند.

وی ادامه داد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا مسائل خانواده‌های داغدار حل شود و آلام آنان تسکین یابد و بعد به مسائل دیگر بپردازند.

  • صحبت‌های رهبری موجب همکاری سعودی‌ها با هیأت ایرانی شد

رئیس عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: صحبت‌های مقتدرانه رهبری در مورد حادثه منا مبنی بر برخورد سخت و خشن با مسببان آن باعث شد سعودی‌ها که تا پیش از آن همکاری لازم را با ایران نداشتند رفتار خود را تغییر دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در حاشیه مراسم تشییع تعدادی از شهدای فاجعه منا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم ایران مردمی بصیر و آگاه بودند و همواره در همه برهه‌ها با حضور خود این را نشان دادند و امروز نیز این حضور را به ظهور رساندند.

وی افزود: حادثه منا حادثه‌ای جانکاه و تأثربرانگیز و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری این فاجعه مهم و حیاتی است.

  • عربستان باید در قبال تعیین تکلیف مفقودین فاجعه منا پاسخگو باشد

نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم تشیع پیکر جان‌باختگان مراسم حج گفت: دولت عربستان سعودی باید در قبال تعیین تکلیف مفقودین فاجعه غم بار منا پاسخگو باشد.

علی شمخانی با اشاره به اقدامات شبانه روزی که از سوی دولت محترم و بعثه مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی و انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا در حال انجام است، اظهار داشت: آمار اعلام شده از سوی مسئولین سازمان حج مربوط به تعداد جان‌باختگان شناسایی شده و افرادی است که هنوز پیکر مطهر آنان شناسایی نگردیده و مفقود تلقی می‌شوند.

وی حساسیت غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در خصوص تعیین تکلیف مفقودین فاجعه منا را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم دولت سعودی با پذیرش مسئولیت خود در این زمینه همکاری لازم را تا تعیین تکلیف کلیه مفقودین این فاجعه انجام دهد.

شمخانی برخورد فعال دولت عربستان سعودی در زمینه تعیین دقیق علل شکل گیری این فاجعه و شناسایی و مجازات سریع مسببان آن را گامی ابتدایی و نشانه ای از توجه دولت سعودی به مسئولیت‌های حقوقی ، قانونی و شرعی خود در بروز این فاجعه عنوان کرد و اظهار داشت: سوء مدیریت و بی کفایتی در اداره مراسم و ناتوانی در جلوگیری از افزایش ابعاد این فاجعه به میزانی است که برخی، وجود فرضیه‌های دیگری در این زمینه را نیز منتفی نمی‌دانند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بروز این فاجعه غمبار را موجب وارد شدن خسارات معنوی غیر قابل جبران بر دین حنیف اسلام عنوان کرد و افزود: مجموعه رخدادهای تروریستی که به نام اسلام از سوی تروریست‌های تکفیری در حال انجام است در کنار تصاویر غم بار مربوط به مهاجرت اجباری مسلمانان مظلوم سوریه و بی‌کفایتی در برگزاری بزرگترین مراسم آیینی مسلمانان جهان، تصویری نامناسب و غیر واقعی از اسلام ارایه می‌کند.

  • حاشیه های تشییع پیکر جانباختگان فاجعه منا در تهران

معابر و خیابان‌های تهران، مشهد، قم و سایر شهرهای ایران امروز مملو از جمعیت عزاداری بود که در غم و اندوه از دست دادن 464 نفر از هموطنان‌شان در روز عید قربان در مکه و منا به دلیل بی‌تدبیری مقامات آل سعود در گرمای طاقت‌فرسا و تشنگی بیش از حد زیر دست و پای زائران سرزمین وحی جان باختند.

از ساعت 9 صبح امروز تهران همزمان با سایر شهرهای ایران اسلامی شاهد حضور موج عزاداران زائران خانه خدا بود که از خیابان انقلاب حد فاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولی‌عصر و خیابان‌های فرعی به سمت دانشگاه تهران در حرکت بودند.

- تشییع کنندگان در همه طبقات اجتماعی از زن و مرد و پیر و جوان ساعت 9:30 با تجمع در صحن نماز جمعه دانشگاه تهران در غم از دست دادن حجاج بیت‌الله‌الحرام به سوگ نشسته و همراه با مداحان و مرثیه‌سرایان به عزاداری پرداختند.

- پیکر هشت جانباخته منا در تابوت‌هایی مقابل جایگاه محل برگزاری نماز جمعه تهران قرار داشت.

-مراسم از ساعت 9:30 تا 10:15 به قرائت قرآن، مرثیه‌سرایی و عزاداری تشییع‌کنندگان اختصاص داشت

- از ساعت 10:20 تا 10:32 حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری - رییس سابق سازمان حج و زیارت در محکومیت سهل‌انگاری مقامات آل سعود در اداره نامناسب حج 94 و شکل‌گیری فاجعه منا به ایراد سخنرانی پرداخت.

- ری‌شهری در فرازی از سخنانش با بیان اینکه بی‌تردید آنچه موجب این حادثه شد نتیجه سهل‌انگاری مقامات رده عالی آل سعود است، گفت: این ننگ تا ابد از دامن آل سعود پاک نخواهد شد. امیدوارم عمر این حکومت ننگین هر چه زودتر پایان یابد.

- در این مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جنتی، امامی کاشانی و موحدی‌کرمانی، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، قالیباف شهردار تهران، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات، غفوری‌فرد رییس خانه احزاب، سردار محمد شیرازی مسئول دفتر نظامی مقام معظم رهبری، سردار صفوی، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، سیدمحمد حسینی وزیر سابق آموزش و پرورش، فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، عباس جدیدی عضو شورای شهر، صدر رییس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، اسدالله بادامچیان، سیدرضا اکرمی، محمدنبی حبیبی، شیبانی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو فعلی شورای شهر تهران، حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و رییس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه به همراه بسیاری دیگر از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

- پیکر 8 قربانی حادثه منا در میان موج میلیونی تشییع کنندگان از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران تا چهارراه کالج تشییع شد.

- خانواده برخی از قربانیان فاجعه منا با در دست داشتن عکس زائر عزیز خود در این مراسم شرکت کرده بودند.

- در طول مسیر دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران در کنار هزاران تلفن همراه از این مراسم باشکوه و غم‌انگیز تصویربرداری می‌کردند..

- حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران داخلی و خارجی از ابتدا تا انتهای مراسم پرتعداد و چشم‌گیر بود.

- تشییع کنندگان با سر دادن شعارهایی "چون آل سعود خادم آمریکا است از غاصبان مکه و منا است"، "آل سعود آل ابوسفیان است فاجعه منا دلیل آن است"،" آل سعود پست بی‌کفایت مروج اسلام اشرافیت"، "مرگ بر این وهابی زائرکش"، "لبیک اللهم لبیک ..."، "منا شده کربلا مهدی بیا مهدی بیا"، "کشتند حاجی خدا مهدی بیا مهدی بیا" "مرگ بر وهابی داعشی"،" گل‌های پر پر از کجا آمدند از سفر حج و منا آمدند"، "ای تشنه لب حسین جان برادرم حسین جان"، "مرگ بر آمریکا"،" مرگ بر انگلیس"،" مرگ بر آل سعود"،" مرگ بر اسراییل"،" حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست"،" عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز"، "یا حسین، الله اکبر" و "هیهات من الذله" پیکر جانباختگان فاجعه منا را تشییع کردند.

- مراسم تشییع قربانیان فاجعه منا دقایقی پس از اذان ظهر و عصر پایان یافت.

- با ورود دو گروه 104 و 114 نفره از جان باختگان حج 94 خانواده 246 قربانی همچنان چشم‌انتظار از راه رسیدن عزیزان‌شان هستند. طبق اعلام وزیر بهداشت و درمان بقیه جانباختگان تا پایان هفته جاری به میهن انتقال داده می‌شوند.

- در مراسم ادای احترامی که با حضور عالی‌ترین مقامات کشوری و لشکری روز گذشته (شنبه) در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، رییس جمهور گفت: اگر چنانچه ثابت شود عده‌ای از ماموران در حادثه منا مقصر بودند به هیچ عنوان از خون عزیزان‌مان نخواهیم گذشت.

روحانی تاکید کرد: در جایی که لازم است علاوه بر زبان دیپلماسی از زبان اقتدار نیز استفاده می‌کنیم.

مراسم بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا نیز با حضور مقام معظم رهبری و مقامات کشوری و لشکری بعدازظهر امروز (یک‌ شنبه)از ساعت 15:30 تا 17:30 در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 309403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha