سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پیش از سفر به نیویورک با شبکه خبری سی.بی.اس آمریکا گفت که برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر ندارد.

رئیس جمهور-روحانی

روحاني در نخستين سفر خود براي شركت در اجلاس سازمان ملل در سال92 هنگام بازگشت به ايران و در فرودگاه جان اف كندي نيويورك گفت‌وگوي تلفني 15دقيقه‌اي با باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا داشت و از 5مهر آن سال ارتباطي بين رؤساي جمهور 2كشور برقرار نشده است.

حسن روحاني درباره تأثيرات توافقنامه هسته‌اي در اعتمادسازي ميان ايران و آمريكا به خبرنگار اين شبكه گفته براي رسيدن به اعتماد نيازمند زمان طولاني هستيم، اما اجراي دقيق تعهدات بر مبناي توافق هسته‌اي مي‌تواند حركت در مسير اعتماد را تقويت كند. او در عين حال از روابط اقتصادي ايران با دنيا به‌ويژه در بخش خصوصي و توريسم دفاع كرده است. روحاني با بيان اينكه بي‌اعتمادي چندين دهه گذشته يكباره از بين نخواهد رفت تأكيد كرده است: آمريكا اشتباهات فراواني در قبال ايران داشته كه بايد اين اشتباهات را جبران كند. مردم ايران به آمريكا اعتماد نداشته و ندارند. آنها ضمن فراموش نكردن گذشته، نگاهي رو به آينده خواهند داشت. رئيس‌جمهور پنجشنبه، دوم مهرماه براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل راهي نيويورك مي‌شود. رئيس جمهور در اين گفت‌وگو هم درباره شعار مرگ بر آمريكا سخن گفته و هم به سؤالات مجري برنامه درباره روابط تجاري ايران با دنيا پس از توافق پاسخ داده است.روحاني گفته «آمريكايي‌ها هم مي‌توانند براي سرمايه‌گذاري و تبادل تكنولوژي به ايران بيايند و اتفاقاً‌ يكي از راه‌هايي كه آن بي‌اعتمادي كاهش پيدا كند تقويت روابط اقتصادي مخصوصاً بين بخش‌هاي خصوصي است.

بخش خصوصي ما و بخش خصوصي آمريكا اگر با هم در سرمايه‌گذاري و فناوري تبادل داشته باشند، مي‌تواند فضا را مناسب كند و اتفاقاً توافق هسته‌اي ما را هم پايدارتر مي‌كند.» روحاني در پاسخ به سؤال مجري برنامه شبكه تلويزيوني آمريكا درباره علت به‌كارگيري لفظ «شيطان بزرگ» در مورد آمريكا در ايران گفته «در اصطلاح ديني ما شيطان نيرويي است كه با به‌كارگيري حيله و نيرنگ، ديگران را خام مي‌كند و حرف‌هاي غيرروشنش با واقعيات سازگار نيست. آمريكا در گذشته اشتباهات بسياري در قبال ايران مرتكب شد و بايد اين اشتباهات را جبران كند.»

  • ملت ايران از حق خود نمي‌گذرد

رئيس‌جمهور دوشنبه‌شب در آستانه هفته دفاع‌مقدس و در دومين كنگره ملي تجليل از جانبازان 70درصد به حاضران در اين جلسه گفت: اگر امروز مي‌توانيم در برابر دنيا با صداي بلند و با قدرت در جهت حفظ حقوق‌مان گفت‌وگو كنيم به‌خاطر 8سال ايستادگي ايثارگران و جانبازان در دفاع‌مقدس است. حسن روحاني، انسجام، وحدت و يكپارچگي را رمز موفقيت ملت ايران برشمرد و خطاب به جانبازان و ايثارگران تصريح كرد: شما به دنيا اعلام كرديد كه ملت ايران ملتي صبور، مقاوم و شجاع است كه هرگز از حق خود نمي‌گذرد و تسليم نخواهد شد.

کد خبر 308122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha