همشهری آنلاین: به گفته سخنگوی کمیسیون برجام، آمانو اظهار داشت که اولیت اصلی‌اش حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای بوده و هیچ وقت به دنبال افشار اطلاعات محرمانه نیست اما گاه افشای اطلاعات از طرق دیگر صورت می‌گیرد.

آمانو

ايلنا نوشت: سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مورد نشست يكشنبه 29 شهريور کمیسیون ویژه برجام تصریح کرد: یوکیو ‌آمانو همراه با ۴ نفر از همراهانش در آژانس به همراه آقایان قشقاوی، کمالوندی، سفیر ایران در آژانس و شیخ‌الاسلام میهمان کمیسیون بودند.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام ادامه داد: در این جلسه ابتدا زاکانی رئیس کمیسیون درباره نقش مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ویژه برجام در بررسی برجام توضیح داد و بخشی از دلنگرانی‌های ملت ایران را از عملکرد آژانس و عدم انجام تعهدات آژانس ارائه کردند؛ از جمله اینکه در شرایطی که ملت ایران به شدت به رادیو‌دارو‌ها نیاز داشت و هزاران بیمار خاص و سرطانی به رادیو دارو نیاز داشتند٬ آژانس مانع از آن شد که مردم ما به آنها دسترسی پیدا کنند یا وقتی رآکتور تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز داشت٬ آژانس کمکی به ایران نکرد.

نقوی حسینی تصریح کرد: در ادامه جلسه آمانو گفت اینجانب افتخار پیدا کردم که در مجلس شورای اسلامی حضور و در رابطه با این موضوع مهم با هم گفت‌و‌گو کنیم. قبل از این با روحانی، ظریف و صالحی گفت‌و‌گوهای زیادی داشتیم و از سال ۲۰۰۹ که مدیر کل آژانس شدم اولویت اصلی من حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران بود.

وی در ادامه به نقل از آمانو تصریح کرد: شش سال گذشته است و تلاش‌ها دارد به نتیجه می‌رسد و ایران در حال اعتمادسازی در جامعه جهانی است. آژانس یک سازمان مستقل و فنی است و روابط آژانس با ایران از دهه هفتاد تاکنون بوده است و در چارچوب مقررات آژانس با هم کار می‌کنیم و از برجام استقبال می‌کنیم. شورای حکام اینجانب را مسئول برجام و راستی‌آزمایی‌های آژانس در این زمینه کرد.

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: آمانو در این نشست افزود که امیدواریم زمینه اجرای برجام را به خوبی فراهم کنیم. ما با ایران بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدیم و در این مسیر قدم‌های چشمگیری برداشته‌ایم و بر اساس جدول زمان‌بندی خودش تا پایان سال (میلادی) به نتیجه می‌رسد.

سخنگوی ویژه کمیسیون برجام افزود: ‌ آمانو همچنین تصریح کرد ما مسئله محرمانه بودن را رعایت می‌کنیم و از کلیه اطلاعات حفاظت می‌کنیم و حفاظت از این اطلاعات جزو برنامه‌های ماست طبق برجام ایران خود داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند که کمک بزرگی به اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران هست.

نقوی حسینی در ادامه توضیح داد که آمانو بیان داشت: ۱۲۰ کشور در دنیا پروتکل را اجرا می‌کنند ایران هم مانند‌‌ همان کشور‌ها پروتکل را اجرا می‌کنند. آژانس یک نهاد مستقل فنی و بی‌طرف است و به NPT متعهد است و تلاش می‌کنیم اعتماد جهان به فعالیت هسته‌ای ایران را جلب کنیم.

بنا بر اظهارات نقوی حسینی آمانو در نشست امروز کمیسیون برجام افزوده است: مباحثی مطرح شد که باید کوتاه پاسخ دهم؛ آژانس می‌خواست سوخت ۲۰ درصد را به ایران بدهد ولی توافق حاصل نشد. در این رابطه کشورهای دیگر بودند که مخالفت کردند و این تقصیر آژانس نبود.

سخنگوی کمیسیون برجام افزود: پس از اظهارات آمانو٬ نجابت، نقوی حسینی بروجردی‌، احمدی، ‌بذرپاش، زاهدی و ابوترابی اظهار نظر و طرح سوال کردند که عمده‌ترین مطالب مطرح شده از سوی همکاران عبارت بود از علت بی‌اعتمادی ملت ایران به آژانس٬ علت لاینحل ماندن PMD، سایه انداختن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا بر روابط ایران و آژانس، علت لو رفتن اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آژانس بوده و هزینه‌های جانی که ملت‌ها داده‌اند و جمعی از دانشمندان ما به شهادت رسیدند، بی‌اعتمادی جامعه دانشگاهی به آژانس به خاطر ترور دانشمندان ایرانی و تعارض بین بیانیه‌های مختلف آژانس طی دو دهه اخیر.

آمانو در پاسخ به این اظهارات و طرح سوالات افزود: من یک دیپلماتم ولی از حرف‌های شما ناراحت نشدم و خوشحالم و بهتر می‌توانم شمار را درک کنم سعی می‌کنم به تمام سوالات پاسخ دهم مساله ترور دانشمندان به طور مکرر تکرار شد باید بگویم هیچ دخالتی از آژانس در این مورد وجود نداشته و صریحا می‌گویم هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در ادامه به نقل از آمانو ادامه داد: اینجانب اساسنامه و شورای حکام جایی برای ترور دانشمندان وجود ندارد و اعمال ترور هم وجود ندارد. فقط راستی‌آزمایی وظیفه ماست. قبلا هم گفتم اگر شما اطلاعات مستندی در این زمینه دارید به ما نشان دهید تا پیگیری کنیم. ولی چیزی به ما داده نشد. اطمینان می‌دهم که ما و آژانس هرگز به دنبال چنین چیزهایی نیستیم. حفاظت از اطلاعات در آژانس دارای رژیم مشخص است و همه آن را مهم‌ترین وظیفه آژانس می‌دانیم.

نقوی حسینی ادامه داد: آمانو افزود من ادعا نمی‌کنم که در این زمینه صددرصد دقیق هستیم ولی در دوران ریاست من مشکلی نبوده است شاید مدیران و مدیران ارشدی مشکلاتی هم داشته‌اند ولی من برخورد می‌کنم. افشای اطلاعات ممکن است از کانال‌های دیگر باشد نباید قضاوت عجولانه‌ای کنیم کانال‌های دیگری هم برای لو رفتن اطلاعات است در عین حال وظیفه دارم اطلاعات ضروری را به اعضا بدهم و باید شورای حکام گزارش محرمانه برای همه کشور‌ها ارسال می‌شود نه کشور خاص. ما طبق برنامه فعلی تا پایان سال میلادی جدید کار را به نتیجه می‌رسانیم.

به روایت نقوی حسینی٬ آمانو افزود: همکاری فنی بین ایران و آژانس قابل انجام است و ما معتقدیم انرژی اتمی باید در اختیار بشریت باشد و همکاری‌های مفید بین ما و ایران باید انجام شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مطرح کنیم این است که ما با تروریسم مخالفیم. به‌ویژه ترور دانشمندان. ما مُصِر بر حفظ و امنیت اطلاعات هستیم و پس از توافق همکاری‌های گسترده‌ای خواهیم داشت و باز هم باید با هم بنشینیم و گفت‌وگو کنیم و بیشتر به هم نزدیک شویم.

نقوی حسینی افزود: آمانو در پاسخ به این سوال که راستی‌آزمایی که شروط لغو تحریم‌هاست٬ تا چه تاریخی انجام خواهد شد٬ خاطرنشان کرد: بستگی به همکاری ایران و آژانس دارد و انجام تعهدات ایران.

آمانو در پاسخ به این سوال که چرا کشوری مانند رژیم صهیونیستی که عضو آژانس نیست همه کار می‌کند و کسی با او کاری ندارد ولی ایران که عضو آژانس است با این همه مانع و مشکلات روبرو است٬ گفت: این سوال سختی است که من قادر به پاسخ به آن نیستم.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفتید ایران اخیرا فعالیت هسته‌ای در مریوان داشته است٬ می‌شود در این زمینه توضیح دهید که فعالیت مذکور چه بوده است٬ گفت: به ما اطلاعاتی داده شد و ما از شما گزارش خواستیم٬ اما پاسخی دریافت نشد. ما اطلاعات خود را بررسی می‌کنیم و بعد نتیجه‌گیری را بعد از توضیح شما می‌گیریم که توضیحی داده نشد.

در پایان زاکانی افزود: با تشکر ۵ انتظار خود را خدمت شما اعلام می‌کنم:

۱ـ برخورد فنی و علمی با فناوری هسته‌ای ایران
۲ـ بسته شدن پرونده مسائل گذشته که به صورت سیاسی باز شده است
۳ـ حفظ دستاورد‌ها و اطلاعات و امانتداری آژانس در مورد ایران
۴ـ کمک برای پیشرفت و توسعه انرژی هسته‌ای در ایران که انتظار یک عضو رسمی است.
۵ ـ دست به دست هم دادن برای خلع سلاح کشتار جمعی در کل جهان و تلاش در جهت نابودی این گونه سلاح‌ها و خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای عملی شود.

زاکانی در پایان افزود: ما نسبت به مسائل دفاعی و امنیتی کشورمان حساسیت داریم و از عزت اسلامی خود عقب نمی‌نشنیم٬ چون خط قرمز ماست.

کد خبر 307892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha