همشهری آنلاین: آیین بزرگداشت فرماندهان شهید حادثه هواپیمایی سی - ۱۳۰، امروز (سه شنبه) در روستای دوتویه از توابع شهرستان کهریزک (محل وقوع این حادثه)، برگزار شد.

 نیروی هوایی ارتش

هفتم شهریور ماه سال 1360، پس از پیروزی چشمگیر رزمندگان اسلام درعملیات ثامن الائمه (ع) و شکستن حصر آبادان، یک فروند هواپیمای سی - 130 ارتش جمهوری اسلامی که از مناطق جنگی عازم تهران بود، دچار سانحه شد ودر منطقه 'کهریزک' تهران سقوط کرد که طی آن جمعی از رزمندگان و تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی از جمله سرداران رشید اسلام جهان آرا، کلاهدوز؛ نامجو، فلاحی و فکوری در این سانحه به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، در آیین بزرگداشت فرماندهان شهید حادثه هواپیمایی سی-130 شهیدان فکوری، کلاهدوز، نامجوی، فلاحی و جهان آرا که با حضور امیرسرتیپ خلبان علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرماندهان و مسوولین لشکری و کشوری برگزارشد، امیر سرتیپ دوم خلبان حسین خلیلی، گفت: شهدای این سانحه هوایی مصداق بارز آیه «وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ» هستند.

وی با بیان اینکه جنگ های کلاسیک بر 3 فاکتور زمینی، دریایی و هوایی پایه گذاری می شوند، افزود: آن چه که دفاع مقدس ما به ادبیات جنگ های کلاسیک جهان اضافه کرد، مولفه عشق به خدا بود که توانست با تخصص و تفکر سازمانی پیوند بخورد و این حماسه های عظیم را ایجاد کند.

این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش، بیان داشت: برای پیشبرد اهداف یک انقلاب بزرگ باید با استفاده از دو بال تفکر سازمانی حرفه ای، تخصص و همچنین هماهنگ نمودن آن با نیروهای انقلابی حرکت کرد تا به نتیجه مطلوب و خلق حماسه هایی از جنس دوران دفاع مقدس دست یافت.

این خلبان بازنشسته نیروی هوایی با یادآوری خاطراتی از این فرماندهان شهید گفت: در زمانی که شهید فکوری فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز را برعهده گرفت که این پایگاه پر افت و خیزترین و بحرانی ترین یگان هوایی زمان خود بود.

وی با بیان اینکه به حق شهید فکوری لیاقت و شاخص های فرماندهی را دارا بود،افزود: این شهید والامقام با روحیات انقلابی و تخصص مثال زدنی خود آرامش را در این پایگاه ایجاد کرد.

امیرسرتیپ خلیلی اظهار کرد: انجام عملیات اولین پاسخ و 140 فروندی که از طرح های شهید فکوری بود با موافقت شهید فلاحی که در آن زمان ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده داشت انجام شد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید فلاحی گفت: احترامی که شهید فکوری به ایشان می گذاشت فراتر از احترام سلسله مراتب سازمانی بود، شهید فکوری از روی ارادت و اعتقاد و ارجاع به شهید فلاحی احترام می گذاشت.

امیرخلیلی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) به واسطه اعتمادی که به شهید فلاحی داشت در آن دوران اختیارات ویژه ای را به ایشان داد، که نتیجه آن منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

این خلبان زبده دوران دفاع مقدس در مورد مناعت طبع و بلند نظری شهید کلاهدوز گفت: در سال 58 که تشکیلات سپاه پاسداران در حال تاسیس بود ایشان فرماندهی سپاه را قبول نکرد و ترجیح داد به عنوان فرد دوم در این تشکیلات تازه تاسیس خدمت کند.

خلیلی اظهارداشت: شهید نامجوی در زمانی که وزارت دفاع را بر عهده داشت اقدام به طرح ریزی و ساخت قطعات نظامی مهم و مورد نیاز در تسلیحات ارتش کرد که سهم بسزایی در صرفه جویی در مهمات داشت.

وی شهید جهان آرا را از بزرگ مردانی که نقش بسیارمهمی در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر داشت عنوان کرد و گفت: سپاه خرمشهر به فرماندهی این شهید والامقام در برابر دشمن مقاومت و حماسه های ماندگاری خلق کرد.

همچنین در پایان این مراسم از خانواده های شهدای سانحه سی - 130 و خلبانان پیشکسوت نهاجا تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 308886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha