سید محمد فخار: مینی‌بوس‌های فرسوده به‌زودی باید از چرخه تردد در شهر کنار بروند و طرح‌های ترافیکی در پیش رو، جایی برای مینی‌بوس‌های دودزای بالای ۲۰سال درنظر نگرفته‌اند.

امروز هزار دستگاه ميني‌بوس با متوسط عمر بالاي 20سال در تهران در حال تردد هستند كه نه نوسازي مي‌شوند و نه مي‌توان آنها را از چرخه خدمت‌رساني حذف كرد، درحالي‌كه پيش از اين نه دولت، نه سازمان محيط‌زيست و نه ستاد مديريت سوخت به تعهدات خود عمل نكردند و تنها شهرداري تهران بوده كه براساس مصوبه شوراي شهر، 20ميليون تومان براي نوسازي هر دستگاه ميني بوس اعتبار تخصيص داده اما آيا با 20ميليون تومان براي هر دستگاه مي‌شود ميني‌بوس‌هاي شهر را نوسازي كرد؟

در تابستان سال‌جاري مديريت شهري براي حل معضل ميني‌بوس‌هاي فرسوده همزمان با اختصاص بودجه فوق، طرح 3گزينه‌اي مطرح كرد. در گزينه اول، مبلغي بالغ بر 30ميليون تومان به‌عنوان كمك بلاعوض به مالك ميني‌بوس فرسوده پرداخت و خودروي فرسوده از رده خارج مي‌شود. در گزينه دوم با هماهنگي شركت واحد اتوبوسراني، ميني‌بوس‌ فرسوده از رده خارج شده و به جاي آن يك دستگاه اتوبوس با شرايط ويژه در اختيار متقاضي قرار مي‌گيرد. در گزينه سوم نيز اخذ وام كم بهره از بانك‌ها و واگذاري آن به متقاضيان در دستور كار قرار دارد تا بتوانند وسيله‌اي ديگر مانند ون و تاكسي تهيه كنند.

  • انتقادها نتيجه داد

ماه گذشته بود كه مديرعامل شركت واحد تهران در يكصد و هشتاد و چهارمين جلسه شوراي شهر سخن از وضع نامناسب ميني‌بوس‌هاي تهران گفت: مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني روز گذشته نيز اظهار داشت: انتقادها سرانجام نتيجه داد و جلسه‌اي با مدير جديد ستاد سوخت برگزار شد كه طي آن موضوعاتي درخصوص نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده مطرح شد. پيمان سنندجي در اين‌باره به همشهري گفت: نتيجه جلسه اخير اين‌بود كه طبق موافقت ستاد سوخت با يكي از گزينه‌هاي شهرداري، شايد بتوانيم آنها را با خودروهاي ون جايگزين كنيم. طرح ون به جاي ميني‌بوس البته يكي از گزينه‌هاي مديريت شهري است و بر اين اساس تلاش مي‌شود طي يك نظرسنجي از رانندگان ميني‌بوس دريابيم كه آيا آنها تمايلي براي انجام اين طرح دارند يا نه؟

سنندجي درخصوص ويژگي‌هاي مثبت اين طرح گفت: همين‌كه ميني‌‌بوس فرسوده از رده خارج مي‌شود و آلودگي هواي ناشي از اين وسايل حذف مي‌شود، مزيتي براي طرح جايگزيني ون به جاي ميني‌بوس است. وي ابراز اميدواري كرد كه با ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت اين كار را جلو ببريم تا شرايط جديد براي توليد داخلي فراهم شود و بتوانيم ميني‌بوس‌هاي جديد را در تهران ببينيم.

  • حذف يك مد حمل ونقل ارزان

اگرچه طرح مذكور از نظر آلودگي هوا و مسائل محيط‌زيستي و كاهش هزينه‌هاي سربار اهميت فراوان دارد اما نبايد فراموش كرد كه ميني‌بوس‌ها يك مد حمل ونقلي خاص، همه‌گير و نيمه سبك هستند كه تردد آنها در شهري مانند تهران بسيار آسان‌تر از اتوبوس‌هاست.

همچنين حذف ميني‌بوس‌ها موجب افزايش كرايه تردد براي مسافريني مي‌شود كه هر روز با قيمتي معين و كمتر از تاكسي و ون در معابر مختلف شهر سفر مي‌كردند. حال بايد ميان سلامتي مردم و باقي‌ ماندن يك مد حمل ونقلي ارزان و نيمه سبك يكي را انتخاب كرد كه سلامتي مردم اهميت بيشتري دارد.

  • اهميت كمك دولت

دولت ظرفيت گسترده‌اي در از رده خارج كردن وسايل نقليه فرسوده و نوسازي آنها دارد و وزارت كشور اين مأموريت را به‌عهده دارد. به گفته سنندجي، نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده نياز به تعهد دولت دارد و بدون عمل به تعهد سازمان‌هاي دولتي نمي‌توان مشكل ميني‌بوس‌هاي فرسوده را حل كرد. بنابراين بايد در طرح جايگزيني ون به جاي ميني‌بوس، دولت به‌عنوان متولي اصلي وارد شود و از ظرفيت‌هاي خود براي اسقاط اين وسايل نقليه از رده خارج به نفع سلامتي مردم پايتخت كه يك هشتم جمعيت كشور هستند، استفاده كند.

کد خبر 308807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha