همشهری آنلاین: اعلام جزئیات طرح جدید دانشگاه تهران برای بورسیه تحصیلات تکمیلی، ارائه پیش‌نویس آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، رونمایی از سردیس دکتر «معتمدنژاد» در دانشگاه علامه طباطبائی و ... از اهم اخبار آموزش عالی در روز شنبه ۴ مهر ۹۴ است.

  • انتصاب رئیس جديد پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دکتر محمد فرهادی وزير علوم، تحقيقات و فناوري با صدور حکمی دکتر حسین میرزایی را به سمت ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی  و اجتماعی این وزارت منصوب کرد. حسین میرزایی دارای مدرک دكتراي جامعه‌شناسي توسعه از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه مطالعات توسعه اجتماعی است.

  • طرح جدید دانشگاه تهران برای بورسیه تحصیلات تکمیلی

ایرنا: سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در تشريح جزییات طرح جديد بورسیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران گفت: در گذشته اعزام دانشجو به خارج عمدتا با هدف تامین نیروهای متخصص داخل و تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها بود. در حال حاضر دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های بزرگ در حوزه‌های تخصصی رشد بسیار مناسبی داشته‌اند و در حوزه‌های بسیار کمی نیاز به اعزام دانشجو به خارج برای تحصیل است.

وي افزود: بر اساس طرحی که دانشگاه تهران ارائه کرده است، در رشته‌های مورد نیاز برای اعزام دانشجو به خارج، دانشجو می‌تواند 2 یا سه سال از تحصیل خود را در داخل کشور و یک یا 2 سال از دوران تحصیل خود را در خارج از کشور سپری کند. در صورت نیاز دستگاه‌های کشور به تربیت نیروهایی در دانش‌های نوین و با تخصص بالاتر از سطح علمی کشور نیز می‌توان دوره‌های بورسیه افراد را به طور مشترک بین دانشگاه‌های بزرگ کشور با دانشگاه‌های خارج از کشور برگزار کرد.

  • ارائه پیش‌نویس آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی

ایرنا: دكتر محمد فرهادي وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اينكه پیش‌نویس آمایش آموزش عالی در وقت مقرر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، گفت: آمایش آموزش عالی یعنی بررسی وضعیت آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و اینکه چه رشته‌ای را در کجا و چه مقطعی داشته باشیم. پیش‌نویس آمايش آموزش عالي بر اساس راهبرد توسعه آموزش عالی، استعدادها، امکانات و شرایط بومی هر منطقه تعریف شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينكه پذیرش دانشجو در رشته و مقاطع مختلف باید مطابق با استعدادها، امکانات و نیازهای یک منطقه و جمعیت کشور صورت گیرد، ادامه داد: وضعیت موجود در بحث آموزش‌های دولتی و شیوه‌های آموزشی از قبیل آموزش‌های کاربردی، مهارتی و آموزش‌های از راه دور و دانشگاه‌های جامع و صنعتی به صورت استان به استان و منطقه به منطقه در پیش‌نویس آمایش آموزش عالی مطرح شده است.

وی اظهار داشت: در پیش‌نویس آمایش آموزش عالی، احکامی نسبت به ساماندهی آموزش عالی در کشور، منطقه‌بندی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و همچنین تجمیع، ادغام، انحلال و توسعه دانشگاه‌ها درخواست شده که باید نسبت به این احکام درخواستی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

  • تخفيف شهريه دانشگاه آزاد به فارغ‌التحصيلان سما

پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد: دكتر حميد ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اينكه دانش‌آموزان مدارس سما در صورت ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی از تخفیف و تسهیلات ویژه‌ای برخوردار مي‌شوند، توسعه مدارس سما را یکی از سیاست‌های دانشگاه آزاد برشمرد و اظهار داشت: از خیرین دعوت می‌شود برای ساخت مدارس سما به کمک سازمان سما بیایند. مدارسی که 50 درصد هزینه‌های آن با کمک خیرین ساخته شود به نام آن خیر نامگذاری خواهد شد.

مهر: سردیس زنده‌ياد دکتر كاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران همزمان با افتتاح رسمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي در پردیس المپيك اين دانشگاه رونمايي مي‌شود. همچنین اتاقی به نام استاد معتمدنژاد در این ساختمان در نظر گرفته شده است تا به شکلی نمادین بیانگر تداوم میراث علمی این استاد بزرگ و یادآور حضور موثر و ماندگار ایشان در فضای این دانشکده باشد. این اتاق دیواری شیشه‌ای دارد و لوازم اتاق کار و بخشی از کتابخانه استاد که توسط خانواده ایشان به دانشکده سپرده شده است در آن جای خواهد گرفت.

کد خبر 308527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha