شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد: نوار ویدئویی جدید بن لادن نشانگر اهداف بلند مدت القاعده در عراق و دنیای خطرناکی است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

به گزارش آسوشیتد پرس، جورج بوش در واکنش به انتشار نوار ویدئویی بن لادن گفت: عراق بخشی از نبرد علیه افراط گرایان است. بوش بدون اشاره به نام بن لادن افزود: اگر القاعده نامی از عراق می‌برد بدان جهت است که آن ها (اعضای این گروه) می‌خواهند به اهداف خود که اخراج کردن ما از  عراق باشد، دست یابند.

نوار بن لادن
این نوار تنها چند روز پیش از ششمین سالگرد وقوع حوادث یازده سپتامبر انتشار یافته است و بن لادن در آن یک پیراهن سفید بر تن دارد. ریش او تیره‌تر و کوتاه‌تر از ویدئویی است که در سال 2004 منتشر شد.

در پایین تصویر این نوار ویدئویی به زبان انگلیسی نوشته شده است: "پیامی از شیخ اسامه بن لادن به مردم آمریکا".

براساس متن پیاده شده نوار که چندین رسانه در آمریکا به آن دست یافته اند، گوینده آمریکا را علنا تهدید نمی کند و مستقیما نیز خواستار حمله به آن کشور نمی شود.در عوض وی به مردم آمریکا می گوید آنها در تلاش خود برای قانع کردن دولت بوش به توقف جنگ در عراق شکست خورده اند.

براساس متن نوار که شبکه ای بی سی به آن دست یافته، وی می‌گوید: این یکی از بزرگترین اشتباهات شما بود که از کسانی که این جنگ را راه انداختند نه حساب خواستید و نه مجازاتشان کردید.

بن لادن می‌افزاید: به بوش اجازه دادید دور اول (ریاست جمهوری) را کامل کند و عجیب‌تر اینکه او را برای بار دوم انتخاب کردیدکه آشکارا از طرف شما اجازه یافت به قتل مردم ما در عراق و افغانستان ادامه دهد.

بن لادن در ادامه این نوار می‌گوید: حالا دیگر برای شما و همه مردم جهان، اهمیت نظام دمکراتیک روشن شده است. اینکه این نظام چگونه با منافع مردم و خون آنها از طریق فداکردن سربازان و توده‌ها، برای دستیابی به منافع شرکت‌های عمده بازی می‌کند.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند: این ویدئوی تازه از بن لادن به ابطال شایعات درباره مرگ وی کمک خواهد کرد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز گفت: هیچ اطلاعات موثقی از تهدیدی بالقوه در پی انتشار ویدئو در دست نیست. تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم سخنان بن لادن حاوی مطلبی باشد که از عزم ما یا شرکای بین‌المللی ما را برای مقابله با افراط‌گرایی بکاهد.

اما مایکل هیدین، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز جمعه7 سپتامبر در یک سخنرانی در شورای روابط خارجی در نیویورک اخطار داد که القاعده درحال توطئه چینی برای حملات تازه به آمریکا است.

وی گفت: تحلیلگران ما با اطمینان زیاد ارزیابی می کنند که رهبری مرکزی القاعده درحال برنامه‌ریزی برای توطئه‌ای با تاثیری شدید علیه آمریکاست. هیدین افزود: القاعده بر اهدافی متمرکز است که تلفات انبوه، ویرانی چشمگیر و پس لرزه‌های اقتصادی شدید به بار آورد.

کد خبر 30857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز