همشهری آنلاین: جنگنده‌های بمب افکن‌های روسیه در ادامه همکاری ضد تروریستی مسکو و دمشق، یک مرکز آموزش عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه و چند موضع دیگر این گروه تکفیری را هدف بمباران قرار دادند.

توفان هوایی روسیه در آسمان سوریه

به گزارش ایرنا، «سرگئی گوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مرکز آموزش تروریست ها نزدیک شهر حلب هدف بمباران قرار گرفت که نابود شد.

وی اظهار کرد: همچنین مراکز تجمع نیروها و تجهیزات تروریست ها فعال در منطقه حسکه نیز زیر پوشش بمباران هواپیماها قرار گرفت و یک مرکز فرماندهی کاملا نابود شد.

ارتش روسیه از سه شنبه گذشته پس از اخذ مجوز پارلمانی براساس درخواست رسمی دولت سوریه، عملیات بمباران مواضع تروریست ها بویژه داعش را آغاز کرد.

روسیه با اعلام اینکه فقط مناطق فعالیت تروریست با اولویت مراکز آموزشی، شبکه ها و پایگاه های ارتباطی، انبار مهمات و تسلیحات را هدف قرار خواهد داد، با وجود درخواست کشورهای اردوگاه ضدسوری بویژه آمریکا، انگلیس، عربستان و فرانسه تاکید کرده که بمباران ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد یافت.

نیروی هوایی روسیه از حدود 60 فروند جنگنده بمب افکن سوخو 24، 25 و 34 برای اجرای عملیات علیه تروریست ها بهره می گیرد.

آمریکا و انگلیس از اعضای اصلی کشورهای عضو اردوگاه ضدسوری که از چهار سال پیش تسلیح و تجهیز تروریست های افراطی و تکفیری بویژه اعضای گروه داعش و جبهه النصره را علیه دولت سوریه ساماندهی و به خاک سوریه گسیل کردند، از عملیات بمباران روسیه ابراز نگرانی کرده و این اقدامات را خطرناک خوانده اند.

روسیه اعلام کرده است که حدود یک سال عملیات هوایی گروه ائتلاف آمریکایی علیه داعش نه تنها تاثیری نداشته است، بلکه حتی این گروه توانسته در مناطق دیگری از خاک عراق و سوریه پیشروی کند.

 

  • توفان هوایی روسیه در آسمان سوریه

نخستین حمله جنگنده های روس به مواضع گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش در سوریه می تواند روند بحران و جنگ در سوریه را وارد مسیری جدید کند و فصل جدیدی را در منطقه رقم بزند.

به گزارش ایرنا، بعداز تحویل درخواست بشار اسد رییس جمهوری سوریه به کرملین برای پشتیبانی هوایی از سوریه و اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نیویورک ، خلبانان جنگنده های روس زمان زیادی را صبر نکردند و دیروز (چهارشنبه) مواضع و پایگاه های گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش را در سه استان حمص ، لاذقیه و حماه بمباران کردند.

روزنامه لبنانی السفیر در این باره نوشت: اهداف جنگنده های سوری متنوع بود، هیچ یک از گروه های تروریستی تکفیری استثناء نشدند از داعش تا جبهه النصره و احرار الشام ، تا جیش الفتح و جیش الحر.

السفیر با بیان اینکه ، پیام روسیه به حامیان و طرف های مرتبط با گروه های تروریستی کاملا روشن و محکم است، افزود: روس ها تنها به فرانسوی ها زمان شروع عملیات خود را اعلام نکرده بودند اما به ویژه از آمریکایی ها خواسته بودند تا جنگنده های آنها به سرعت آسمان سوریه را ترک کنند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: این پیام شفاهی کرملین را ژنرال روس فعال در اتاق عملیات نظامی مشترک ایران، روسیه ، عراق و سوریه مستقر در بغداد به سفارت آمریکا در پایتخت عراق ابلاغ کرد.

السفیر تصریح کرد: تنها فرانسوی ها به طرز خنده داری به عملیات روسیه علیه تروریست ها در سوریه اعتراض کردند هرچند آمریکایی ها هم به دنبال توفان ناگهانی و بمباران ضربتی مواضع تروریست ها توسط جنگنده های روس سردرگم شدند.

السفیر با تاکید به این که « توفان روسیه باب معادله های جدیدی را در منطقه و جهان گشوده به ویژه اینکه ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا شکست خورده است»، نوشت: اکنون همه در انتظار اقدام بعدی روس ها هستند به ویژه اینکه سوریه درخواستی برای حمایت نظامی از کرملین در روی زمین نداشته و پوتین هم تاکید کرده است که نیروهای نظامی روس در زمین وارد عمل نمی شوند.

این روزنامه لبنانی افزود: اکنون این سئوال ها در محافل سیاسی ، نظامی و رسانه ای شکل گرفته است که آیا درابتدای پایان بحران سوریه قرار گرفته ایم و یا اینکه زمینه گسترش بحران فراهم شده است؟ فهرست بازندگان عربی و منطقه ای بعداز شکست توطئه ها و دسیسه های حدود پنج سال گذشته آنها با کمک به تروریست های تکفیری برای ساقط کردن نظام سوریه شامل چه کشورهایی می شود؟

20 سورتی پرواز جنگنده های روس در روز نخست حملات هوایی با پایان عملیات شناسایی توسط پهپادها و دریافت اطلاعات امنیتی از مقامات سوری به بمباران هشت زرادخانه سلاح و مهمات، مخزن سوریه ، اتاق فرماندهی و اتاق ارتباطات تروریست های تکفیری منجر شد.

نوارهای ویدئویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده، سه پایگاه تروریست ها از جمله مخازن سوخت و سلاح و مهمات را نشان می دهد که به طور دقیق توسط جنگنده های روس بمباران شده و خسارت های زیادی به تروریست های تکفیری وارد شده است.

یک مقام ارشد امنیتی سوریه تاکید کرده است که جنگنده های روس مواضع تروریست های تکفیری را در استان های حمص و حماه هدف گرفتند و جنگنده های سوری با کمک روسیه و در چارچوب عملیات « مشخص کردن اهداف» به مواضع تروریست ها در استان لاذقیه حمله کردند.

تلویزیون سوریه هم در گزارشی اعلام کرد که جنگنده های روس به مواضع تروریست ها در مناطق الرستن، تلبیسه ، الزعفرانیه و دیرفول در استان حمص و مناطق تلول الحمر، عیدون و محیط السلیمه در استان حماه حمله کردند.

رامی عبدالرحمن دیده بان سوری حقوق بشر هم اعلام کرده است که جنگنده های روس در استان های حمص و حماه از جمله مواضع جبهه النصره ، احرار الشام ، جیش الفتح و جیش الحر را بمباران کرده اند.

  • به سوی خاورمیانه جدید

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: نخستین عملیات هوایی و میدانی روس ها در سوریه برای شکستن رهبری یک جانبه آمریکایی ها از ربع قرن تاکنون ، شاید باورش سخت باشد اما اتفاق افتاد و نیروهای نظامی روسیه به طور مستقیم وارد کارزار در مناطق رویارویی سرد با جبهه غرب به رهبری آمریکا شده اند.

این روزنامه لبنانی افزود: روس ها دلایل زیادی برای این عملیات نظامی مستقیم در سوریه داشتند که برخی مربوط به خود روسیه است و بخشی هم با آمریکا و همپیمانان غربی و خاورمیانه ای آن ، رژیم صهیونیستی و همچنین محور ایران وهمپیمانان آن از جمله حزب الله لبنان، سوریه و عراق ارتباط پیدا می کند.

اما هدف اصلی این عملیات نظامی روس ها ، کمک به ملت سوریه و برای حمایت از بشار اسد رییس جمهوری و ارتش سوریه در مقابل تروریست های تکفیری است.

الاخبار با تاکید به اینکه « امروز یک فرصت بزرگ برای حل واقعی بحران سوریه ایجاد شده هر چند مقدمه سازی آن با آتش است»، اضافه کرد:این عملیات نظامی در چارچوب برنامه عمل و برنامه همکاری بین مسکو و همپیمانان آن در جنگ های سوریه و عراق صورت گرفت که به طور دقیق با همکاری سوریه ، ایران و حزب الله لبنان طراحی شده است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: مراکز فرماندهی ، انبارهای اصلی سلاح و مهمات، توپخانه و مخازن سوخت از جمله اهداف نخستین حمله جنگنده های روس در سوریه علیه تروریست های تکفیری بوده اند که می تواند زمینه عملیات نظامی زمینی ارتش سوریه با حمایت ایران و حزب الله و الحشد الشعبی عراق را فراهم کند.

الاخبار تصریح کرد: پیام عملیات مستقیم نظامی روسیه خطاب به طرف هایی مانند آمریکا، غرب ، صهیونیست ها، ترک ها و سعودی ها است که از هیچ کمکی به تروریست های تکفیری برای ساقط کردن نظام سوریه خودداری نکرده اند.

این روزنامه لبنانی در گزارش خود با عنوان « پیش به سوی خاورمیانه جدید»، تاکید کرد: اکنون مسکو حامیان تروریست های تکفیری را به چالش کشیده است و تنها یک راه پیش روی آنها باقی گذاشته و آن تعامل با شرایط و واقعیت های جدید است.

الاخبار هشدار داد: محور مقاومت نباید با عملیات هوایی ارتش روسیه کار را تمام شده تلقی کند بلکه باید برای کسب آمادگی های بیشتر و هوشیاری و ایجاد سازوکارهای جدید در مباره با تروریست های تکفیری تلاش کند و البته حملات جنگنده های روس می تواند از این تلاش ها و سازوکارهای پشتیبانی کند.

این روزنامه لبنانی نوشت: در هر صورت روسیه دیروز صفحه جدیدی را در تاریخ جهان و منطه گشود و این اقدام نظامی میدانی قطعا نتایج سیاسی و راهبردی بزرگی را در منطقه از جمله سوریه ، عراق ، فلسطین و حتی حزیره العرب و شمال آفریقا به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 309099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha