همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد روز یکشنبه ۲۹ شهریور به همراه معاونانش به تهران آمد و در سفر یک روزه خود با مقامات سیاسی و فنی کشورمان از جمله رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو کرد. همچنین در کمیسیون برجام مجلس حضور یافت و در نهایت از پارچین بازدید کرد.

در جدول زير مي‌توانيد مهمترين نكاتي كه در گفت‌وگو  آمانو با مسئولان سياسي كشور و همچنين در جلسه كميسيون برجام مطرح شد را بخوانيد:

آمانو در چه جلساتي حضور يافت و با چه كساني ديدار كرد؟

خلاصه محورهاي مطرح شده

ديدار با روحاني

  • آمانو در اين ديدار گفت كه« آژانس علاقمند است تا همه مسایل را در چارچوب گفتگو و مذاکرات به نتیجه برساند. آژانس به دنبال شفاف‌سازی در مسایل و اجرای وظایف محوله است که می‌تواند پایه‌های خوبی برای همکاری بلندمدت باشد.»
  • روحاني نيز به محورهايي اشاره كرد:
  • توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده است و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی‌مابین ایران و آژانس نیستیم.
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک طرف بر فعالیت‌ هسته‌ای کشورها نظارت می‌کند تا انحرافی در مسیر برنامه‌های صلح‌آمیز آنها ایجاد نشود و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا کشورها از فناوری‌های پیشرفته صلح آمیز در عرصه هسته‌ای بهره‌مند شوند و ما امیدواریم این نهاد با انجام وظایف خود، حرکتش را در ماه‌های آینده در زمینه کمک به پیشرفت علمی کشورها از جمله ایران افزایش دهد.

ديدار با ظريف

آمانو در اين ديدار به نكات زير اشاره كرد:

  • توصیف برجام به عنوان آزمونی برای دیپلماسی جهانی سفر خود به تهران را در مسیر تقویت همکاری فی مابین توصیف کرد و اظهار اميدواري كرد كه این سفر در چارچوب تعامل فی مابین مفید و کمک کننده باشد.

محورهاي اصلي صحبت‌هاي ظريف نيز به شرح زير است:

  • جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همکاری خوب و فعالی در مسیر شفاف سازی برنامه هسته‌ای خود داشته است و انتظار می رود با پایان مذاکرات پرونده طولانی اتهامات بی اساس در خصوص ابعاد غیر صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مختومه شود.
  • اميدواريم روند همکاریهای آتی ایران و آژانس برخی گمانه‌زنی‌های منفی در افکار عمومی کشورمان نسبت به این نهاد تخصصی بین المللی و جایگاه حرفه ای آن را به طور کامل مرتفع سازد.

ديدار با صالحي

براساس گفته صالحي این دیدار در چارچوب نقشه راه و تعهداتی بود که دو طرف در قالب این تفاهم، تعهد کرده‌اند.

حضور در كميسيون برجام

  • از 6 سال گذشته، اکنون بهترین فرصت پیش آمده تا بتوانیم مسئله هسته ای ایران را حل و فصل کنیم و با همکاری کامل ایران می توان اعتماد جامعه بین الملل را نسبت به مقاصد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران جلب کرد.
  • در ماه جولای بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را مسئول انجام فعالیت های مرتبط با آن انتخاب کرد. مسئولیت من در زمینه راستی آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران می توان این وظیفه را به درستی انجام داد و توافقی را که 20 ماه بر سر آن گفت وگو شد، به سرانجام برسانیم.
  • آژانس به مسائل محرمانه احترام می گذارد چرا که آن را جدی تلقی می کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می دانیم.
  • رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تکرار طرح مسئله ترور دانشمندان هسته ای ایران از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه دخالت آژانس در این مورد را رد کرد و با تصریح بر اینکه این ترورها هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است گفت که در اساسنامه شورای حکام جایی برای ترور دانشمندان و اعمال زور وجود نداشته و تنها راستی آزمایی وظیفه ماست.

بازديد از سايت پارچين

  • براساس گفته كمالي وند، بازديد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارچين یک بازدید تشریفاتی بود.
  • همچنين بعيدي نژاد در يادداشتي نوشت: تنظیم بازدید تشریفاتی و عمومی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت پارچین یکبار دیگر نشان داد که نهادهای سیاسی و امنیتی کشورمان با کار دقیق و حرفه‌ای خود ضمن حفظ اصول اساسی خود می‌توانند ساختگی بودن ادعاهای بی پایه علیه کشورمان را به آژانس اثبات نمایند و قدمهای کلیدی حساس و لازم را برای بسته شدن نهایی پرونده ادعاهای مطرح شده علیه ایران اتخاذ نموده و این ادعاها را بی‌اعتبار سازند.

کد خبر 307981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha