همشهری‌آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیویورک دیدار و درباره نقشه راه دوجانبه در ارتباط با فعالیت های گذشته و فعلی ایران گفت‌و‌گو کردند.

مسئولیت نظارت و راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات خود درقبال موافقت‌نامه به دست آمده بین تهران و گروه پنج به اضافه یک در ماه ژوئیه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محول شده است.

يوكيو آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از نشست با محمد جوادظریف ، وزير امورخارجه ايران در نیویورک گفت: این مذاکرات در فضایی مثبت برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتاهای خود از دیگر کشورها نيز دیدار کند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ظریف نیز از اقدامات آمانو برای اجرای نقشه راه توافق شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر اوایل ماه ژوئیه آمانو به تهران موافقت‌نامه‌ای محرمانه با نام « نقشه راه » را در وین براي افزایش همکاری دو طرف امضا کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از امضا این موافقت‌نامه با ایران اعلام کرد هدف اين توافق، حل پرسش‌های مهم باقی‌مانده درباره برنامه هسته‌ای تهران تا پایان امسال است.

این نقشه راه فرآیندی براساس « چارچوب همکاری » نوامبر سال 2013 بین ایران و آژانس است و براساس آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود از طریق همکاری با ایران تا پایان سال 2015 به ارزیابی مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور بپردازد.

این نقشه راه دربرگیرنده فعالیت‌هایی طی چند ماه آینده ازجمله تعهد ایران به ارائه توضیح درباره مسائل مهم است و زمینه‌ساز نشست‌های کارشناسی فنی، اقدامات فنی و گفت‌و‌گوهای فنی و همچنین اقدامات جداگانه در ارتباط با مسئله پارچین خواهد بود.

آمانو پس از توافق به دست آمده با ایران درباره این نقشه راه اعلام کرد: نقشه راه به دست آمده به او امکان خواهد داد تا پایان سال 2015 گزارشی درباره ارزیابی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در اختیار شورای حکام آژانس قرار دهد.

آمانو در سفر یکشنبه گذشته خود به ایران نیز با ظریف و همچنین با حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

کد خبر 308427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha