چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

محمدامین خرمی: نیروهای طالبان که پس از اعلام خبر مرگ ملا عمر بر دامنه حملات خود در خاک افغانستان افزوده‌اند، طی ۲روز گذشته با حمله به شهر قندوز موفق شدند این شهر را به‌طور کامل به تصرف خود درآورند تا بزرگ‌ترین پیروزی این گروه از زمان سقوط حکومت‌شان در سال ۲۰۰۱رقم بخورد.

طالبان

اين نيروها در نخستين ساعات بامداد دوشنبه از 3طرف به شهر قندوز در شمال افغانستان يورش بردند و تا بعد از ظهر آن روز، نيمي از شهر و سپس تا بامداد ديروز تقريبا تمام مناطق آن را به تصرف خود در آوردند. اين نيروها همچنين به زندان قندوز حمله كردند و صدها نفر از زندانيان را فراري دادند. نيروهاي دولتي با وجود مقاومت اوليه مجبور به عقب‌نشيني به سمت فرودگاه قندوز شدند كه خارج از شهر قرار دارد.

حمله به قندوز درست در سالروز تشكيل دولت جديد در اين كشور رخ داد. ملا اختر منصور كه اوايل مرداد امسال در پي اعلام خبر مرگ ملاعمر به‌عنوان رهبر جديد طالبان انتخاب شد ديروز در بيانيه‌اي گفت دولت بايد شكست خود را بپذيرد. در مقابل، اشرف غني رئيس‌جمهور افغانستان در نطقي تلويزيوني وعده داد نيروهاي دولتي به‌زودي كنترل شهر را از دست طالبان خارج مي‌كنند. مقام‌هاي افغان اعلام كرده‌اند نيروهاي تازه‌نفس ارتش و پليس به قندوز اعزام شده‌اند. صبح ديروز همچنين جنگنده‌هاي آمريكا مواضع نيروهاي طالبان در اين شهر را هدف حمله قرار دادند.

قندوز، يكي از ثروتمندترين شهرهاي افغانستان، به‌دليل قرارگرفتن در شاهراه ارتباطي شمال اين كشور داراي موقعيتي استراتژيك است. خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه برق و شبكه ارتباطي در بيشتر نقاط شهر قطع شده و برخي از ساكنان در حال تخليه اين شهر و فرار از صحنه درگيري‌ها هستند.

 

کد خبر 308907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha