هنوز ۲۴ ساعت از سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره رفاقتش با ولادیمیر پوتین و اطمینان از اینکه با او درباره سوریه کنار می‌آید نگذشته بود که کار ۲ کشور به تنش و برخورد نظامی و احضار سفیر کشید.

ترکیه

صبح ديروز تركيه با اعلام اينكه جنگنده‌هاي روسيه هنگام عمليات نظامي در آسمان سوريه، به حريم هوايي تركيه تجاوز كرده‌اند، 2جنگنده براي برخورد با هواپيماهاي روسيه فرستاد و سفير اين كشور را هم به نشانه اعتراض احضار كرد. برخورد هوايي جنگنده‌هاي تركيه و روسيه در آسمان سوريه تا عصر ديروز ادامه يافت. تركيه بعد از اعزام 2اف16براي اخطار به هواپيماي روسيه، اعلام كرد كه اين اف‌16‌ها توسط نيروي هوايي روسيه تهديد به حمله شده‌اند.

وزارت خارجه تركيه در بيانيه‌اي اعلام كرده‌است، هرگونه اقدام به نقض حريم هوايي تركيه توسط نيروي هوايي روسيه، واكنش‌هاي تندي را از سوي آنكارا به‌دنبال خواهد داشت. اين وزارتخانه همچنين با احضار سفير روسيه در آنكارا، درباره تكرار اين واقعه به مسكو هشدار داد. دولت روسيه واكنش رسمي به اين اعتراض تركيه نشان نداده‌ اما كرملين در بيانيه‌اي گفته‌است، عمليات نظامي روسيه در خاك سوريه عليه داعش، بر روابط اين كشور با ديگر كشورها ازجمله تركيه تأثيري نخواهد داشت.

تركيه مانند كشورهاي غربي و عربي مخالف دولت بشار اسد، در روزهاي اخير نسبت به شروع عمليات نظامي روسيه در خاك سوريه به‌شدت واكنش نشان داده‌است. اردوغان روز يكشنبه در يك مصاحبه مطبوعاتي قبل از ترك تركيه و سفر به اروپا، گفت كه درباره عمليات نظامي روسيه در سوريه، با پوتين گفت‌وگو خواهد كرد. او گفت كه با پوتين رابطه دوستي نزديكي دارد و در سفر به مسكو با او درباره پيامدهاي اين عمليات نظامي صحبت خواهد كرد. احمد داووداغلو نخست‌وزير تركيه هم در سخنان جداگانه‌اي در اين هفته، با تأكيد بر موضع گذشته دولتش درباره ضرورت بركناري بشار اسد از سمت رياست‌جمهوري سوريه، از عمليات نظامي روسيه انتقاد كرده‌بود.

برخورد ديروز ميان تركيه و روسيه در آسمان سوريه درحالي صورت گرفته‌است كه در روزهاي اخير گزارش‌هايي مبني بر هشدارهاي دولت آمريكا به آنكارا درباره وضعيت سوريه منتشر شده‌است. براساس اين گزارش‌ها، آمريكا به دولت تركيه هشدار داده با توجه به عمليات نظامي روسيه در سوريه، تركيه هواپيماهاي خود را به آسمان سوريه نفرستد. تركيه از 2‌ماه پيش و به‌دنبال درگيري‌هاي داخل اين كشور ميان ارتش و نيروهاي كرد پ‌ك‌ك، حملات هوايي به خاك سوريه و عراق را آغاز كرده‌است.

تركيه هدف از اين حملات را مواضع داعش و پ‌ك‌ك در خاك عراق و سوريه اعلام كرده اما اسناد و شواهد نشان مي‌دهد بخش عمده اهداف حملات هوايي تركيه در خاك عراق و سوريه را مواضع كردها تشكيل مي‌دهند نه داعش. اين اتهامي است كه تركيه و كشورهاي غربي اين روزها به روسيه وارد مي‌كنند و مي‌گويند كه هدف حملات روسيه در خاك سوريه، بيشتر از آنكه داعش باشد مواضع مخالفان ديگر دولت سوريه است.

با اين حال وزارت دفاع روسيه به‌صورت روزانه گزارش‌ها و فيلم‌هايي درباره اهدافي كه آنها را مورد حمله قرار مي‌دهد منتشر مي‌كند. براساس اين گزارش‌ها، تاكنون بيش از 60موضع داعش در خاك سوريه در نقاط مختلف هدف حملات هوايي روسيه قرار گرفته‌اند. ازجمله اين اهداف، مراكز آموزش نيرو و جمع‌آوري سلاح داعش در رقه و حلب بوده‌است.

کد خبر 309534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha