سیدمحمد فخار: پس از ماه‌ها تعطیلی روند خروج مینی‌بوس‌های فرسوده، سرانجام شهرداری تهران برای از رده خارج کردن این وسایل فرسوده آستین بالا زد.

مینی بوس

پيش از اين، شهرداري تهران اين رويه را در مورد توسعه مترو و نوسازي اتوبوس‌هاي پايتخت نيز اجرا كرده بود و به‌رغم عدم‌همراهي دولت، خود براي سلامت شهروندان از آلودگي‌هاي هوايي و صدايي و بصري گامي برداشته بود.بدين‌ترتيب مديريت شهري به‌منظور خروج ميني‌بوس‌هاي فرسوده از پايتخت طرحي در قالب 3گزينه اجرايي مطرح كرد. اين در حالي است كه روند نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده در هفته‌هاي اخير از سوي روزنامه همشهري پيگيري شده است.

در حال حاضر بالغ بر 1100دستگاه ميني‌بوس‌ فرسوده در تهران مشغول به‌كار هستند كه به‌دليل فرسودگي، نقش مهمي در آلوده كردن هواي اين كلانشهر دارند. علاوه بر 1100دستگاه ميني‌بوس تحت‌پوشش شركت واحد اتوبوسراني تهران كه به سن فرسودگي رسيده‌اند، صدها دستگاه ميني‌بوس فرسوده‌اي كه به‌عنوان سرويس ادارات، كارخانجات و مدارس تهران مشغول به‌كار هستند را نيز بايد اضافه كرد.

به‌گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، طرح مديريت شهري در زمينه خروج ميني‌بوس‌هاي فرسوده براساس نظرسنجي از مالكان اين خودروها در قالب 3گزينه طراحي شده است. در گزينه اول، مبلغي بالغ بر 30ميليون تومان به‌عنوان كمك بلاعوض به مالك ميني‌بوس فرسوده پرداخت و خودروي وي از رده خارج مي‌شود. در گزينه دوم با هماهنگي شركت واحد اتوبوسراني، ميني‌بوس‌ فرسوده از رده خارج شده و به جاي آن يك دستگاه اتوبوس با شرايط ويژه در اختيار متقاضي قرار مي‌گيرد. در گزينه سوم نيز كه براي اجراي آن در حال رايزني هستيم، اخذ وام كم‌بهره از بانك‌ها و واگذاري آن به متقاضيان در دستور كار قرار دارد.

  • دست‌تنهايي مديريت شهري

ورود مديريت شهري درحالي است كه در 3سال اخير نيز تنها شهرداري تهران رقمي براي اين كار در بودجه درنظر گرفت اما بي‌توجهي‌ها به اين وسايل نقليه موجب تشديد مشكلات براي رانندگان اين وسايل و ساكنان پايتخت شد. حتي در آبان سال گذشته ستاد سوخت، سازمان حفاظت محيط‌زيست، شهرداري تهران و يك شركت خودروساز براي نوسازي ميني‌بوس‌هاي تهران قرارداد 4جانبه امضا كردند اما به جز شهرداري، هيچ‌يك از نهادهاي فوق، اعتباري براي اين مهم درنظر نگرفتند.

  • قيمت گزاف ميني‌بوس نو

قيمت بالاي ميني‌بوس نو يكي از مهم‌ترين چالش‌ها در طرح خروج ميني‌بوس‌هاي فرسوده است. در سال‌هاي اخير، پروژه‌اي با همكاري سازمان حفاظت محيط‌زيست تعريف شده بود كه مطابق آن 20ميليون تومان از طرف شهرداري تهران و 20ميليون تومان ديگر نيز از طريق سازمان مذكور در قالب كمك بلاعوض به مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده پرداخت مي‌شد. علاوه بر اين 60ميليون تومان وام بانكي كم‌بهره هم دراختيار متقاضي قرار مي‌گرفت و 15ميليون تومان نيز بابت اسقاط خودروي فرسوده به وي پرداخت مي‌شد.

اما به‌دليل كمبود اعتبارات سازمان حفاظت محيط‌زيست، اجراي اين پروژه پس از نوسازي تنها 190دستگاه ميني‌بوس فرسوده با استفاده از تسهيلات مذكور در تهران متوقف شد. طي اين طرح همچنين قيمت ميني‌بوس‌ها از 130 تا 160ميليون تومان رسيد كه عملا باعث شد مالكان اين خودروها به‌دليل عدم‌تناسب درآمد با سرمايه‌گذاري‌شان، تمايلي به جايگزيني خودروي خود نداشته باشند.

  • اميد به يك طرح

طرح 3گزينه‌اي درحالي مطرح شده كه پيمان سنندجي مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران به همشهري مي‌گويد: هيچ نهادي به تعهد خودش درباره ميني‌بوس‌ها عمل نكرد. سنندجي درباره اينكه وزارتخانه‌هاي كشور و راه و شهرسازي براي از رده خارج كردن ميني‌بوس‌ها وارد شده‌اند اظهار كرد: همه اين خبرها فقط حرف و شعار است. فقط در اتوبوسراني و شهرداري تهران تصميمي گرفته‌ايم و قرار شده براي از رده خارج كردن فرسوده‌ها گواهي اسقاط بدهيم و فاز ديگر تبديل ميني‌بوس‌ها به اتوبوس است. تعداد زيادي رانندگان ميني‌بوس‌هاي فرسوده تمايل دارند اتوبوس دريافت كنند و اين طرح قرار است اجرايي شود. بدين‌ترتيب قرار است تا پايان تابستان حدود 300 تا 400ميني‌بوس فرسوده را از رده خارج كنيم و اگرمورد استقبال قرار گيرد، تا پايان سال معضل ميني‌بوس‌هاي فرسوده پايتخت را تعيين تكليف كنيم.

کد خبر 298505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha