شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

محمدمعمار: جاروبرقی از آن دسته وسایل منزل است که زیاد خراب می‌شود.

جاروبرقی

 بدون اغراق مي‌توان گفت كه اكثر خانواده‌ها با مشكل خرابي جاروبرقي روبه‌رو شده‌اند و اين خرابي خرج زيادي روي دستشان گذاشته است. خيلي‌ها فكر مي‌كنند تعمير خرابي جاروبرقي كاري بسيار فني و تخصصي است و نياز به مهارت زيادي دارد، به همين دليل با ايجاد كوچك‌ترين مشكل در اين وسيله خانه، آن را به تعميركار مي‌سپارند. اما برطرف كردن خرابي‌هاي جزئي جاروبرقي را به راحتي مي‌توان در خانه انجام داد. كافي است يكسري نكات را در زمينه اين وسيله نظافت خانه بدانيد تا در هزينه تعمير آن صرفه‌جويي كنيد. اينجا بيشتر اطلاعات لازم براي عيب‌يابي و تعمير جاروبرقي را كسب خواهيد كرد. همچنين به كمك عليرضا صمدي، تعميركار حرفه‌اي جاروبرقي، توصيه‌هايي براي استفاده درست از جاروبرقي گردآوري كرده‌ايم تا اين وسيله خانگي شما دير‌تر دچار مشكل شود.

  • وقتي جاروبرقي روشن نمي‌شود

روشن نشدن يكي از اصلي‌ترين مشكلاتي است كه شايد براي جاروبرقي‌ها پيش آيد. روشن نشدن اين وسيله مي‌تواند عوامل مختلفي داشته باشد. نخستين چيزي كه بايد به آن شك كرد سيم و دوشاخه برق اين وسيله است. بدنه جاروبرقي را باز كرده و رسيدن برق به سيم‌هاي داخلي را به كمك يك فازمتر بررسي كنيد. اگر برق وارد سيم‌ها نمي‌شود اقدام به تعويض دوشاخه كنيد. خراب شدن دوشاخه‌ها به‌دليل كشيده شدن، زياد غيرمنتظره نيست. اگر مشكل از دوشاخه نبود و باز هم برق‌رساني مشكل داشت، اقدام به تعويض سيم كنيد. اگر برق داخل سيم وجود داشت، سراغ كليد قطع و وصل جاروبرقي برويد. ممكن است مشكل از آنجا باشد. جارو را از برق جدا كرده و كليد را توسط اهم‌متر بررسي كنيد. اگر اهم‌متر درجه بي‌‌‌نهايت را نشان داد كليد سالم است، در غير اين صورت كليد را بايد عوض كنيد. اگر كليد سالم بود يا مدار سري موتور قطع شده و يا موتور كاملا سوخته است. از اينجا به بعد، كار شما نيست. بايد جاروبرقي را به‌دست تعميركار بسپاريد.

  • وقتي قدرت موتور جاروبرقي كم است

وقتي قدرت موتور جاروبرقي كم شد احتمال دارد كلكتور- همان تيغه‌هايي كه كنار زغال‌ها در موتور قرار دارند- كثيف شده باشد. براي تميز كردن كلكتور بايد از بنزين يا تينر استفاده كنيد. بعضي‌ها مي‌گويند كه براي تميز كردن كلكتور از سمباده استفاده كنيد اما اين كار اشتباه است چرا كه كلكتور را دچار خراشيدگي مي‌كند. بعد هم شيار‌هايي در آن به‌وجود مي‌آيد و در نهايت دچار مشكل بزرگ‌تري خواهيد شد. يادتان نرود كه هنگام شست‌وشو نبايد مواد شوينده و آب به سيم پيچ‌ها برسد. اگر مشكل كم شدن قدرت موتور با تميز كردن كلكتورها برطرف نشد، ممكن است زغال خراب شده باشد يا ياتاقان‌هاي موتور به مشكل برخورده باشند. تعمير و تعويض اين قطعات هم كمي تخصصي است. در حقيقت آرميچر موتور به كمك ياتاقان‌ها به راحتي قادر به چرخيدن خواهد بود و اگر ياتاقان‌ها خراب شوند آرميچر دچار مشكل مي‌شود. در اين صورت جاروبرقي صداي ناهنجاري توليد خواهد كرد. قدرت كم موتور مي‌تواند به‌دليل نيم‌سوز بودن موتور هم باشد كه در همه اين موارد بايد به تعميركار مراجعه كنيد.

  • وقتي جاروبرقي صداهاي ناهنجار دارد

اگر هنگام كار با جاروبرقي صداهاي ناهنجار مي‌شنويد با باز كردن بدنه اصلي، سراغ پروانه‌ها برويد. احتمالا آنها دچار مشكل شده‌اند. به راحتي خودتان مي‌توانيد اين پروانه‌ها را تعويض كنيد. اگر مشكل از پروانه‌ها نبود، نگاهي به بلبرينگ و ياتاقان موتور بيندازيد چراكه خراب بودن ياتاقان‌ها باعث ايجاد صداي ناهنجار هنگام چرخش آرميچر‌ها مي‌شود. تعويض ياتاقان، همانطور كه قبلا گفته شد كمي سخت است و بايد پيش تعميركار برويد. اگر به‌نظرتان ياتاقان‌ها هم مشكلي نداشتند، مشكل از نگهدارنده لاستيكي بين اجزاي جاروبرقي خواهد بود. در جاروبرقي‌ها براي آنكه هنگام كار با دستگاه، بدنه به لرزش مي‌افتد از لاستيك‌هايي براي محكم كردن اجزا به هم استفاده مي‌كنند. اگر اين لاستيك‌هاي نگهدارنده دچار مشكل شوند، صداهاي ناهنجاري از جاروبرقي هنگام استفاده به گوش مي‌رسد. مشكل نگهدارنده لاستيكي هم بايد توسط تعميركار برطرف شود.

  • وقتي مكش جاروبرقي ضعيف است

اگر مكش جاروي شما ضعيف شده است امكان دارد كيسه زباله جاروبرقي پر شده باشد. تعويض كيسه يك‌بار مصرف يا خالي‌كردن كيسه‌هاي پارچه‌اي جاروبرقي مي‌تواند مشكل را حل كند. اگر مشكل از پر شدن كيسه‌هاي زباله نبود احتمال دارد كه مشكل از لوله‌هاي رابط مكش باشد. مسدود يا سوراخ شدن اين رابط‌ها به‌شدت قدرت مكش جاروبرقي را كاهش مي‌دهد. مسدود شدن لوله‌هاي رابط را با تميز كردن مي‌توان برطرف كرد اما اگر سوراخ شده باشند، چاره‌اي به غيراز تعويض آنها نداريد. البته براي مدت كوتاهي مي‌توانيد محل ايجاد سوراخ را به‌طور موقت با چسب بپوشانيد اما اين كار اساسي نيست. در ضمن داخل برس جاروبرقي هم گردوغبار و كرك‌ها و پرزهاي زيادي جمع مي‌شود كه مكش جاروبرقي را كاهش مي‌دهد. اين برس‌ها با يك يا 2 پيچ ساده باز مي‌شوند. حتما هر چند وقت يك‌بار داخل برس را تميز كنيد. اگر اين مشكلات باعث ضعيف شدن مكش جاروبرقي نشده بود بايد نتيجه گرفت كه فيلتر جاروبرقي بسيار كثيف شده و نياز به شست‌وشو دارد. فيلتر جارو‌برقي بايد به‌طور مرتب شسته شود. تعويض هر 6‌ماه يك‌بار آن هم در افزايش كارايي جاروبرقي بسيار تأثيرگذار است.

  • چطور جلوي خرابي جاروبرقي را بگيريم

1- اگر از كيسه‌هاي زباله يك‌بار مصرف براي جاروبرقي خود استفاده مي‌كنيد زماني كه سه‌چهارم كيسه پر شده است اقدام به تعويض آن كنيد تا هنگام مكش به مشكل بر نخوريد.

2- ممكن است مقداري آب روي فرش يا سراميك خانه ريخته باشد. براي جمع كردن آن از جاروبرقي استفاده نكنيد چرا كه باعث زنگ‌زدگي موتور مي‌شود. همچنين اگر آب وارد قسمت‌هاي برقي مخصوصا سيم پيچ‌ها شود جاروبرقي اتصالي مي‌كند و مشكلات زيادي را به‌وجود مي‌آورد.

3- با جاروبرقي اشياي نوك تيز مثل سوزن و سنجاق را جمع نكنيد چرا كه ممكن است در قسمت‌هايي مثل لوله، شيلنگ و لوله مكش گير كند و بر اثر مرور زمان كرك‌هاي فرش و چيز‌هاي ديگر به آن مي‌چسبند و باعث مسدود شدن آن قسمت مي‌شوند كه اين امر مكش دستگاه را كم مي‌كند. بماند كه همين اشياي نوك تيز ممكن است باعث سوراخ شدن شيلنگ شوند.

  • تميز نگه داشتن جاروبرقي

جاروبرقي وسيله‌اي براي تميز كردن است اما خود آن نيز نياز به تميز كردن دارد. جاروبرقي خود را تميز كنيد تا طول عمر بيشتري داشته باشد.

قطعات جانبي جاروبرقي را از جارو جدا كرده و با مواد ضد‌عفوني‌كننده به‌صورت ملايم بشوييد؛ براي مثال لوله‌ها، شيلنگ‌ها و قسمت‌هاي مختلف ديگر را از بدنه جدا كنيد و آنها را تميز كنيد، سپس بگذاريد تا كاملا خشك شوند و بعد آنها را به بدنه وصل كنيد.

كيسه‌هاي پارچه‌اي را بايد مرتبا بشوييد و تميز كنيد تا گردوغبار از روي آنها پاك شود. اگر از كيسه‌هاي يك‌بار مصرف استفاده مي‌كنيد پس از مصرف، آن را تعويض كنيد و اقدام به استفاده مجدد آن نكنيد. برخي‌ها با باز كردن انتهاي اين كيسه‌ها، زباله درون آن را تخليه مي‌كنند و با چسب، انتهايش را دوباره مي‌بندند. اما استفاده دوباره از اين كيسه‌ها به‌دليل جنس نا‌مرغوب باعث مي‌شود خاك وارد موتور جاروبرقي شود.

با دستمال نمدار گردوغبار و همچنين پرز‌هاي فرش كه داخل جاروبرقي را فراگرفته‌اند تميز كنيد تا آنها وارد موتور نشوند.

  • جمع كردن كولرهاي آبي

با سردشدن هوا كم‌كم بايد به فكر جمع كردن كولر‌هاي خود باشيد تا در فصل گرماي سال آينده بتواند خوب كار كند. نخستين كار اين است كه شيلنگ‌هاي داخل كولر خود را چك كنيد و از سالم بودن آنها مطمئن شويد، سپس بايد شير فلكه آب را ببنديد تا آب وارد شيلنگ‌هاي داخل كولر نشود. اگر اين كار را انجام ندهيد هنگام سرما آب درون شيلنگ‌ها يخ مي‌زند و موجب پارگي آنها مي‌شود. بعد هم آب از آن به‌صورت مداوم خارج مي‌شود و پشت‌بام را فرا مي‌گيرد. بعد آب كف كولر را تخليه و خاك كف آن را به‌طور كامل تميز كنيد. يك روكش برزنتي يا پلاستيكي روي كولر خود بكشيد. در آخر دريچه‌هاي كولر داخل خانه را ببنديد تا گرماي خانه هدر نرود.

  • آچارهاي آلن به دردتان مي‌خورد

آچار آلن ابزاري به حالت ال با مقطع شش‌ضلعي است كه براي باز و بسته‌كردن پيچ‌هاي مخصوص مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آچار آلن در خودروها كاربرد فراواني دارد. بسياري از پيچ‌هاي اتومبيل‌ها، موتورسيكلت‌ها و حتي دوچرخه‌ها با اين آچار باز و بسته مي‌شوند. داخل خانه‌ها هم اين آچار كاربرد دارد. پيچ تنظيم رادياتورهاي گرمايش داخل خانه با آچار آلن تنظيم مي‌شود. باز و بسته كردن بسياري از شيرآلات سرويس‌ها و آشپزخانه هم نياز به آچار آلن دارد. درضمن اين آچار به‌دليل آنكه نياز به فضاي زيادي براي استفاده ندارد بين آچار‌ها از محبوبيت خاصي برخوردار است. آلن‌ها هم مثل همه آچارهاي ديگر، درجه‌بندي دارند. مي‌توان چنــددرجه پركاربـــرد آن را از ابزار‌فروشي‌ها خريد يا اينكه با كمي هزينه بيشتر، بسته آچار آلن را كه شامل كوچك‌ترين تا بزرگ‌ترين درجه آن است خريداري كرد. يك جعبه ابزار خانگي به چند آچار آلن نياز دارد.

کد خبر 308446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha